10 فرمان حمایتی و گزارش‌‌‌‌‌‌‌‌های 9 ماهه بحث داغ بورسی‌‌‌‌‌‌‌‌ها


دنیای‌اقتصاد: در ادامه سوژه‌‌‌‌‌‌‌‌های دیروز همچنان بحث قرارداد 25‌ساله ایران و چین، سوژه داغی است که توییت علی شمخانی هم آن را داغ‌‌‌‌‌‌‌‌تر کرد و به آن دامن زد. دبیر شورای‌عالی امنیت ملی در توییتر خود نوشته بود: «آغاز اجرای موافقت‌نامه 25‌ساله میان ایران و چین به‌عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان آن‌هم در شرایطی که آمریکا همچنان با...

صحبت از حذف دلار ۴۲۰۰‌تومانی و ترس از آینده و آنچه که در سفره مردم و هزینه‌‌‌‌‌‌‌‌هایشان رخ می‌دهد، تا حدودی در توییتر فروکش کرده است. با این حال دیروز یاسر جبرائیلی، رئیس مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی اجرای سیاست‌های کلی نظام، در واکنش به گزارش یک سایت که در آن نوشته شده بود: «با وجود افزایش بیش از ۵۰‌درصدی قیمت جهانی نهاده‌‌‌‌‌‌‌‌های دامی و افزایش شدید هزینه‌‌‌‌‌‌‌‌های ریالی تولید داخلی، در ۴‌سال اخیر، تورم سالانه کالاهای مشمول دلار۴۲۰۰، در بد‌بینانه‌ترین برآوردها، دست‌کم ۱۰‌درصد کمتر از دیگر کالا بوده است.‌» در صفحه توییتر خود نوشت: «هرجا سخن از مدیریت فساد و قاچاق و... به میان می‌‌‌‌‌‌‌‌آید، تفکر نئولیبرال نسخه مکانیزم قیمت را روی میز می‌‌‌‌‌‌‌‌گذارد. قیمت را آزاد کنید تا فساد نباشد، تعرفه‌‌‌‌‌‌‌‌ها را حذف کنید تا قاچاق نباشد. در این مسوولیت‌‌‌‌‌‌‌‌زدایی اجتماعی از دولت، البته منافعی است که توجیه تئوریکش را اقتصادی کرده است!» توییت او، برای ساعاتی بحث کوچکی را در جمع توییتری بورسی‌‌‌‌‌‌‌‌ها و اقتصادی‌‌‌‌‌‌‌‌ها به‌وجود آورد. در واکنش به اظهارنظر جبرائیلی، امیر سیدی، فعال بازار سرمایه با بازنشر توییت او در صفحه‌‌‌‌‌‌‌‌ خود نوشت: «مکانیزم قیمت و بازار بدترین روشی است که بهتر از آن نیامده است، این‌همه دولت سوسیالیست موفق در دنیا هست که در کنار مکانیزم بازار، مسوولیت اجتماعی هم انجام داده‌اند، اینکه بلد نیستیم مدیریت کنیم با اسم رمز نئولیبرال هر کار اشتباهی را توجیه کنیم، بحث دیگری است.‌» در این میان دیگر کاربرانی که اسم و رسمی نداشتند و جزو چهره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و فعالان بازار و حوزه اقتصاد نبودند، به یاسر جبرائیلی اینطور واکنش نشان می‌دادند که منافع تداوم فساد و قاچاق چیست یا این موضوع را مطرح می‌کردند‌ که وقتی می‌شود با کمترین هزینه فساد و قاچاق و... را به بهترین شکل کنترل کرد، چرا باید هزینه‌ها را بالا ببریم و نتیجه نامطلوب بگیریم؟

آنچه ارقام عجیب در صورت مالی ۹‌ماهه ذوب‌آهن خوانده می‌‌‌‌‌‌‌‌شد، باعث شد که سازمان بورس از این شرکت درخواست توضیح کند. این موضوع جزو سوژه‌‌‌‌‌‌‌‌های دیروز جمع توییتری بورسی‌‌‌‌‌‌‌‌ها بود. در همین رابطه حسن کاظم‌‌‌‌‌‌‌‌زاده، تحلیلگر بازار سرمایه در صفحه توییتر خود و در واکنش به این موضوع نوشت: «اصلا از گزارش ذوب‌آهن شوکه نشدم. بعضی شرکت‌ها مدتی حالشان خوب می‌شود ولی پایدار نمی‌شود و سریع به تنظیمات کارخانه برمی‌گردد.‌» و البته دیگر کاربرانی هم اینطور به این بازخواست سازمان بورس از این شرکت واکنش نشان می‌دادند که گویا سازمان بورس گمان کرده است که اینجا سوئیس یا سوئد است و چنین شرکت‌‌‌هایی جواب صریح و شفافی به سازمان می‌دهند، اما در مقابل خیلی از کارشناسان و فعالان بازار سرمایه بودند که نسبت به واکنش سازمان بورس خوش‌‌‌‌‌‌‌‌بین بودند و از آن دفاع می‌کردند. در ادامه صحبت از بورس و وضعیت سهامداران، دیروز علی چشمی، استادیار گروه اقتصاد دانشگاه فردوسی‌مشهد در صفحه توییتر خود نوشت: «وضعیت حال‌حاضر بورس شبیه مرداد۹۹ است اما برعکس. تحلیل تکنیکال بر اساس روند‌‌هایی که رسم می‌‌‌‌‌‌‌‌کند به هیچ علامتی نمی‌رسد و پیش‌‌‌‌‌‌‌‌بینی‌‌‌‌‌‌‌‌ها و انتظارات مثل سال گذشته محقق نمی‌شود.‌» از دیگر توییت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی که در جمع توییتری بورسی‌‌‌‌‌‌‌‌ها مورد‌توجه قرار گرفت، توییت حمید اسدی، مشاور حقوقی بازار سرمایه بود. او در صفحه خود درباره مصوبه ۱۰‌بندی حمایت از بازار سرمایه اینطور نوشت: «در صورت عدم‌اجرای مصوبه ۱۰‌بندی حمایت از بازار سرمایه توسط سازمان برنامه و بودجه مصداق استنکاف و اجرای ناقص قانون بوده و مطابق با ماده۲۳۴ آیین‌نامه داخلی مجلس با امضای ۱۰‌نماینده موضوع قابل‌ارجاع به قوه‌قضائیه است. ستاد اقتصادی دولت مرجع رگولاتور بالادستی است.‌»

قبل از این توییت اما محمد‌هادی سلیمی‌‌‌‌‌‌‌‌زاده، مدیرکل روابط عمومی سازمان بورس در توییتر خود و در رشته توییتی به موضوع مصوبه ۱۰بندی حمایت از بازار سرمایه پرداخته بود. او در صفحه خود نوشته بود: «پس از مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت و تنظیم بسته ۱۰‌بندی حمایت از بازار سرمایه تاخیر عجیبی در ارسال این مصوبات به مجلس رخ داد! با پیگیری مجدد وزیر اقتصاد و حمایت قاطع ریاست‌محترم جمهور، این بسته به تصویب هیات‌دولت رسید و اصلاحیه بودجه۱۴۰۱ مستقیما به مجلس ارسال می‌گردد.‌»

سلیمی‌‌‌‌‌‌‌‌زاده در ادامه رشته توییت خود بیان کرده بود که «مطلع شدم سقف ۵‌هزار تومانی خوراک پتروشیمی‌ها برداشته شده است، یعنی نرخ حدود ۲‌‌هزار تومانی در‌ ماه‌های اول سال و بالای ۵‌هزار تومانی در بعضی ‌ماه‌های پایانی اما سایه سنگین خوراک رانتی و قیمت‌گذاری دستوری برای همیشه از سر پتروشیمی‌ها کنار می‌رود و فروش‌ها زیاد می‌شود.‌» در نهایت مدیر روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان بورس در توییت پایانی خود نوشت: «قیمت گاز هاب‌های اروپایی به‌شدت کاهشی شده و نرخ‌های فعلی دوامی ندارد؛ فرمول معیوب هم دوامی ندارد. این وسط جالب‌ترین ماجرا اصرار برخی به ثابت‌ماندن عدد ۵ هزار تومان خوراک در همه ‌ماه‌های سال بود که منتفی شد.‌» و این پرسش را مطرح کرد که «واقعا تبعات بعدی مطرح‌شدن همین پیشنهادها را چه کسی گردن می‌گیرد؟» در ادامه دیروز و در جمع توییتری اقتصادی‌‌‌‌‌‌‌‌ها، توییت حسین سلاح‌‌‌‌‌‌‌‌ورزی، نایب‌رئیس اول اتاق بازرگانی مورد‌توجه کاربران این جمع قرار گرفت. او در صفحه توییتر خود نوشت: «همان‌طور که ریاست بانک مرکزی گفتند، تامین‌مالی مبتنی بر اعتبار نیمه‌متمرکز و غیرمتمرکز به‌صورت عام، و تامین‌مالی زنجیره‌ای به صورت خاص، برای رونق تولید بسیار مفید است، اما شرط کارآیی این ابزارها تغییر رفتار دولت در برابر نظام اقتصادی و پمپاژ‌نکردن نااطمینانی به فضای کسب‌وکار است.‌»

ترین‌های بورس ترین‌های فرابورس اخبار مجامع
صنایع بورسی شرکت‌های بورسی بازار نفت
بازار طلا بازار فلزات بازار پتروشیمی‌ها
بورس کالا شاخص‌های بورس تحلیل بورس
این مطلب برایم مفید است
بلی
1 نفر این پست را پسندیده اند
کپی شد

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج