سرمای سنندج سخت سوزان است


سرمای سنندج سخت سوزان است

سنندج- ایرنا- هوای سنندج بعد از دو سه روز بارش برف سنگین، صاف، بسیار سرد(منفی 18 درجه) و زمین یخ‌زده و وضعیت جوری است که کسی جرات بیرون رفتن ندارد. شاید حالا بهتر از هر زمان دیگری از شعر مهدی اخوان ثالث در جای خود، نه در جایگاه تمثیل، بتوان استفاده کرد و گفت: سرما سخت سوزان است .

به گزارش ایرنا، خاطرم هست زمانی که روستا زندگی می‌کردیم زمستان‌های پربرف و سردی داشتیم. گاهی تا یک متر برف می‌بارید و به سختی می‌شد از داخل کوچه‌ها رد شد. کمتر از نیم متر بارش که معنایی برای اهالی روستا نداشت. برف زمستان تا اواخر فروردین هم ماندگار بود.

در شب‌نشینی‌های زمستان سرد آن زمان در روستا در کنار بخاری نفتی و چوبی، بحث داغ برف زیاد سال‌های قبل‌تر بود. یکی می‌گفت فلان مرد اهل روستای بالادست، زمانی که می‌خواست با پای پیاده به اینجا بیاید، در راه بخاطر بارش برف زیاد و سرما، یخ زد و جانش را از دست داد، یکی دیگر از اهالی، از سرما و مرگ فرد دیگری صحبت می‌کرد. بهرحال سرما و برفی را که آن سال‌های زندگی در روستا تجربه کردم دیگر هیچگاه حس نکردم و ندیدم.

حالا که اقلیم و شرایط آب و هوایی تغییر کرده، گاهی وقت‌ها دیدن برف برای مردمی که در استانی کوهستانی مثل کردستان زندگی می‌کنند، به یک آرزو تبدیل شده است.

۲ سال قبل که چیزی به نام برف در سنندج نداشتیم البته بارش باران هم چندان راضی کننده نبود تا اینکه بالاخره رحمت خداوند شامل حال مردم کردستان و سنندج شد و برف زیبا و سنگینی باریدن گرفت تا دل این مردم شاد و اندکی از غم‌ها و دغدغه‌هایشان در مورد آب و کشاورزی کم شود.

بارش برف زیبا و خاطره‌انگیز در سنندج و استان کردستان، بالاخره بعد از ۲ روز تمام شد و آفتاب قشنگتر از همیشه، سر از زیر ابرها درآورد تا خوشحالی‌ مردم را ببیند.

سرمای سنندج سخت سوزان است

داشتم دماسنج گوشی ام را نگاه می‌کردم، دمای منفی ۱۸ درجه را در سنندج نشان داد. به نظرم دو سه سالی می‌شود که چنین سرمایی حس نکردیم. کوچه را نگاه کردم زمین سفید و یخ زده است. فکر نکنم کسی جرات بیرون رفتن داشته باشد. نه ماشین می‌تواند تردد کند نه آدم‌ها. این روزها ممکن است افراد زیادی بخاطر شکستگی دست و پا کارشان به بیمارستان ها بیفتد.

به قول مدیرکل مدیریت بحران استانداری کردستان، حالا که همه مدارس، دانشگاه‌ها و ادارات تعطیل است، چه لزومی دارد مردم در خیابان‌ها تردد کنند. زمین به شدت لغزنده و یخ است و باید مراقب بود.


سرمای سنندج سخت سوزان است
تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها، ادارات و سازمان‌های دولتی

شب گذشته خیلی‌ها منتظر بودند مسوولان تصمیم بگیرند که جدا از مدارس، ادارات و سازمان‌های دولتی هم تعطیل شود که همین اتفاق هم افتاد.

ستاد مدیریت بحران استانداری کردستان با انتشار اطلاعیه‌ای جزییات تعطیلی ادارات و سازمان های دولتی این استان در روز سه شنبه ۲۸ دی ماه را اعلام کرد.

در این اطلاعیه آمده بود: با توجه به ادامه بارش برف و برودت دمای هوا و در راستای کاهش میزان تردد ها در سطح شهرهای استان برای جلوگیری از بروز هر گونه حادثه احتمالی، ادارات و سازمان های دولتی، دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی استان کردستان به جز، دستگاه‌های امدادی و خدمت رسان و مراکز درمانی تعطیل خواهد بود.

همچنین با عنایت به تصمیم ستاد مدیریت بحران استانداری کردستان بانک های استان روز سه شنبه با یک سوم ظرفیت فعالیت خواهند کرد.

همچنین در روز سه شنبه تمامی مدارس استان در ۲ نوبت صبح و عصر در مناطق شهری و روستایی تعطیل خواهد بود و تنها دانش آموزانی که امتحان نهایی دارند طبق روال گذشته باید در مدرسه حضور پیدا کنند.
سرمای سنندج سخت سوزان است
رکورد مصرف گاز در کردستان شکست
اما بارش برف و سرد شدن هوا، باعث شد که مصرف اترژی به ویژه گاز طبیعی در کردستان به شدت افزایش پیدا کند و رکورد آن در سال جاری و حتی سال‌های قبل شکسته شود.
مدیرعامل شرکت گاز کردستان گفت: با توجه به بارش برف و برودت هوا، مصرف گاز کردستانی‌ها در شبانه‌روز گذشته رکورد شکست و به ۱۵ میلیون مترمکعب در روز رسید.

احمد فعله‌گری ادامه داد: این میزان مصرف در سال جاری بی سابقه بوده و در چند روز قبل روزانه ۱۱ تا ۱۲ میلیون مترمکعب گاز مصرف می‌شد که اکنون بدون احتساب نیروگاه سیکل ترکیبی سنندج به ۱۵ میلیون مترمکعب در شبانه‌روز گذشته افزایش یافته است.

او بر ضرورت مصرف بهینه گاز طبیعی توسط مشترکان بخش‌های مختلف تاکید کرد و افزود: در شبانه‌روز گذشته، در سقز یک میلیون و ۷۰۰ هزار مترمکعب، بانه یک میلیون و ۴۵۰ هزارمترمکعب و دیواندره ۶۰۰ هزار متر مکعب مصرف گاز ثبت شد.

مدیرعامل شرکت گاز کردستان با اشاره به اینکه در هیچ نقطه‌ای از استان قطعی گاز گزارش نشده است، ادامه داد: اولویت این شرکت، تامین گاز مشترکان خانگی است اما به واسطه پایداری شبکه، تمام مشترکان در بخش‌های مختلف اداری، خانگی و صنعتی از گاز طبیعی بهره‌مند بوده و قطعی یا افت فشار وجود نداشته است.

فعله‌گری خواستار رعایت دمای رفاه در منزل(۱۸ تا ۲۱ درجه) شد و اضافه کرد: مشترکان در فصل سرد در منزل از لباس گرم و پرده ضخیم برای اتاق‌ها استفاده کنند تا ناچار به افزایش مصرف گاز نباشند.

باز هم امیدوار به رحمت الهی

سامانه بارشی که از شامگاه یکشنبه در کردستان شروع شد، اگرچه مشکلاتی را برای مردم به ویژه در روستاها ایجاد کرد و باعث مسدود شدن راه‌ها شد اما برکات آن بسیار چشمگیرتر است و مردم هم مشکلات ناشی از آن را به جان و دل خریدند، چراکه بحث کم آبی و خشکسالی سال های اخیر به شدت نگرانشان کرده بود.

حالا باز هم مردم چشم انتظار ادامه بارش‌ها هستند و امیدوارند سامانه‌ بارشی که قرار است روز پنجشنبه از سمت شمال غرب، کشور را در بر گیرد، شامل کردستان هم شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید