راه تحول قرآنی در کشور، رجوع به منویات رهبری است/هنوز معنای قرارگاه درک نشده است


راه تحول قرآنی در کشور، رجوع  به منویات رهبری است/هنوز معنای قرارگاه درک نشده است

قربانی گفت: یکی از مهمترین و اولویت دار ترین کارها در حوزه تحول و بازنگری ساختار قرآنی کشور توجه به منویات قرآنی مقام معظم رهبری است.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان؛ دکتر رحیم قربانی، رئیس سازمان قرآن و سپاه محمد رسول الله استان تهران ضمن حضور در برنامه زنده مصباح از شبکه قرآن و معارف سیما با اشاره به لزوم تحول و بازنگری در ساختار های قرآنی کشور گفت: پس از انتصاب اعضای جدید شورای انقلاب فرهنگی و مباحث مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری تاکیدات ای داشتند که خود شورای انقلاب فرهنگی به عنوان قرارگاه عمل کنند.

وی افزود: از سال ۱۳۸۸ تاکنون هنوز در حیطه قرآنی معنای قرارگاه تفهیم نشده است در حالی که مقاّّم معظم رهبری عقیده دارند که قرارگاه مانند مرکز فرماندهی است که مرکزیت تفکر و عمل در آن شکل می‌گیرد. بی شک میان شورا، ستاد و قرارگاه تفاوت عمده ای وجود دارد و ما تا فرق اینها را متوجه نشویم وضعیت قرآنی کشور همین است.

این فعال عرصه قرآنی کشور تصریح کرد: طی سالیان اخیر با توجه به آنکه مفهوم قرارگاه در حوزه قرآنی درج نشده است نتیجه عملکرد شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی دلخواه نبوده قرارگاه مرکز عملیات است و مانند قرارگاه‌های نظامی عمل می کند قرارگاه از دستگاه‌های مختلف بهره می گیرد و برای هدفی که ترسیم شده برنامه ریزی می کند.من احساس می‌کنم دوستان به معنای قرارگاه واقف نیستند تا بتوانند برنامه‌ریزی صحیح انجام دهند چراکه واحدها در اختیار قرارگاه است و در کنترل عملیاتی آن قرار می گیرند.

وی عنوان کرد: وقتی رهبری چنین چیزی را در شورای انقلاب فرهنگی مشاهده نکردند از سال ۸۴ تاکنون در مباحث فرهنگی به شکل گیری قرارگاه تاکید داشتند. بر همین اساس ایشان تاکید دارند که در قرارگاه نباید رکود بی نظمی و عدم پیشرفت وجود داشته باشد در سال ۱۳۹۲ مقام معظم رهبری در سخنان خود فرمودند باور کنید اینجا قرارگاه مرکزی فرهنگی است.

قربانی اظهار کرد: خوشبختانه با تاکیدات حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای بحث تحول در شورای انقلاب فرهنگی و به تناسب آن در شورای توسعه فرهنگ قرآنی کلید خورد. متاسفانه ما در فرهنگ کشور به این باور نرسیدیم که در حال جنگ با دشمنان هستیم چرا که اگر باور داشتیم در جنگ فرهنگی قرار داریم؛ متناسب با آن دفاع می کردیم. بر همین اساس رهبری در چند سال متعدد بر تشکیل قرارگاه فرهنگی تاکید دارند.

وی افزود: وقتی مسئولین به این باور نرسیدند که جنگ فرهنگی سالیان سال است آغاز شده و وضعیت همین است و علی رغم تلاش های بخش مردمی و قرآنی چون حس تهاجم وجود ندارد تمام تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی هایمان بی نتیجه و فارغ از اتحاد است.

قربانی تصریح کرد: چون باور جنگ فرهنگی وجود ندارد شورای توسعه فرهنگ قرآنی دچار همین چالش ها شده است این شورا بر مبنای خوبی درست شد البته برخی موارد آن زمان پیشنهاد شد ولی به نتیجه و عملیاتی شدن نرسید. بر همین اساس خیلی از فعالیت ها در شورای توسعه فرهنگ قرآنی انجام اما تحقق و عملیاتی نشد.

وی افزود: در کمیسیون‌های مختلف شورای توسعه فرهنگ قرآنی اسناد متعددی آماده شد اما چون مرکز فرماندهی که بحث حمایت، نظارت، پشتیبانی و هماهنگی کلیه کارها و اسناد را داشته باشد وجود نداشت؛ به نتیجه نرسید. شورای توسعه فرهنگ قرآنی به دلیل نداشتن قرارگاه فرماندهی نمی تواند بفهمد چه دستگاهی خوب عمل کرده و چه دستگاهی ضعیف عمل می کند.

قربانی عنوان کرد: بر همین اساس چون مرکز اجرایی و هماهنگی در برنامه‌های قرآنی وجود ندارد علی رغم انجام بحث‌های نظری و تئوری نسبتاً خوب فعالیتهای این حوزه ابتر می‌ماند. دستگاه‌ها و سازمان‌هایی وجود دارند که نمی‌دانند شورای توسعه فرهنگ قرآنی کجاست! چندین وزیر باید در جلسات آن شرکت کنند اما چون وظایف خود را مهمتر از کارهای این بخش می دانند آن را در اولویت های آخر قرار می دهند.

وی خاطرنشان کرد: به نظر من یکی از مهمترین و اولویت دار ترین کارها در حوزه تحول و بازنگری ساختار قرآنی کشور توجه به منویات قرآنی مقام معظم رهبری است. هر سال ایشان استراتژی قرآنی را در دیدار با قاریان و حافظان قرآن مطرح می کنند در یکسال فرمودند فرهنگ قرآنی در جامعه ما حاکم نیست و زمانی فرهنگ قرآنی حاکم می‌شود که اگر در مملکت کسی حرف بزند؛ جوانان ما با استدلال قرآنی بفهمند این سخن درست است یا خیر. یا در سالی فرمودند مساجد را به عنوان پایگاه قرآنی قرار دهید یا به بحث تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن کریم پرداختند یا بر لزوم خوب خواندن قرآن توسط عموم مردم تاکید داشتند؛ بر همین اساس راه ورود به تحول قرآنی در کشور رجوع به منویات رهبری است.

پایان پیام/296

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک