یک سیارک بالقوه خطرناک امروز به زمین نزدیک می‌شود (28 دی)


یک سیارک بالقوه خطرناک امروز به زمین نزدیک می‌شود (28 دی)

امروز سیارکی به نام 7482 (1994 PC1) که بزرگتر از بلندترین ساختمان جهان است، آنقدر به زمین نزدیک می‌شود که قابل مشاهده خواهد بود. به پیش‌بینی ناسا این سیارک امروز 18 ژانویه (28 دی) از کنار زمین عبور می‌کند. قطر این سیارک حدود یک کیلومتر و پهنای آن، صدها متر بیشتر از ارتفاع برج خلیفه […]

به پیش‌بینی ناسا این سیارک امروز ۱۸ ژانویه (۲۸ دی) از کنار زمین عبور می‌کند. قطر این سیارک حدود یک کیلومتر و پهنای آن، صدها متر بیشتر از ارتفاع برج خلیفه دوبی، بلندترین ساختمان جهان است.

نزدیک‌ترین عبور یک سیاره بزرگ از کنار زمین امروز اتفاق می‌آفتد

به گفته آزمایشگاه «رانش جت» ناسا، این جسم فضایی از فاصله دو میلیون کیلومتری زمین عبور می‌کند که ابتدا ممکن است چندان نزدیک به نظر نرسد، اما در واقع این نزدیک‌ترین فاصله عبور یک سیارک از کنار زمین از ۱۷ ژانویه ۱۹۳۳ تا کنون است.

برای مقایسه در نظر داشته باشید که فاصله کره ماه تا زمین بیش از ۳۸۴۰۰۰ کیلومتر و فاصله کره مریخ تا زمین بیش از ۳۴۲ میلیون کبلومتر است.

عبور سیارکی با این اندازه از کنار زمین، طبق گفته کارشناسان، هر ششصدهزار سال یکبار رخ می‌دهد!

یک سیارک بالقوه خطرناک امروز به زمین نزدیک می‌شود (28 دی)

یک سیارک بالقوه خطرناک امروز به زمین نزدیک می‌شود (28 دی)

سیارک بالقوه خطرناک از سیارک‌های آپولو

سیارک 1994 PC1 از هنگام شناسایی آن در ماه اوت ۱۹۹۴ توسط ناسا زیر نظر بوده و در رده «سیارک‌های آپولو» قرار گرفته است، یعنی گروهی از سیارک‌های نزدیک به زمین که مدارشان مدار کره زمین را قطع می‌کند.

همچنین این سیارک در رده «بالقوه خطرناک» قرار می‌گیرد، زیرا به گفته ناسا به طور بالقوه امکان دارد از فاصله نزدیک خطرناکی از زمین بگذرد.

اگرچه بیش از یک میلیون سیارک شناخته‌شده وجود دارد که عبور آنها از کنار زمین پدیده‌ رایجی است و در اغلب موارد نگرانی ایجاد نمی‌کند، اما حدود ۲۵۰۰۰ سیارک وجود دارند که قطرشان بیش از ۱۵۰ متر است و برخورد آنها با کره زمین می‌تواند ویرانگر باشد. برخورد ویرانگری که اخیرا مضمون فیلم سینمایی «don't look up» قرار گرفت.

مقایسه اندازه سیارک‌های منظومه شمسی

ناسا در ماه نوامبر برای آمادگی در برابر چنین برخوردهای مصیبت‌باری، کاوشگری به نام DART با سرعتی بیش از ۲۴۰۰۰ کیلومتر در ساعت را به فضا پرتاب کرد که در پاییز آینده به یک سیارک کوچک به قطر ۱۶۰ متر به نام «دیمورفوس» کوبیده خواهد شد، تا معلوم شود آیا ممکن است سیارکی را که در راه برخورد با زمین است، از مسیرش منحرف کرد یا نه.

بیشتر بدانید: موشک های بالستیک خطر برخورد شهاب سنگ ها به زمین را از بین می‌برند

جالب است بدانید، امروز ۱۸ ژانویه، سیارک ۱۹۹۴ PC۱ تنها سیارکی نیست که در مواجهه نزدیک با زمین قرار می‌گیرد. یک سیارک دیگر به نام ۲۰۲۱ BA نیز با ۷۰ فوت پهنا (۲۱ متر) در فاصله ۲.۳ میلیون مایلی از زمین قرار می‌گیرد که البته فاصله‌اش دو برابر دورتر از این سیاره بالقوه خطرناک به زمین است.

منابع: همشهری، ایسنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوک،متن و اس ام اس بی ادبی و زناشویی شب جمعه (18+)