دور زدن تحریم‌ها با اجرای توافق ایران و چین


دور زدن تحریم‌ها با اجرای توافق ایران و چین

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: انعقاد قرارداد بلندمدت بین ایران و چین می‌تواند منجر به دور زدن تحریم‌های ایران شود. ما حتما باید از ظرفیت کشورهای همسو به خوبی استفاده کنیم.

فداحسین مالکی درباره آغاز اجرای توافق ایران و چین ، اظهار داشت: توافق راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین یکی از مهم‌ترین تحولات منطقه‌ای محسوب می‌شود. قرار است دو کشور فقط از ظرفیت‌های خودشان در این توافق استفاده کنند و اجرای این توافق هیچ ارتباطی به نتیجه مذاکرات وین ندارد و تحت تاثیر آن قرار نمی‌گیرد.

وی بیان کرد: اجرای توافق ۲۵ ساله ایران و چین، پیام مهمی به غربی‌هاست مبنی بر اینکه دیگر نمی‌توانند تحریمها ی ظالمانه خود علیه ایران را تشدید کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران مصمم است تا از موقعیت جغرافیایی و ظرفیت‌های خود برای تقویت ارتباطات اقتصادی و تجاری استفاده کند، گفت: چین کشوری قدرتمند در عرصه تجاری است. البته چینی‌ها هم به خوبی می‌دانند که ایران کشوری قدرتمند است و آنان هم به ما نیاز دارند.

مالکی تاکید کرد: در توافق ایران و چین به هیچ وجه اینگونه نیست که هر آنچه دولت چین بخواهد، عملیاتی شود و باید مطالبات ایران هم به دقت اجرایی شود.

وی با اشاره به اینکه قرارداد ایران و چین بر اساس منافع دو کشور اجرا می‌شود، ادامه داد: همه ما به خوبی به یاد داریم که پس از آنکه برای اولین بار موضوع انعقاد قرارداد بلندمدت بین ایران و چین رسانه‌ای شد، غربی‌ها عصبانی شدند چرا که آنان به خوبی می‌دانند ارتباط تجاری بین ایران و چین می‌تواند صدمات جدی به موقعیت غربی‌ها به ویژه در زمینه اقتصادی وارد کند.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی درباره انتظارات ایران از چین، گفت: چینی‌ها باید یک سری تعهدات به خصوص درباره خرید نفت از ایران را بپذیرند و عملیاتی کنند. همچنین مسائل جدی دیگری هم وجود دارد که باید به صورت کارشناسی بررسی شود و در قرارداد ایران و چین به مرحله اجرا درآید. هم چین به ایران نیاز دارد و هم ما به ارتباط تجاری و اقتصادی با چین نیاز داریم.

مالکی درباره علت نگرانی غرب‌زدگان داخلی و برخی از کشورهای غربی از توافق بلندمدت بین ایران و چین، اظهار داشت: انعقاد قرارداد بلندمدت بین ایران و چین می‌تواند منجر به دور زدن تحریم‌های ایران شود. ما حتماً باید از ظرفیت کشورهای همسو و همسایه در جهت انعقاد قراردادهای بلندمدت به خوبی استفاده کنیم.

دور زدن تحریم‌ها با اجرای توافق ایران و چین

وی بیان کرد: ایران دیگر همه ظرفیت‌های خود را در سبد برجام و ارتباطی با غربی‌ها نمی‌گذارد و ما باید از ظرفیت ارتباط با کشورهای همسو به خوبی استفاده کنیم. انعقاد قرارداد بلندمدت بین ایران و کشورهای همسو باعث می‌شود که غربی‌ها از تصور اشتباه خود مبنی بر اینکه ایران بدون آنان دچار مشکلات می‌شود، دست بردارند. غربی‌ها باید بدانند که تاکنون هیچ اقدام مثبتی برای ایران انجام ندادند و فقط باعث تشدید مشکلات و گرفتاری‌های کشورمان شدند و بنابراین نباید معطل آنها بمانیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ژست خنده دار جنیفر لوپز در کنار فرزندانش