امیر عبداللهیان: امیدواریم چین به حمایت خود از ایران در مذاکرات هسته‌ای ادامه دهد


امیر عبداللهیان: امیدواریم چین به حمایت خود از ایران در مذاکرات هسته‌ای ادامه دهد

وزیر امور خارجه ایران با اشاره به نقش سازنده پکن در مذاکرات هسته‌ای وین، خواستار تداوم حمایت چین از ایران شد.

باشگاه خبرنگاران جوان - «حسین امیر عبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران در جریان سفر خود به چین به نقش سازنده و منطقی این کشور در مذاکرات احیای توافق برجام در وین اشاره کرد و خواستار تداوم حمایت پکن از تهران در این مذاکرات شد.

وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه با سی‌جی‌تی‌ان درباره «روابط دو جانبه چین و ایران، چشم‌انداز‌های همکاری منطقه‌ای و همچنین آینده توافق هسته‌ای» صحبت کرد.

او در پاسخ به پرسش مجری برنامه درباره انتظارات از سفر به چین پاسخ داد: «در این سفر درباره برخی موضوعات مهم از جمله اجرای توافقنامه همکاری جامع بین دو طرف به اجماع رسیدیم. برای اجرای برنامه بلند مدت پیشنهاد شده از سوی مقام‌های ارشد دو طرف نیاز به نقشه راه داریم که در راستای آن ما به یک توافقنامه همکاری جامع راهبردی ۲۵ ساله و بلندمدت رسیده‌ایم. سفر من اکنون برای مذاکره با آقای وانگ یی و بحث درباره چگونگی اجرای این طرح و در کنار آن رایزنی پیرامون مسائل مهم بین‌المللی و منطقه‌ای است. به طور مثال ما همچنان با مسائلی مانند بحران در افغانستان و یمن مواجهیم.»

پرسش بعدی مجری از امیر عبداللهیان درباره حوزه‌هایی بود که ایران و چین می‌توانند در آن روابط دو جانبه داشته باشند، که او در پاسخ گفت: «این همکاری در برخی از زمینه‌ها از جمله تجارت، کشاورزی، علم و فناوری و همچنین در زمینه‌های فرهنگی مانند گردشگری تداوم خواهد داشت. امور بین‌المللی و منطقه‌ای نیز شامل آن می‌شود. من معتقدم این طرح برای منافع مشترک هر دو طرف کار خواهد کرد.»

او در پاسخ به این سوال که «۵۰ سال از برقراری روابط دیپلماتیک چین و ایران می‌گذرد، وضعیت فعلی روابط آن‌ها را چگونه می‌بینید و چالش‌ها و فرصت‌های اصلی چیست؟» هم تاکید کرد: «ما معتقدیم هیچ چالشی در روابط دو جانبه فعلی ما وجود ندارد، البته رفتار قلدرمآبانه آمریکا بر برخی روابط ما تاثیرگذار بوده است. من همچنین در این مذاکرات اشاره کردم که باید مسیر مناسبی را در چارچوب بین‌المللی برای مقابله با چالش‌های ناشی از اقدامات یکجانبه آمریکا پیدا کنیم و معتقدیم چندجانبه‌گرایی به نفع همه کشور‌ها خواهد بود. یک‌جانبه‌گرایی و قلدری آمریکا از سوی هیچ کشوری تایید نمی‌شود. حقوق بین‌الملل و همکاری فرصت‌هایی را برای همه کشور‌ها فراهم می‌کند تا از حقوق و مزایا برخوردار شوند.»

مجری برنامه در ادامه از وزیر امور خارجه ایران پرسید: «شما گفته‌اید اولویت ایران تقویت روابط با کشور‌های همسایه آسیایی است. چگونه قصد دارید این کار را انجام دهید و این چه معنایی برای چین دارد؟»

او در پاسخ گفت: «دولت سیزدهم ایران سیاست "اول آسیا" و "اول همسایگی" را دنبال می‌کند. همانطور که اشاره کردید، ما ایده‌هایی را با همتایان چینی خود تحت این سیاست بررسی کرده‌ایم، که از جمله آن‌ها پروژه‌های مشترک با برخی از همسایگان ایران و همچنین ابتکارات مشترک برای ارتقای ثبات، امنیت و توسعه اقتصادی پایدار منطقه‌ای را می‌توان نام برد. ما با کشور‌هایی با پیشینه مشترک در پروژه‌های مرتبط با اقتصاد، تجارت و فرهنگ در قالب همکاری‌های سه جانبه یا چند جانبه کار خواهیم کرد و انتظار داریم بر اساس این سیاست فرصت‌های توسعه بیشتری را برای کشور‌های همسایه فراهم کنیم.»

مجری برنامه در سوال آخر خود با اشاره به تعهد چین در حفظ برجام و امنیت و ثبات در خاورمیانه، گفت: «سفر شما در حالی انجام می‌شود که مذاکرات در وین بین قدرت‌های بزرگ از جمله چین برای بازگرداندن توافق هسته‌ای ایران در جریان است، چین چه نقشی می‌تواند در این میان داشته باشد؟»

امیر عبداللهیان در پاسخ به این سوال با بیان آنکه چین در مذاکرات توافق هسته‌ای ایران و به ویژه در مذاکرات اخیر وین برای رفع تحریم‌ها علیه کشورمان نقش سازنده و منطقی ایفا کرده است، افزود: «در جریان این مذاکرات، چین همواره با تحریم‌های ظالمانه یک‍جانبه آمریکا علیه کشور‌هایی از جمله ایران مخالف بوده و اقدامات آمریکا را محکوم می‌کند. در جریان مذاکرات اخیر در وین ما از حمایت چین قدردانی کرده و امیدواریم که چین به حمایت از موضع ایران ادامه دهد. ما همچنین به مقامات چینی اطمینان دادیم که ایران با زمان بازی نمی‌کند یا تلاش نمی‌کند مذاکرات را از مسیر خارج کند و پیشنهادات سازنده، مثبت و واقع‌بینانه‌ای را در میز مذاکره در وین ارائه کرده‌ایم. همکار من، آقای باقری و تیمی از متخصصان حرفه‌ای ارشد ایرانی در وین به طور شبانه روزی برای توسعه پیشنهادات کار می‌کنند.»

هشتمین دور مذاکرات برجام درباره برنامه هسته‌ای ایران روز دوشنبه ۶ دی در هتل کوبورگ وین آغاز شد و با وقفه‌ای چند روزه مجددا ادامه یافت. تمرکز مقامات ایرانی در این دور از مذاکرات بر لغو تحریم‌های آمریکا معطوف شده است. آمریکا نیز که به طور غیرمستقیم در حال تاثیرگذاری در مذاکرات است ادعا کرده است در خصوص ایران دیپلماسی را ترجیح می‌دهد با این حال دولت جو بایدن در حال بررسی همه گزینه هاست.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل