تظاهرات در فرانسه علیه محدودیت های کرونایی


تظاهرات در فرانسه علیه محدودیت های کرونایی

معترضان در شهرهای سراسر فرانسه به خیابان‌ ها ریختند تا علیه قانونی تظاهرات کنند که شامل اجرای محدودیت‌ های شدیدتر برای افرادی است که در برابر کرونا واکسینه نشده‌ اند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دنیای‌اقتصاد، این در حالی است که پارلمان همچنان به بحث درباره پیش‌نویس لایحه ادامه می‌دهد. الجزیره در گزارش ۱۵ژانویه نوشت، هزاران نفر در تظاهرات روز شنبه شرکت کردند که متشکل از افراد و گروه‌های سیاسی با نگرش‌های متفاوت بودند.

در پاریس، پایتخت فرانسه، جایی که بزرگ‌ترین تجمع از نزدیکی برج ایفل آغاز شد، «فلوریان فیلیپوت»، نامزد ضد اروپایی ریاست‌جمهوری فرانسه، بانی اصلی فراخوان دادن برای این اعتراضات بود. اعتراضات دیگر به جنبش «جلیقه‌زردها» در بازه زمانی ۲۰۱۹-۲۰۱۸ علیه اصلاحات اقتصادی برنامه‌ریزی‌شده امانوئل مکرون بازمی‌گردد و تجمعات بیشتری هم در شهرهای بزرگ از جمله بوردو، تولوز و لیل برگزار شد. مردم حاضر در این تجمع اعتراضی، شعار «نه به واکسن» یا «آزادی برای جوکوویچ» سر دادند.

آنها از «نواک جوکوویچ» مرد شماره یک تنیس مردان جهان که در حال مبارزه با دولت استرالیا برای رقابت بدون واکسیناسیون در «گرانداسلم آزاد استرالیا» است، الهام گرفتند. «پاسکال» یکی از معترضان، به خبرگزاری AFP در بوردو گفت: «نواک در حال حاضر به نوعی پرچمدار ماست.» او در کنار والدین و همراه با کودکان در یک باشگاه تنیس در شهری در غرب فرانسه راهپیمایی می‌کرد؛ جایی که به گفته او، مربی به‌دلیل امتناع از واکسیناسیون در خطر از دست دادن شغل خود قرار دارد.

در پاریس، معترضان پرچم‌ فرانسه و پرچم‌های منطقه‌ای را حمل می‌کردند با بنرهایی که حاوی پیام‌هایی این‌گونه بود: «این ویروسی نیست که آنها می‌خواهند کنترل کنند، این تو هستی که می‌خواهند کنترلت کنند.»

دو معترض به نام‌های «لورنس» و «کلر» به خبرگزاری فرانسه گفتند که واکسینه شده‌اند «اما ما با تصویب واکسیناسیون برای نوجوانان مخالفیم. نمی‌دانیم چرا آنها واکسینه می‌شوند؛ زیرا در خطر نیستند.» درحالی‌که مقامات تخمینی از میزان مشارکت سراسری تا اواخر بعدازظهر منتشر نکرده بودند، پلیس یا مقامات محلی هرکدام حدود هزار نفر را در لیون، نانت، بوردو و مارسی شمارش کردند.

معترضان امیدوار بودند که از ۱۰۵هزار نفری که آخر هفته گذشته به خیابان‌ها آمدند، پیشی بگیرند؛ برخی احتمالا با اظهارات مکرون در مصاحبه با روزنامه‌ای بسیج شده بودند که در آن وی خواستار محدودیت‌های جدیدی برای افرادی شد که واکسینه نشده‌اند و این محدودیت‌ها زمانی مرتفع می‌شود که آنها واکسن بزنند. اعضای «مجمع ملی» در ساعات اولیه روز شنبه لایحه واکسن را در مجلس اعلا تصویب کردند.

قرار بود سنا در نهایت روز یکشنبه (دیروز) پس از رفت و برگشت لایحه بین دو مجلس و بحث درباره مواردی مانند حداقل سن برای واکسن زدن و اینکه آیا مالکان باید اختیار بررسی هویت مشتریان را داشته باشند یا خیر، آن را تصویب کند.

به نوشته الجزیره، در گام اول، اقدامی از روز شنبه ۲۵دی به اجرا گذاشته شد که بر اساس آن «گذرنامه سلامت» صادرشده از سوی دولت را برای ده‌ها هزار نفری که ظرف ۷ماه از اولین دز واکسن‌ خود، واکسن تقویتی دریافت نکرده‌اند، غیرفعال می‌کند. این مجوز که دسترسی به فضاهای عمومی مانند رستوران‌ها را ارائه می‌دهد، بر اساس قانونی که در حال حاضر در پارلمان در حال بحث است، به یک «مجوز واکسن» تبدیل می‌شود؛ به این معنی که اثبات داشتن واکسن مورد نیاز است. تاکنون مردم توانسته‌اند «مجوز» یا «پاس» خود را با آزمایش‌های کرونای منفی معتبر نگه دارند.

«خوان فرناندز» ۳۲ ساله بلافاصله پس از دریافت دز خود در صبح شنبه به خبرگزاری فرانسه گفت: «واکسن زدن، فوری بود. وقتی بیرون می‌روید، هر بار به کارت سلامت نیاز دارید؛ دلیل اصلی من این بود.» اقدامات سخت‌گیرانه‌تر از سوی دولت به‌شدت به مرحله اجرا در آمده است؛ زیرا فرانسه با موجی از ابتلاها به ویروس اُمیکرون مواجه شده است.

در همین حال، در وین، پایتخت اتریش، طرح دولت برای واکسیناسیون اجباری در برابر کووید در معرض اعتراض مردم قرار گرفته و هزاران نفر علیه این اقدام به خیابان‌ها آمدند تا مخالفت خود با اقدامات سخت‌گیرانه و واکسیناسیون اجباری را به گوش دولتیان برسانند.

جمعیت طی راهپیمایی در مرکز وین که به یک رویداد معمول در روز شنبه تبدیل شده است، چنین شعار می‌دادند: «دولت باید برود.» قرار است پارلمان هفته آینده درباره این موضوع رای‌گیری کند؛ موضوعی که کشور را با افزایش موارد ابتلا به کرونا دوقطبی کرده است. یک نظرسنجی برای مجله Profil نشان داد که ۵۱درصد از افراد مورد بررسی مخالف اجباری کردن واکسیناسیون از ماه فوریه هستند. از این تعداد ۳۴درصد مخالف واکسیناسیون اجباری به‌طور کلی بودند و ۱۷درصد مایل به صبر و مدارا بودند. این نظرسنجی نشان داد که ۴۵درصد اتریشی‌ها از واکسیناسیون اجباری که از فوریه شروع می‌شود، طرفداری می‌کنند.

منبع: دنیای اقتصاد

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نسخه‌های مافیایی آیفون 15 توسط Caviar معرفی شد