این پوستر توقعات را برآورده می‌کند؟/ عکس


این پوستر توقعات را برآورده می‌کند؟/ عکس

مسعود نجابتی، طراح پوستر چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر می‌گوید آن‌گاه که قرار است قلمرو وسیع و گوناگونی هنرهای تجسمی را در یک کادر محدود نمایش داد، توسل به مبانی هنرهای تجسمی و استفاده از فرم‌های آشنای خط، نقطه، سطح و اشکال هندسی، رنگ‌های اصلی و بافت توقعاتی را که از یک پوستر می‌رود تا حد زیادی برطرف می‌کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از ستاد خبری چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، پوستر این رویداد با طراحی مسعود نجابتی رونمایی شد.

مسعود نجابتی، طراح گرافیک درباره طراحی پوستر جشنواره گفت: «این پوستر در دسته‌بندی پوسترهای تایپوگرافی قرار می‌گیرد و نوشتار علاوه بر رسالتی که بر عهده دارد با تبدیل شدن به یک فرم متناسب با محتوا در ترکیب‌بندی پوستر به عنوان یک اثر تجسمی مستقل و باهویت، سعی بر برقراری ارتباط لازم و ماندگار در ذهن مخاطب را دارد.»

نجابتی درباره طراحی حروف افزود: «اصولا در این موارد که حروف در قامتی مستقل و متفاوت در صفحه ظاهر می‌شوند، بیان تصویری آن‌ها تقویت و ویژگی و امتیاز دیگری برای نوشته هم محسوب می‌شود. به عبارتی اثر تایپوگرافی هم خوانده می‌شود و هم دیده می‌شود؛ به اعتبار استفاده از نمادهای الفبایی، حداقل برای مخاطبان خاص خواناست و برحسب برخورداری از ریخت و فرمی خاص، یک تصویر است. همچنین این قیافه خاص به نوشته تشخص می‌دهد و این تشخص منطبق بر منطقی است که از ماهیت هنرهای تجسمی اخذ شده است و برای مخاطب معنا پیدا می‌کند و یک رابطه ارگانیک با محتوا ایجاد می‌شود.»

این پوستر توقعات را برآورده می‌کند؟/ عکس

طراح پوستر چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در ادامه گفت: «بسیاری اوقات به دلیل گستردگی یا پیچیدگی موضوع، اتخاذ این شیوه بهترین گزینه برای نیل به مقصود است. آن گاه که قرار است قلمرو وسیع و گوناگونی هنرهای تجسمی را در یک کادر محدود نمایش داد، توسل به مبانی هنرهای تجسمی و استفاده از فرم‌های آشنای خط، نقطه، سطح و اشکال هندسی چون مریع و دایره و مثلث و رنگ‌های اصلی و بافت که در همه هنرهای تجسمی به نوعی حضور دارند و فصل مشترک همه رشته‌ها هستند آن هم در قالب کلمه فجر که اسم و هویت این جشنواره است، تا حد زیادی توقعاتی را که از یک پوستر می‌رود برطرف می‌کند

نجابتی که پیش‌تر هم طراحی پوستر جشنواره هنرهای تجسمی فجر را بر عهده داشت افزود: «هر چند این اتفاق را قبل‌تر هم در طراحی پوستر فجر تجربه کرده‌ام ولی سعی کردم در تکمیل کار قبلی نسخه دیگری از ظرفیت و قابلیت‌های خط فارسی را در قالب فرم‌های هندسی بررسی کنم و نمایش دهم و تا حدود زیادی به سادگی و اختصار در طراحی کلمه با استفاده از حداقل عناصر بصری برسم.»

چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در حال حاضر در مرحله دریافت حضوری آثار در موسسه فرهنگی و هنری صباست. جشنواره هنرهای تجسمی فجر روز جمعه ۱۵ بهمن‌ماه در فرهنگستان هنر نمایش خود را آغاز می‌کند.

۵۷۵۷

کد خبر 1593569

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صدای کوتوله برزیلی برای آموزش و سریع حرف زدن