حس خوب زندگی در مراغه برفی


حس خوب زندگی در مراغه برفی

مراغه- ایرنا- بارش موقر برف پس از مدت‌های مدید، رخت سپیدی برای مراغه، عروس دامنه‌های جنوب سهند به ارمغان آورد و بار دیگر حس خوب زندگی را در روح و روان مردمان این کهن‌دیار دمید؛ حس و حالی که همواره در آثار هنرمندان و شاعرانش نیز تبلور می‌یابد.

عروس دامنه‌های جنوبی سهند، زیبایی‌هایی غیرقابل وصف دارد و شاید به همین دلیل هم ذوق و هنر مردمانش برای توصیف آنچه که در واژه‌هایشان نمی‌گنجد، پس از بارش باورنکردنی برف روزهای اخیر، به شامانی و خلق آثار هنری کشیده شده و خروجی نخست آن شکل‌گیری جمع‌هایی به شکرانه بارش برف در کوهپایه‌هاست.

حس خوب زندگی در مراغه برفی

ظهور شاعرانی بلندآوازه، خوشنویسانی در تراز ملی، نگارگرانی نامی و عکاسانی از دیار عاشقانه‌ها نیز با حس و حال مردمان این دیار و زیبایی‌های وصف‌ناپذیرش پیوندی عمیق دارد؛ شاعرانی چون «میرزا حسین کریمی مراغه‌ای» که زیبایی‌های مراغه و سهند را اینگونه توصیف کرده است: « گل گور گوزلیم باغ گلستاندی مراغه / بیر پارچا صفا روضه رضواندی مراغه».

شعری پرطرفدار به زبان محلی که سرآغاز آن اینگونه به فارسی برگردانده می‌شود: «ای زیباپسند بیا و ببین که باغ گلستان است مراغه / یک پارچه صفا، روضه رضوان است مراغه/....».

«ودود دوستی» شاعر متخلص به «ایلقار» نیز حس و حال خوب خود پس از بارش برف و شادمانی مردم را با قرائت متنی به این شکل بیان می‌کند: برف یعنی جوشش چشمه‌ها، خروشانی رودها، سرسبزی کوه و صحرا وَ تبلور چشم‌نواز طراوت در طبیعت.


«برف یعنی حلول شادی و برکت وَ متبرّک شدن دل‌ها به عشق و امید / برف یعنی رحمت فزاینده‌ی الهی وَ زایش مهر و امید در وانفسای درماندگی در چنگ حسرت و یأس / برف نشانه‌ی پاکی و صداقت وَ مبشّر نعمت و فراوانی است / برف هرچه سنگین‌تر و انبوه‌تر، بهارِ پیش رو به همان نسبت زیباتر و دلگشاتر خواهد بود / به یمن نزول این رحمت پاک، سر به سجده می‌نهیم و شکر می‌گزاریم خدای مهربان را».

«امیر دانش مراغی» از خوشنویسان دارای درجه فوق ممتاز در شکسته نستعلیق که اخیرا نیز جایزه برگزیده آینه‌دار دوران و جایزه هیئت داوران این مجموعه فرهنگی را کسب کرد، یک بیت شعر از پروین اعتصامی با مضمون «به ماه دی، گلستان گفت با برف / که ما را چند حیران میگذاری» با رقص قلم و مرکب خوشنویسی، و تصویر آن را به نشانه همدلی با مردمی که این روزها به خاطر بارش چشمگیر برف شادمان هستند، به مخاطبان ایرنا هدیه کرد.

حس خوب زندگی در مراغه برفی

این خوشنویس باذوق اینگونه ادامه می‌دهد: وقتی شادمانی در دل مردم جا خوش می‌کند، بی‌اختیار ذوق هنری نیز در روح و روان هنرمندان نقش می‌بندد و شاید به همین دلیل از طبیعت زیبای مراغه همواره برای خلق آثار هنری الهام گرفته می‌شود.


«سیامک جاوید» از تصویربرداران شاخص مراغه که در چندین جشنواره بین‌المللی از جمله جشنواره فیلم مالت و جشنواره فیلم فجر خوش درخشیده است، نیز با هربار بارش برف روانه طبیعت زیبای مراغه می‌شود و چند قطعه از آخرین تصاویرش را به مخاطبان ایرنا تقدیم می‌کند.

حس خوب زندگی در مراغه برفی عکاس: سیامک جاوید

محمد مشتری، مدیرعامل انجمن تاریخ‌پژوهان مراغه هم حس و حالش پس از بارش‌های اخیر را اینگونه بیان می‌کند: برف یکی از بدیع‌ترین رمزینه‌های صنع‌ و تجلی حضرت عشق، سفیدی و لطافت است در زمختی سرما و سیاهی شب‌های خود ساخته، که بهار با برکت را نوید می‌دهد و سرسبزی و شکفتن؛ همین حس و حال شکفتن هم عاملی برای شادمانی مردم و خلق آثار هنری در این دیار به شمار می‌رود.

وی اینگونه ادامه می‌دهد: برف در میان این مردم و هنرمندان این دیار از دیرباز تاکنون، عاشقانه‌ای به رنگ سفید در دل سیاهی سرما و سپیدی از جنس امید برای طولانی‌تر شدن روز بوده است؛ «الله نورالسموات و الارض ... بقیت‌الله خیرُ لکم ان کنتم مومنین».

به گزارش ایرنا تغییر اقلیم و کاهش بارندگی به ویژه در زمستان برای مردمان این دیار که در دامنه‌های رو به قبله سهند زندگی می‌کنند، غیرقابل تصور است و هر بارشی، امیدی در دلهای آنان بر می‌افزود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ هواشناسی؛ بارندگی در کرمان شدید است؛ مردم خراسان جنوبی منتظر بارش‌های سیل‌آسا باشند