چگونه به جام جهانی فوتبال زنان صعود کنیم؟


چگونه به جام جهانی فوتبال زنان صعود کنیم؟

تهران- ایرنا- جام جهانی فوتبال زنان برای نخستین مرتبه با حضور 32 تیم برگزار می‌شود و آسیا به جز استرالیای میزبان، پنج سهمیه مستقیم و 2 سهمیه پلی‌آف خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، تیم ملی فوتبال زنان ایران با هدایت مریم ایراندوست به هندوستان سفر کرده تا برای نخستین مرتبه در جام ملت‌های آسیا شرکت کند. مسابقاتی که این دوره حکم انتخابی جام جهانی ۲۰۲۳ را دارد و اهمیتش نسبت به گذشته دوچندان شده است.

پنج تیم به جز میزبان از هند، جهانی می‌شوند

جام ملت‌های فوتبال آسیا در شرایطی برگزار می‌شود که تعداد تیم‌ها از هشت به ۱۲ تیم افزایش پیدا کرده است. مسابقات در سه گروه چهار تیمی برگزار می‌شود و ۲ تیم نخست هر گروه به همراه ۲ تا از سه تیم برتر سوم به مرحله یک چهارم نهایی راه پیدا می‌کنند.

از قاره آسیا به جز استرالیای میزبان، پنج تیم به صورت مستقیم راهی جام جهانی خواهند شد و ۲ تیم هم راهی پلی‌آف بین‌المللی می‌شوند. همین مساله باعث شده تا چهار تیم راه پیدا کننده به مرحله نیمه‌نهایی مجوز حضور در مسابقات را به دست بیاورند و از بین تیم‌های شکست خورده در یک چهارم نهایی نیز حداقل یک تیم راهی بزرگترین رویداد فوتبالی جهان خواهد شد.

چگونه به جام جهانی فوتبال زنان صعود کنیم؟

پیچیدگی صعود به جام جهانی از آسیا به خاطر استرالیا

البته سازوکار صعود تیم‌ها به جام جهانی زنان به همین سادگی نیست و پیچیدگی‌هایی هم دارد. تیم ملی فوتبال زنان استرالیا در قامت میزبان جام جهانی مجوز حضور در این مسابقات را دارد ولی قرار است در جام ملت‌های آسیا نیز شرکت کند.

جایگاه نهایی این تیم در شیوه صعود دیگر تیم‌ها به جام جهانی موثر است و سه استثنا را به وجود می‌آورد.

یک) در صورتی که استرالیا در مرحله گروهی حذف شود، چهار تیم راه پیدا کرده به نیمه‌نهایی به جام جهانی می‌رسند و سپس رقابتی جذاب بین چهار تیم شکست خورده در یک چهارم نهایی ایجاد خواهد شد. تیم‌های حاضر در این مرحله به صورت ضربدری به مصاف یکدیگر می‌روند. بعد از آن برنده‌ها، یک دیدار سرنوشت‌ساز را به برگزار خواهند کرد و فاتح آن مسابقه به عنوان پنجمین نماینده قاره کهن جهانی خواهد شد. در ادامه بازنده دیدار دوم نیز به مصاف برنده بازنده‌های ۲ دیدار نخست برگزار شده بین تیم‌های شکست خورده مرحله یک چهارم نهایی به مرحله پلی‌آف صعود می‌کنند.

دو) اگر کانگروها در مرحله یک چهارم نهایی حذف شوند؛ به جز چهار تیمی که راهی نیمه‌نهایی شده‌اند یک تیم دیگر هم باید مستقیم به جام جهانی برسد. سه شکست خورده مرحله یک چهارم نهایی (به جز استرالیا) به صورت دوره‌ای یک بار به مصاف هم می‌روند و تیم اول این گروه سه تیمه بلیت جام جهانی را اوکی خواهد کرد. ۲ تیم دیگر هم به پلی‌آف می‌روند.

سه) اما استرالیا ممکن است به نیمه‌نهایی راه پیدا کند. حضور آنها در نیمه‌نهایی یعنی سه تیم دیگر حاضر در این مرحله به جام جهانی رفته‌اند و ۲ سهمیه دیگر را برنده‌های ۲ بازی برگزار شده بین تیم‌های شکست خورده در یک چهارم نهایی تشکیل می‌دهند تا تعداد تیم‌ها به پنج برسد. ۲ شکست خورده بازی‌های برگزار شده بین تیم‌های بازنده یک چهارم نهایی نیز به پلی‌آف روانه می‌شوند.

۲ تیم آسیایی به پلی‌آف می‌روند

در مرحله پلی‌آف ۱۰ تیم از قاره‌های مختلف حاضر هستند و آسیا هم ۲ سهمیه دارد. تیم‌ها در سال ۲۰۲۳ و در خاک ۲ کشور میزبان جام جهانی در سه گروه سه، سه و چهار تیمی به صورت دوره‌ای رقابت می‌کنند و تیم‌های نخست هر گروه به جام جهانی صعود خواهند کرد.

چگونه به جام جهانی فوتبال زنان صعود کنیم؟

توقعی نداریم اما تو جاه‌طلب باش

تیم ملی فوتبال زنان ایران برای نخستین بار توانسته پا به این مرحله بگذارد. طبیعتا توقع زیادی از این تیم نیست و مهم، حضور و همچنین کسب تجربه خواهد بود اما فراموش نکنیم که فوتبال، ورزشی غیر قابل پیش‌بینی است و در دنیای مستطیل سبز، هر اتفاقی ممکن است رخ دهد. همانطور که در جام ملت‌های آفریقا سیرالئون از ساحل عاج و الجزایر ۲ امتیاز گرفته یا همین الجزایر با ستاره‌هایش به گینه استوایی باخت؛ ممکن است تیم ملی زنان ایران هم بتواند چینِ قهرمان یا هندِ میزبان و یا چین تایپه را متوقف کند. پس باید جاه‌طلب بود و رویاپردازی کرد.

فراموش نکنیم ممکن است یک چهارم تیم‌های حاضر در جام جهانی ۲۰۲۳ (هشت تیم) از قاره کهن باشند یا به بیانی دیگر پنج تیم از ۱۲ تیم حاضر در هندوستان به جز استرالیا، مستقیما به جام جهانی صعود خواهند کرد و شاید هیچوقت نشود اینقدر ساده به این رویداد بزرگ رسید.

نهمین دوره مسابقات جام جهانی فوتبال زنان سال ۲۰۲۳ برای اولین بار به میزبانی ۲ کشور (استرالیا و نیوزلند) برگزار خواهد شد و برای اولین بار این رقابت‌ها در حضور ۳۲ تیم برگزار خواهد شد.

سهمیه‌های هر قاره در این مسابقات به قرار زیر است:

آسیا: ۵+۱ سهمیه

آفریقا: ۴ سهمیه

کونکاکاف: ۴ سهمیه

آمریکای جنوبی: ۳ سهمیه

اقیانوسیه: یک سهمیه

اروپا: ۱۱ سهمیه

پلی‌آف: ۳ سهمیه

سهمیه پلی‌آف بین‌المللی جام جهانی نیز بدین شکل است:

برای پلی‌آف:

آسیا ۲ سهمیه

آفریقا ۲ سهمیه

کونکاکاف ۲ سهمیه

آمریکای جنوبی ۲ سهمیه

اقیانوسیه یک سهمیه

اروپا یک سهمیه

چگونه به جام جهانی فوتبال زنان صعود کنیم؟

در نهایت نگاهی به گروه‌بندی رقابت‌های جام ملت‌های آسیای ۲۰۲۲ نیز اشاره می‌کنیم:

گروه یک: هند، چین، چین تایپه، ایران

گروه دو: استرالیا، تایلند، فیلیپین، اندونزی

گروه سه: ژاپن، کره جنوبی، ویتنام، میانمار

برنامه بازی‌های تیم ملی زنان ایران:

پنجشنبه (۳۰ دی): هند- ایران

یکشنبه (سه بهمن): ایران- چین

چهارشنبه (۶ بهمن): چین تایپه- ایران

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزش بانوان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر