حمله شغال به روستاییان خاش


حمله شغال به روستاییان خاش

زاهدان - ایرنا - شماری از ساکنان مناطق روستایی بخش ایرندگان خاش سیستان و بلوچستان در روزهای گذشته مورد حمله و گزش شغال قرار گرفته‌اند.

به گزارش ایرنا در روزهای سرد سال و گرسنگی ناشی از پدیده خشکسالی سبب شده که برخی از حیوانات مانند گرگ و روباه و شغال به محل زندگی مردم روستایی و عشایری نزدیک شوند.
با توجه به اینکه در شرایط کنونی فصل زایش دام ها بوده و روستاییان و عشایر نیز به پرورش مرغ و طیور دیگر اقدام می کنند، ضرورت دارد، ساکنان نقاط روستایی و عشایری بیش از پیش به فکر مراقبت از دام و طیور و نیز کودکان خردسال و افراد کهنسال باشند تا مورد حمله حیوانات درنده قرار نگیرند.
یکی از موضوعات مهمی که سبب هجوم حیوانات وحشی و درنده به محل زندگی روستاییان و عشایر می شود، رهاسازی زباله و لاشه های دامی در نزدیکی محل سکونت مردم بوده و بر همین اساس خطر حمله حیوانات، انسان را تهدید می کند.
بخشدار ایرندگان خاش سیستان و بلوچستان گفت: طی روزهای اخیر در ۳ روستای همجوار "کمنیک"، "کله ماران"و "نوک آباد" این بخش حمله حیوانات وحشی به برخی از اهالی رخ داده است.
عنایت الله ایرندگانی افزود: حیوانات حمله کننده از نوع "شغال"بوده و در روستاهای درجکان، بی‌به و دمبیکان مشاهده شده و با هوشیاری ساکنان روستایی از محل زندگی مردم متواری شده اند.
ایرندگانی بیان کرد: : حمله حیوانات وحشی به یک گله گوسفند در رودخانه فرعی “روندان” نیز از سوی مردم گزارش شده و سه راس دام مردم تلف شده است.
وی ادامه داد: با ورود به موقع کارشناسان دامپزشکی و اداره حفاظت محیط زیست به این موضوع، از حیوانات تلف شده آزمایشات لازم گرفته شده است.
رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان خاش نیز بیان کرد: همکاران ما به دنبال گزارش های مردمی در منطقه حضور پیدا کرده و به صورت میدانی شرایط و وضعیت منطقه را مورد ارزیابی قرار داده و از مجروحان نیز عیادت کرده و اطلاعات تکمیلی را از مسوولان محلی و پزشک منطقه گرفته اند.
الهه کیخا افزود: تعدادی از ساکنان روستایی بخش ایرندگان خاش مورد حمله یک قلاده شغال قرار گرفته و یک فرد سالمند در درمانگاه ده رئیس تحت درمان قرار گرفته و دیگر مصدومان بصورت سرپایی خدمات درمانی دریافت کرده و طبق پیگیری انجام شده بمنظور پیشگیری از ابتلا به بیماری هاری کلیه مصدومان واکسن مربوطه را دریافت کرده اند.
وی ادامه داد: لاشه شغال که توسط اهالی تلف شده بود با هماهنگی دامپزشکی شهرستان پس از نمونه برداری، با رعایت تمهیدات بهداشتی دفن شد.
کیخا گفت: یکی از دلایل نزدیک شدن گونه های حیات وحش به محل زندگی انسان، تخریب زیستگاه‌ها، پسماند زباله و عدم مدیریت صحیح آن در روستاها بوده و از دلایل مهم هجوم حیات وحش و رجوع حیوانات به مناطق روستایی تهیه غذا از زباله ها و لاشه های دامی رها شده در نزدیکی محل سکونت مردم است.
رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان خاش تاکید کرد: توجه به دفن بهداشتی لاشه حیوانات تلف شده (اعم از دام وطیور) از جمله راههای کاهش احتمال سرایت بیماری و چرخه آن در بین انسان و حیوان است.
وی افزود: همکاری شهروندان و دهیاران با اداره دامپزشکی در امر واکسیناسیون دامهای اهلی و سگهای صاحبدار و بلاصاحب سهم بسزایی در تامین سلامت حیات وحش و انسان دارد.
بخشدار مرکزی خاش نیز بیان کرد: از ساکنان مناطق کارواندر و پیرگل و ارتفاعات سیاه بندان و حوالی ایرندگان و تیغ آب تقاضا داریم در شرایط سرمای زمستانی و خشکسالی منطقه مراقب حضور حیوانات وحشی در محدوده محل سکونت خود باشند تا خود و فرزندان و دامهایشان از تهدید حیوانات درامان بمانند.
عیدمحمد قلندرزهی افزود: از ساکنان مناطق اسماعیل آباد، اکبرآباد، افتخارآباد، نجف آباد، ناصرآباد و حومه شهر خاش نیز انتظار می رود از رهاسازی زباله و لاشه های دامی در نزدیکی محل سکونت مردم اجتناب کنند.
مهدی شهنوازی شهردار خاش نیز گفت: روزانه افزون بر ۱۰۰ تن انواع زباله از سطح شهر جمع آوری و در سایت زباله شهرداری دفع می شود.
وی اظهار داشت: تجمع سگ های ولگرد و سایر حیوانات وحشی و حشرات موذی در حاشیه رودخانه ها و یا محل های رهاسازی زباله و لاشه های دامی صورت می گیرد، بنابراین انتظار داریم شهروندان از رهاسازی زباله و لاشه های دامی در محلات حاشیه شهر و اطراف میدان مالیه سابق و مسجد الخلیل و ریگ آباد و رودخانه های مهران و پنج انگشت و خانه های سازمانی مسکن مهر و کارخانه سیمان و اطراف کشتارگاه صنعتی دام و غیره اجتناب کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...