نیشابور در صدر جدول بارشی/دی‌ ماه پرباران در انتظار این شهرستان


نیشابور در صدر جدول بارشی/دی‌ ماه پرباران در انتظار این شهرستان

رئیس اداره هواشناسی نیشابور گفت: میزان بارش‌های نیشابور از دیگر شهرستان‌های خراسان رضوی پیشی گرفت.

مهدی بلوکی در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: شهرستان نیشابور از ابتدای سال زراعی در صدر جدول بارشی قرار گرفته و با بارشی که در حال حاضر دارد، همچنان این رتبه حفظ شده است.

وی ادامه داد: نیشابور در ابتدای سال زراعی جاری مقدار ۵۹.۳ میلی‌متر بارش داشت و سال گذشته در همین بازه ۳۱.۶ میلی‌متر. میانگین بارش درازمدت نیشابور هم ۶۴.۱ میلی‌متر ثبت شده است. از لحاظ میانگین بارشی بعد از نیشابور شهرستان کوهسرخ و بعد از آن هم شهرستان رشتخوار قرار دارند.

بهره‌مندی نیشابور از ۲ سامانه بارشی همزمان

بلوکی بیان کرد: دلیل این افزایش بارش وجود ۲ سامانه بارشی همزمان است؛ یکی سامانه جنوبی و دیگری سامانه شمالی. سامانه بارشی جنوبی سودانی است که بیشتر در نیمه جنوبی کشور فعالیت دارد و نیشابور در انتهای محدوده این سامانه قرار دارد و این سامانه به سمت شمال خراسان مانند قوچان و گلمکان و کلات که به طور معمول نسبت به نیشابور بارش بیشتری داشتند، نمی‌رود.

رئیس اداره هواشناسی شهرستان نیشابور افزود: از سوی دیگر سامانه شمالی از سمت مدیترانه و دریای سیاه در حال حرکت به سمت ایران است و عموما در نیمه شمالی کشور فعالیت دارد و خوشبختانه در سال جاری نیشابور در لبه انتهایی این سامانه قرار گرفته و به این شکل از هر ۲ سامانه بهره می‌برد.

وی درباره سطح پایین بارش‌ها در پاییز امسال اظهار کرد: دلیل اینکه مردم مقدار بارش را کم تصور می‌کنند، این است که امسال تا پایان پاییز بارش‌های خیلی کمی رخ داد و میزان آن حدود ۵۰ درصد نسبت به بارش میانگین کمتر بود. از طرفی بخش زیادی از مردم قصد کشت و کار گندم، جو دیم و زعفران را در این فصل داشتند که متاسفانه در آن مقطع زمانی بارش مناسبی در نیشابور رخ نداد و همین موضوع باعث شد مردم چنین ذهنیتی پیدا کنند و گرنه نیشابور به طور معمول باید در دی ماه، ۲۵ میلیمتر بارش داشته باشد؛ در حالی که بارندگی از ابتدای دی ماه این شهرستان سال جاری تا روز گذشته ۳۹.۲ میلیمتر بارش گزارش شده است؛ ضمن اینکه در چند روز باقیمانده از دی ماه همچنان بارش‌ها ادامه خواهد داشت.

از لحاظ آمار هواشناسی، اوضاع بارندگی بهتر شده اما از نظر کشاورزی پراکنش لازم را نداشته است

بلوکی تصریح کرد: در کل از لحاظ آمار هواشناسی، اوضاع بارندگی‌ها بهتر شده اما از نظر کشاورزی پراکنش لازم را نداشته است چون در مهر و آبان چندان بارشی نداشتیم. از لحاظ منابع آب و هوایی بارش‌های دی ماه خیلی ارزشمند است چرا که در ارتفاعات به صورت برف اتفاق می‌افتد و به دلیل برودت هوا در ارتفاعات به صورت یخچال و یخ ذخیره شده و در فصل گرما برای باغات محدوده شمالی شهرستان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وی عنوان کرد: سال گذشته بزرگترین مشکل ما این بود که در زمستان بارش نداشتیم و آب رودخانه‌ها خیلی سریع خشک شد و اغلب باغات و محصولات کشاورزی از این موضوع آسیب دید.

رئیس اداره هواشناسی شهرستان نیشابور گفت: طبق پیش‌بینی‌ها تا ایام نوروز وضعیت بارش‌ها نرمال است. البته در بهمن ماه بارش‌ها کمی کمتر خواهد شد اما احتمالا در اسفند ماه این موضوع جبران می‌شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ حسین رحیمی ریگی برگرد