چگونه دوقلو باردار شویم؟


اگر دو تخمک به صورت جداگانه در رحم بارور شوند یا یک تخمک بارور شده به دو جنین تقسیم شود، بارداری دوقلویی ایجاد می‌گردد.

. به لطف پیشرفت‌های چشمگیر علم پزشکی در حیطه باروری، روش‌هایی برای بارداری دو‌قلویی در دسترس است و دو‌قلو باردار شدن نسبت به گذشته رواج بیشتری یافته است.

بارداری دوقلویی بر اساس تعداد تخمک لقاح یافته، دو نوع است:

- مونوزیگوت (دوقلوی همسان): در این نوع دوقلویی ممکن است یک تخمک با یک اسپرم لقاح یافته و بارور شود؛ سپس زیگوت (سلول تخم) تشکیل شده به دو قسمت تقسیم گردد؛

_ دی زیگوت (دوقلوی غیرهمسان): اگر دو تخمک توسط دو اسپرم مختلف بارور شوند، بارداری به صورت دوقلویی دی‌زیگوت ایجاد می‌شود.

فاکتور‌های افزایش دهنده شانس دوقلویی

عوامل زیر سبب افزایش شانس دوقلوزایی می‌شوند:

وجود سابقه دوقلویی در خانواده بستگان درجه اول؛ بالا بودن سن مادر؛ وزن بسیار کم یا وزن بسیار زیاد مادر؛ مصرف قرص ضد بارداری؛ استفاده از روش‌های کمک باروری مانند IVF.

روش های بارداری دوقلویی

روش IVF: به دلیل رواج روش‌های کمک باروری مانند آی وی اف، از سال ۱۹۸۰ تا سال ۲۰۱۱ میزان بارداری دوقلویی ۷۶ درصد افزایش یافته است. روش IVF مطمئن‌ترین روش برای بارداری دوقلویی است. در این روش یک یا چند تخمک در شرایط آزمایشگاهی با اسپرم بارور می‌شوند. چنانچه طی IVF بیش از یک جنین در داخل رحم قرار داده شود و جنین‌ها لانه گزینی کنند، بارداری دو قلویی یا چند قلویی ایجاد می‌گردد. هرچند موفقیت بارداری آزمایشگاهی روشی قطعی و صد در صدی نیست اما مطمئن‌ترین روش برای داشتن بارداری دوقلویی می‌باشد.
روش دارویی: استفاده از قرص‌های محرک تخمک گذاری که در حدود چهل درصد شانس بارداری چندقلویی را افزایش می دهند و متاسفانه امروزه بسیاری خانم ها خودسرانه اقدام به مصرف آن می‌کنند، می تواند شانس بارداری دوقلویی را افزایش دهد. این در حالی است که دوقلویی زایی یکی از عوارض این قرص هاست نه کاربرد آن. این داروها عوارض جدی مانند بارداری خارج رحمی، ایجاد کیست تخمدان و بارداری پوچ را به همراه داشته و هیچکس نمی‌تواند تضمین نماید که شما با مصرف آن حتما دو یا چند قلو باردار شده و دچار عارضه نمی‌شوید. تنها در زنان دچار اختلال تخمک گذاری منافع مصرف این دارو به عوارض آن ارجحیت دارد چرا که راه حل دیگری برایشان در دست نیست؛

مرکز باروری و درمان ناباروری مام آماده خدمت رسانی در جهت ارائه راهکارهایی در زمینه بارداری دوقلویی به تمامی زوجین می باشد.

IVF:

https://mom.ir/p/ivf

اخبار وبگردی را در اینجا بخوانید:

آیا این خبر مفید بود؟
0 0

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دارم دلبری مانند تو