آمریکا مصمم به ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است


آمریکا مصمم به ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است

مشاور امنیت ملی آمریکا مدعی شفاف بودن سیاست‌های این کشور در قبال تهران و تلاش برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شد.

باشگاه خبرنگاران جوان - «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا، مدعی شد سیاست واشنگتن در عین شفاف و بی‌پرده بودن بر دو اصل استوار است و آن‌ها را تلاش برای عدم حصول ایران به سلاح هسته‌ای و استفاده از دیپلماسی برای حصول توافق با کشورمان ادعا کرده است.

سالیوان در مصاحبه با برنامه «فیس دِ نیشن» در شبکه خبری سی‌بی‌اس، با اشاره به صحبت‌های «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا، و آن‌که زمان برای حصول توافق با ایران کم است، مدعی شد: «سیاست آمریکا بسیار مستقیم و رُک است. ما مصمم به ممانعت از ایران برای رسیدن به سلاح هسته‌ای هستیم و در عین حال دیپلماسی را بهترین راه برای حل اختلاف‌ها می‌دانیم. از آن‌جایی‌که همانطور که وزیر امور خارجه هم گفت، زمان کم است، من ماه گذشته به اسرائیل سفر کردم.»

او در ادامه با ادعای آن‌که سفر او به سرزمین‌های اشغالی به دلیل هماهنگی‌ها در صورت کارگر نبودن دیپلماسی با ایران انجام شده است، گفت: «ما با متحدان و شرکای اروپایی خود نیز در این زمینه از نزدیک کار می‌کنیم و راهی برای پیشرفت خواهیم یافت. البته مسئله بحرانی در اینجا این است که شرایط فعلی ما به دلیل خروج دولت قبلی از توافق است و ما تبعات این اشتباه فاجعه‌بار را می‌پردازیم.»

این در حالی است که ساعاتی پیش «انریکه مورا» هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام، در توییتی نوشت: «نشست کارگروه رفع تحریم‌ها هم اکنون در کوبورگ در حال برگزاری است و جلسات بیشتری برای امروز برنامه‌ریزی شده است.»

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در کنفرانسی مطبوعاتی پیشتر اعلام کرده بود که امکان دستیابی به یک توافق با ایران در مذاکرات وین وجود دارد و جو مذاکرات بهتر از آن چیزی است که قبلاً بود.

در همین راستا منابع نزدیک به مذاکرات وین تأیید کردند با این که اختلافاتی وجود دارد، اما مذاکرات در مسیر درستی است و به مرحله حساسی رسیده است.

هشتمین دور مذاکرات برجام درباره برنامه هسته‌ای ایران روز دوشنبه ۶ دی در هتل کوبورگ وین آغاز شد و با وقفه‌ای چند روزه مجدداً ادامه یافت.

آمریکا نیز که به طور غیرمستقیم درحال تأثیرگذاری در مذاکرات است ادعا کرده است در خصوص ایران دیپلماسی را ترجیح می‌دهد با این حال دولت جو بایدن در حال بررسی همه گزینه‌ها است.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معشوق