خیابان‌های تنها شهر بدون کوچه ایران را آب فرا گرفت


خیابان‌های تنها شهر بدون کوچه ایران را آب فرا گرفت

لارستان- ایرنا- بارش باران آنگونه پیش بینی ها و و هشدارهای هواشناسی هم پیش تر اعلام کرده بود ظهر یکشنبه 26 دیماه در لارستان شدت گرفته و هم اینک خیابان های لار که به تنها شهر بدون کوچه در ایران و خاورمیانه مشهور است را آب فرا گرفته است.

به گزارش ایرنا، خیابان هاو جداول مرکز شهر لار مملو از آبگرفتگی شدید شده و تردد خودروها و شهروندان را از خیبان های و میادین شهر منتهی به فرمانداری ویژه لارستان را با مشکل مواجه کرده است؛ آبگرفتگی در میادین طاووس و هلال احمر بیش از جاهای دیگر است.

شهر جدید لار با کالبد و ساختاری مدرنیته، ویلایی ، بدون کوچه و بن بست و تقریبا با خیابان‌های یکنواخت و با شکلی هندسی و شطرنج گونه است که از سال ۱۳۴۰ ساخته شده است.

فلسفه شکل گیری این تنها شهر بدون کوچه در ایران و شاید خاورمیانه در استان فارس از یک تراژدی غم انگیز و واقعه ای تلخ و دردناک در اردیبهشت سال ۱۳۳۹ و وقوع یک زلزله مهیب و دهشتناک حکایت دارد؛ زلزله ای که حدود۴۰۰ نفر را به کام مرگ کشاند و ۷۵درصد خانه های شهر(قدیم) را ویران و بیش از صدها خانواده را بی خانمان و آواره کرد.

از همان سال ۱۳۳۹ و در آن تلاطم ناشی از ویرانه های شهر و آوارگی مردم، در فاصله ای حدود چهار کیلومتری از شهر زلزله زده لار قدیم، خیمه گاه جدیدی را با ساختار و بنیانی نو و با هدف ساخت بناهایی مقاوم در برابر زلزله و حوادث طبیعی پیشنهاد کردند و از همانجا شکل گیری یک شهر جدید با ساختاری کاملا متفاوت و مدرنیته بنیان گذاشته شد.

بارش ها شدت می گیرد

هواشناسی لارستان نسبت به شدت بارش ها از عصر امروز یکشنبه و وقوع سیلاب و طغیان رودخانه ها هشدار داده است.

یوسف عباسی به ایرنا گفت: ظرف سه ساعت گذشته روز جاری میزان بارش باران در شهر لار ۱۴ میلی متر گزارش شده و میزان بارش ها در سال زراعی جاری نیز بالای ۱۴۳ میلی متر بوده است.

به گزارش ایرنا، از ظهر یکشنبه بر شدت بارش ها در بخش های مختلف شهرستان لارستان افزوده شده و آبگرفتگی هم اینک کوچه ها و میادین و خیابان های شهر بنارویه را فراگرفته و احتمال وقوع سیلاب با ادامه بارش های سیل آسا از عصر یکشنبه در این منطقه وجود دارد.

همچنین ورود آب از مسیل ها و رودخانه های اطراف به داخل شهر بنارویه هر لحظه امکان وقوع سیل ، ریزش کوه و خطر وقوع آبگرفتگی منازل در این شهر را افزایش می دهد.

خوشنود عضو شورای شهر بنارویه از آمادگی کامل عوامل شهرداری و مدیریت شهری بنارویه برای مقابله با بارش های آسای پیش رو خبر داد و گفت: البته امکانات و تجهیزات در منطقه به هیچ وجه جوابگوی وقع سیلاب های احتمالی در شهر نیست.

از شهر سیل زده بیرم که بیشترن میزان خسارات و وقوع سیلاب در بارش های ۱۲ و ۱۳ دیماه در این منطقه گزارش شده بود خبر رسیده که رودخانه های بالادست و همچنین سد خاکی روستای آبکنه مملو از آب شده اما باتوجه به اقدامات پیگشیرانه ظرف روزهای اخیر آب در مسیر رودخانه ها و مسیل ها در جریان است.

مدیریت بحران لارستان فارس نسبت به وقوع سیلاب و بارش های سنگین و سیل آسا به ویژه از عصر یکشنبه ۲۶ دی ماه ۱۴۰۰ هشدار داد و از همه دستگاه های خدمات رسان و نیروهای امدادی و خدماتی خواست در آماده باش کامل برای جلوگیری از بروز خسارات احتمالی مالی و تلفات جانی در مناطق مختلف باشند.

بارش های سیل آسای ۱۲ و ۱۳ دیماه جاری به یکهزار و ۳۸۰ واحد مسکونی در جنوب استان خسارت زد که ۹۳۱ خانه را به طور کامل تخریب کرد؛ بر اساس اعلام بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان برای هر منزل مسکونی اعم از تخریبی و تعمیری با سود پنج درصدی برای مناطق شهری و چهار درصدی برای روستاها پیش بینی شده است.

بارش های سیل آسای دیماه امسال همچنین رقمی افزون بر هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به بخش های مختلف زیربنایی، تاسیسات و بخش های مختلف در مناطق جنوبی فارس خسارت زد و پنج نفر را هم قربانی کرد.

شهرستان لارستان به مرکزیت لار در جنوب فارس حدود ۳۸۰ کیلومتر با شیراز فاصله دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر فوق العاده زیبای خانم بازیگر سریال در پناه تو بعد 29 سال ! / انگار قالی کرمانه !