شرایط حاکم بر امدادرسانی علمکوه چگونه است؟


شرایط حاکم بر امدادرسانی علمکوه چگونه است؟

سه شب و چهار روز از استقرار تیم امداد و نجات کوهستان در منطقه علم کوه می گذرد، و همچنان تیم امداد در جانپناه خرسان به سر می برند. آقایان جواد چراغی، مجتبی قهیه ای و مهدی جباریان مقارن ظهر پنجشنبه بیست و سوم دی ماه توسط یک فروند هلیکوپتر در نزدیکی قله 4850 متری علم کوه پیاده شدند. ماموریت تیم سه نفره امدادگران این بود که دو کوهنوردی که از دو روز...

امدادگران اعزامی به قله #علمکوه دارای پنج روز آذوقه و تجهیزات کامل #کوهنوردی و امداد کوهستان هستند که با مدیریت و تجربه ای که از آنان سراغ داریم احتمالا کافی است و جای نگرانی نیست.

سه شب و چهار روز از استقرار تیم امداد و نجات کوهستان در منطقه علم کوه می گذرد، و همچنان تیم امداد در جانپناه خرسان به سر می برند.

آقایان جواد چراغی، مجتبی قهیه ای و مهدی جباریان مقارن ظهر پنجشنبه بیست و سوم دی ماه توسط یک فروند هلیکوپتر در نزدیکی قله ۴۸۵۰ متری علم کوه پیاده شدند. ماموریت تیم سه نفره امدادگران این بود که دو کوهنوردی که از دو روز قبل در گرده آلمان ها دچار مشکل شده بودند را پیدا کنند. این دو کوهنورد به دلیل سرمای منطقه نتوانستند خود را به قله رسانده و تقاضای امداد کرده بودند.

اعضای تیم نجات از امدادگران حرفه ای کوهستان و زبده ترین کوهنوردان آشنا به منطقه هستند. در همان روز در یک عملیات کاملا فنی و تخصصی (با چند طول فرود از بالا) خود را به کنار مصدومان رسانده و اقدام به امداد رسانی و احیای دو مصدوم بازمانده بر گرده آلمان ها کردند. هرچند متاسفانه تلاش شان بی ثمر بوده هر دو کوهنورد جان خود را از دست داده بودند و جسم و روح خود را در راه این صعود تقدیم خداوندگار کوهستان کردند.

تیم امداد پس از فیکس کردن پیکرهای آقایان «عباس کلهر» و «حامد شاه حسینی» که هر دو از مربیان و فعالین باشگاه کوهنوردی توچال محسوب می شدند، دوباره مسیری که طی کرده بودند را صعود کرده و خود را به جانپناه خرسان در ارتفاع ۴۶۰۰ متری رساندند. آن ها در این جانپناه فلزی مستقر شدند تا بار دیگر هلیکوپتر به پرواز در آمده این عزیران را در سلامتی کامل به جمع خانواده و جامعه کوهنوردی کشور بازگرداند.

مدیریت این عملیات مهم و سرنوشت ساز توسط «کمیته امداد و نجات فدراسیون کوهنوردی» و «سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر» انجام می شود.

بارش های اخیر مسیرهای گوناگون پایین آمدن از قله علم کوه را ناایمن کرده است. لذا علیرغم توانمندی بالای امدادگردان، فرود آمدن به هیچ وجه صلاح نیست و بایستی توسط هلیکوپتر این عملیات انجام شود.

با توجه به پیش بینی وضیعت هوا شناسی در روزهای آینده انتظار می رود از روز سه شنبه هوای قله علم کوه از ابرهای بارور خالی شود اما متاسفانه باد شدید که معمولا محصول چند روز هوای بارشی است در منطقه حاکم خواهد بود که این امر ممکن است کار امدادرسانی هوایی را دچار مشکل کند.

گفتنی است، امدادگران اعزامی به قله علم کوه دارای پنج روز آذوقه و تجهیزات کامل هستند که با مدیریت و تجربه ای که از آنان سراغ داریم احتمالا کافی است و جای نگرانی نیست.

شرایط حاکم بر امدادرسانی علمکوه چگونه است؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس / سلفی نوید محمدزاده و فرشته حسینی