اظهارات امیرعبداللهیان درباره نقش چین در مذاکرات برجامی


اظهارات امیرعبداللهیان درباره نقش چین در مذاکرات برجامی

اقتصادنیوز: وزیر خارجه ایران در مورد نقش چین در روند احیای برجام گفت: چین در مذاکرات توافق هسته‌ای ایران به ویژه در مذاکرات اخیر وین برای رفع تحریم‌ها علیه کشورمان نقش سازنده و منطقی ایفا کرده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا، سی‌جی‌تی‌ان نوشت: حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در زمان حضورش در پکن در مصاحبه‌ای با این شبکه چینی در مورد نتایج سفر خود به چین گفت: در این سفر بر سر برخی موضوعات مهم از جمله اجرای توافقنامه همکاری جامع بین دو طرف به اجماع رسیدیم. برای اجرای این چشم‌انداز بلندمدت پیشنهادی رهبران ما برای توسعه روابط ایران و چین، هر دو طرف نیاز به نقشه راه دارند، بنابراین ما به یک توافقنامه همکاری جامع راهبردی ۲۵ ساله و بلندمدت رسیده‌ایم. سفر من به اینجا برای گفت‌وگو با همتای چینی خود آقای وانگ یی در مورد چگونگی اجرای این طرح است. همچنین در مورد مسائل مهم بین‌المللی و منطقه‌ای تبادل نظر کردیم. به عنوان مثال، ما هنوز با بحران‌های شدید در افغانستان و یمن روبرو هستیم.

وی در مورد همکاری ایران و چین در آینده گفت: هر دو طرف از توافق منتفع خواهند شد. این همکاری در تعدادی از زمینه‌ها از جمله تجارت، کشاورزی، علم و فناوری و همچنین در زمینه‌های فرهنگی مانند گردشگری را پوشش می‌دهد. همچنین شامل همکاری در امور منطقه‌ای و بین‌المللی می‌شود. به عنوان مثال، حمایت متقابل در سازمان‌های بین‌المللی. من معتقدم این طرح در خدمت منافع مشترک هر دو طرف است.

هیچ چالشی در روابط دوجانبه فعلی ایران و چین وجود ندارد

امیرعبداللهیان در مورد روابط دیپلماتیک ایران و چین پس از گذشت ۵۰ سال از برقراری آن و چالش‌ها و فرصت‌های موجود در آن گفت: ما معتقدیم هیچ چالشی در روابط دوجانبه فعلی ما وجود ندارد. با این حال، رفتار زورگویانه ایالات متحده بر برخی از همکاری‌های ما تأثیر گذاشته است. من همچنین در این مذاکرات اشاره کردم که باید مسیر مناسبی را در چارچوب بین‌المللی برای مقابله با چالش‌های ناشی از اقدامات یکجانبه آمریکا پیدا کنیم و معتقدیم چندجانبه‌گرایی به نفع همه کشورها خواهد بود. یکجانبه‌گرایی و قلدری آمریکا از سوی هیچ کشوری استقبال نمی‌شود. حقوق بین‌الملل و همکاری، فرصت‌هایی را برای همه کشورها فراهم می‌کند تا از حقوق و مزایا برخوردار شوند.

دولت سیزدهم ایران سیاست «اول آسیا» و «اول همسایگی» را دنبال می‌کند

وی در مورد اولویت سیاست خارجه ایران گفت: دولت سیزدهم ایران سیاست «اول آسیا» و «اول همسایگی» را دنبال می‌کند. همانطور که اشاره کردید، ما ایده‌هایی را با همتایان چینی خود در خصوص این سیاست بررسی کرده‌ایم، مانند پروژه‌های مشترک در برخی از همسایگان ایران و همچنین ابتکارات مشترک برای ارتقای ثبات، امنیت و توسعه اقتصادی پایدار منطقه‌ای. ما همچنین برای کمک به کسانی که نمی‌توانند از امنیت و ثبات بلندمدت برخوردار شوند، کار خواهیم کرد. ما با کشورهایی با پیشینه مشترک در پروژه‌های مرتبط با اقتصاد، تجارت و فرهنگ در قالب همکاری‌های سه‌جانبه یا چندجانبه کار خواهیم کرد. انتظار داریم بر اساس این سیاست فرصت‌های توسعه بیشتری را برای کشورهای همسایه فراهم کنیم.

وی در مورد نقش چین در روند احیای برجام گفت: چین در مذاکرات توافق هسته‌ای ایران به ویژه در مذاکرات اخیر وین برای رفع تحریم‌ها علیه کشورمان نقش سازنده و منطقی ایفا کرده است. در جریان این مذاکرات، چین همواره با تحریم‌های ظالمانه یکجانبه آمریکا علیه کشورهایی از جمله ایران مخالف بوده و اقدامات زورگویانه آمریکا را محکوم می‌کند. در جریان مذاکرات اخیر در وین، همانطور که در گفت‌وگو با وانگ یی، مشاور دولتی و وزیر امور خارجه نیز اشاره کردم، از حمایت چین قدردانی می‌کنیم و ابراز امیدواری کردم که چین به حمایت از موضع ایران ادامه دهد. ما همچنین به مقامات چینی اطمینان دادیم که ایران با زمان بازی نمی‌کند یا تلاش نمی‌کند مذاکرات را از مسیر خارج کند و پیشنهادات سازنده، مثبت و واقع‌بینانه‌ای را در میز مذاکره در وین ارائه کرده‌ایم. همکار من، آقای باقری، و تیمی از متخصصان حرفه‌ای ارشد ایرانی در وین به طور شبانه روزی برای توسعه پیشنهادات کار می‌کنند.

امیرعبداللهیان گفت: چین و روسیه از طرح سازنده ایران حمایت می‌کنند، اما کشورهای غربی از جمله ایالات متحده تاکنون هیچ پیشنهاد نوآورانه‌ای در این مذاکرات ارائه نکرده‌اند. اگر طرف‌ها بتوانند تعهدات خود را در چارچوب توافق هسته‌ای ایران از سر بگیرند، ایران نیز به تعهدات مبتنی بر توافق برمی‌گردد. اگر ایران بتواند منافع اقتصادی مورد انتظار را از این توافق به دست آورد، همه طرف ها منتفع خواهند شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل