حراج تهران سند ملی از جامعه هنری به جهان عرضه می‌کند


حراج تهران سند ملی از جامعه هنری به جهان عرضه می‌کند

تهران- ایرنا- حبیب الله صادقی هنرمند نقاش بر این باور است که حراج تهران فرصتی فراهم می‌کند تا یک سند ملی از جامعه هنری به رؤیت جامعه جهانی برسد.

صادقی در گفت‌ وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با بیان اینکه فعالیت حراج تهران برای هنر و هنرمندان حوزه تجسمی مهم و ضروری است، گفت: کاری که حراج تهران انجام می‌دهد، پیش از این متولی نداشت. هرسال که می‌گذرد، ما بیشتر به این نتیجه می‌رسیم که چقدر برگزاری حراج تهران برای اقتصاد هنرهای تجسمی و هنرمندان این عرصه ضرورت دارد.

این هنرمند تأکید کرد: حراج تهران فرصتی فراهم می‌کند تا یک سند ملی از جامعه هنری به رؤیت جامعه جهانی برسانیم. اتفاق جدیدی که در این دوران مورد توجه است، تغییر در فرایند فرهنگ، هنر و ترجمان جدیدی است که در حوزه‌های مختلف پیدا می‌کند. نتیجه این اتفاق جدید را در حراج هنری تهران خواهیم دید.

حراج تهران باید نگاه جامع تری داشته باشد

وی افزود: در طول این دو سالی که ویروس کرونا بر جهان سایه انداخته است، اتفاق متفاوتی در زمینه هنرهای تجسمی افتاد. هنرمندان تجسمی آثار گرانقدر در پهنه ملی و جهانی خلق کردند. البته که می‌دانم این طبیعت اقتصادی کار حراج است که به یک سری از هنرمندان مراجعه می‌کند، ولی فکر می‌کنم این حراج باید همواره نگاه جامع‌نگری داشته باشد.

صادقی در ادامه گفت: حراج تهران باید در پی این باشد که سواد و بیانی را که در طول این ۲ سال اخیر در عرصه هنرهای تجسمی به وجود آمده است، نشان دهد. توقعی که از برگزارکنندگان این حراج دارم این است که به اتفاق بزرگی که در آتلیه هنرمندان ما افتاد، توجه کنند؛ چون بسیاری از آنان هنوز این آثار ارزشمندشان را به نمایش نگذاشته‌اند.

حراج تهران سند ملی از جامعه هنری به جهان عرضه می‌کند

این هنرمند نقاش با اشاره به نقش پررنگ هنرهای تجسمی در درآمد ملی کشور فرانسه توضیح داد: در سال گذشته، ۶۹ درصد درآمد سرانه ملی کشور فرانسه از طریق اقتصاد هنر و جریانی که در موزه‌ها، حراجی‌ها و نمایشگاه‌های هنرهای تجسمی اتفاق می‌افتد، تأمین شده است. دولت فرانسه به این دلیل به چنین درآمدی از طریق هنر می‌رسد که نگاهی فراگیر نسبت به هنرمندانش دارد.

هنرمند باید اثرش را مدیریت کند

صادقی تاکید کرد: یک نگاه فراجناحی و فراگروهی باعث می‌شود هنرمندان توانمند ما از این حراج منتفع بشوند تا در این شرایط اقتصادی، هنرمندان بتوانند به کار کردن ادامه بدهند؛ چرا که این شرایط باعث شد قیمت یک رنگ از برندهای معروف به ۴۰۰ هزارتومان برسد، یعنی یک هنرمند برای خرید یک دوره رنگ باید حداقل ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان هزینه کند.

وی با اشاره به اهمیت مواد استفاده شده در خلق یک اثر هنری، اظهار کرد: هنرمند باید اثرش را مدیریت کند، چون او نمی‌خواهد اعتبارنامه اش را به سوختن بدهد. به همین دلیل نیاز است از مواد با کیفیت استفاده کند، چون یک اثر حداقل باید ۱۰۰ سال عمر کند. بخش بازرگانی ما، مواد و ملزومات هنری را جزو کالاهای لوکس در نظر گرفته است که این موضوع امکان کار کردن را برای هنرمندان ما محدود می‌کند.

صادقی با اشاره به نقش مهم حراج تهران در جنگ اقتصادی امروز، خاطرنشان کرد: حراج تهران می‌تواند نقش مهمی در اقتصاد هنر داشته باشد و به هنرمندانی که به دلیل نداشتن امکانات زمین‌گیر شده‌اند، کمک کند. نگاه هوشیاری داشته باشد و با صبوری با بداخلاقی‌هایی که می‌خواهند شیطنت و دست حراج را کوتاه کنند، کنار بیایند. حراج باید این هجمه‌ها را تحمل کند، من توقع دارم نگاه دقیق و فراجناحی در انتخاب آثار هنری داشته باشند و با قوت به کار خودشان ادامه دهند.

این هنرمند با اشاره به اینکه حضور در حراج تهران فرصت حضور در حراج‌های بین‌المللی را فراهم می‌کند، ادامه داد: در جشنواره‌های جهانی، نام ایران و هنرمندان ایرانی همواره به رخ جهانیان کشیده می‌شود. حراج تهران به‌یقین یکی از مهم‌ترین مرجع‌های این گفتار و سند چشم‌انداز کار هنرمندان ماست.

پانزدهمین حراج هنر مدرن ایران با فروش ۱۵۸ میلیارد و ۸۹۰ میلیون تومان روز جمعه ۲۴ دی ماه به کار خود پایان داد و اثری از پرویز تناولی با عنوان شاعر نشسته به قیمت ۱۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان فروخته شد تا عنوان گران‌ترین اثر این دوره را به خود اختصاص دهد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی