پیشرفت مذاکرات وین به واقع‌بینی نیاز دارد


پیشرفت مذاکرات وین به واقع‌بینی نیاز دارد

به عقیده وزیر سابق دفاع اتریش پیشرفت جدی در مذاکرات هسته‌ای وین به واقع بینی هر دو طرف ایران و آمریکا نیاز دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان- وارنر واسلابند در مصاحبه با شبکه تلویزیونی الجزیره، اظهاراتی را درباره تعامل اروپایی‌ها با مرحله سرنوشت ساز در مذاکرات هسته‌ای وین و مهلت مطرح شده تا پیش از نیمه ماه آینده میلادی مطرح کرد.

او گفت: به اعتقاد من، از همان ابتدا روشن بود که اقدامات دشوار خواهد بود. از یک سو کشور‌های غربی نمی‌خواهند ایران به یک قدرت هسته‌ای تبدیل شود و از سوی دیگر، تهران به لغو تحریم‌ها توجه دارد. بنابراین ما با دو هدف متفاوت در مذاکرات وین روبرو هستیم. با اینکه هدف هر دو طرف قابل قبول است، اما راه رسیدن به تحقق هر دو هدف دشوار است.

این مقام ضمن تاکید بر پایبندی ایران به تعهدات هسته ای خود، دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا را به نقض تعهدات در برابر این توافق متهم کرد.

پیش تر نیز چندین مقام آمریکایی خروج ترامپ از برجام را یکی از اشتباهات راهبردی دولت پیشین این کشور خوانده بودند. حتی مقامات ارشد رژیم صهیونیستی نیز بارها از بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم به دلیل فشار به آمریکا برای خروج از برجام انتقاد کرده بودند. این مقامات برجام را بهترین ابزار برای کنترل برنامه هسته ای ایران خوانده و به ناتوانی تل آویو برای حمله به تاسیسات هسته ای تهران اذعان کرده بودند.

واسلابند در ادامه اظهارات خود دو طرف را به واقع بین بودن دعوت و تاکید کرد آمریکایی‌ها باید گام نخست را با لغو تحریم‌ها علیه ایران بردارند. وی همچنین ضمن تاکید بر ارائه ضمانت‌هایی به ایران، خطاب به ایرانی‌ها گفت که امکان این که ضمانت‌ها ۱۰۰ درصد باشند وجود ندارد؛ بنابراین باید واقع بین بود و با واقعیت روبرو شد.

هشتمین دور مذاکرات برجام درباره برنامه هسته‌ای ایران روز دوشنبه ۶ دی در هتل کوبورگ وین آغاز شد و با وقفه‌ای چند روزه مجددا ادامه یافت. تمرکز مقامات ایرانی در این دور از مذاکرات بر لغو تحریم‌های آمریکا معطوف شده است. برخی مقامات اروپایی ضمن بیان احتمال دستیابی به توافق تا فوریه ۲۰۲۲، اعلام کردند که اختلافات بین طرف‌های مذاکره کننده و ایران در حال کاهش است.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی