60 درصد مراجعان به انتقال خون استان همدان اهداکنندگان مستمر هستند


60 درصد مراجعان به انتقال خون استان همدان اهداکنندگان مستمر هستند

همدان- ایرنا- مسئول واحد جذب اداره‌ کل انتقال خون استان همدان گفت: بیش از 60 درصد اهدا کنندگان خون در این استان را اهداکنندگان مستمر تشکیل می‌دهند که فاصله زمانی بین 2 اهدای خون آنها کمتر از یکسال است.

«فاطمه یادگاری» روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مابقی مراجعان اهدا کنندگان باسابقه یا بار اولی هستند افزود: مردان به طور متوسط چهار بار در سال و زنان سه بار در سال می توانند خون اهدا کنند و میزان استقبال زنان برای اهدای خون بسیار کمتر از مردان است.

مسئول واحد جذب اداره‌ کل انتقال خون استان همدان اظهار داشت: این سازمان پیوسته اقدام به کنترل وضعیت ذخایر خونی متناسب با نیاز بیمارستان ها کرده و در صورت افزایش به استفاده از خون در بیمارستان ها، با فراخوان تلفنی و پیامکی اهدا کنندگان به انتقال خون فراخوانده می شوند.

یادگاری گفت: شمار افراد دارای گروه خونی منفی در جامعه کمتر از افراد دارای گروه خونی مثبت بوده بنابراین تعداد بیماران نیازمند به گروه خونی منفی هم کمتر از مثبت است با این وجود در صورت بستری شدن همزمان چند فرد نیازمند به گروه خونی منفی احتمال بروز مشکل در خونرسانی به این افراد وجود دارد.

یادگاری ادامه داد: این اداره کل به منظور تهیه گروه خونی منفی مورد نیاز بیمارستان ها در زمینه فراخوان اهداکنندگان دارای گروه خونی منفی با احتیاط عمل کرده و بخشی از این افراد را برای شرایط اضطرار پیش بینی و در این مواقع نسبت به فراخوان آنها برای اهدای خون اقدام می کند.

مسئول واحد جذب اداره‌ کل انتقال خون استان همدان تصریح کرد: میزان مراجعه به مراکز انتقال خون برای اهدای خون با سرد شدن هوا کاهش یافته با این وجود به اندازه مورد نیاز بیمارستان ها خون ذخیره شده است.

یادکاری افزود: سرد شدن هوا و لغزنده شدن سطح راه موجب کاهش تمایل افراد برای خروج از منزل به منظور اهدای خون شده و شهروندان زمان اهدای خون خود را به روزهایی با شرایط جوی مناسب منتقل می کنند.

وی خاطرنشان کرد: میزان کاهش آمار مراجعه کنندگان چشمگیر نبوده است به عنوان مثال به طور میانگین روزهای عادی میزان اهدا کنندگان به ۱۰۰ نفر می رسد که با سرد شدن هوا این آمار به حدود ۸۰ نفر کاهش داشته است.

مسئول واحد جذب اداره‌ کل انتقال خون استان همدان ادامه داد: با وجود گذشت ۲۵ روز از فصل زمستان و سرد شدن هوا، اما میزان اهدای خون در همدان بسیار مناسب بوده و هیچگونه کمبودی در این باره احساس نمی شود و حتی مقاطعی محموله هایی از همدان به مقصد سایر استان ها شامل تهران، اهواز، زاهدان، ایلام و خرم آباد ارسال شده است.

به گزارش ایرنا هم اینک در مرکز استان و ملایر پایگاه ثابت انتقال خون دایر بوده و خونگیری به صورت روزانه انجام می شود اما در شهرستان های تویسرکان و نهاوند تیم های سیار این سازمان ۲ روز در ماه به مکان هایی مجهز به تخت و سایر لوازم از پیش آماده شده برای دریافت خون اهدا کنندگان مراجعه می کنند.

۲۶ هزار و ۶۲۵ نفر از ابتدای سالجاری تا پایان آذر (۹ ماهه) در استان همدان خون اهدا کردند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲ هزار واحد افزایش داشته است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پنتاگون: اقدامی که ایران انجام داد یک حمله بی‌سابقه بود