قرآن به‌ شدت سوء‌ظن و قضاوت کردن دیگران را نهی کرده است


قرآن به‌ شدت سوء‌ظن و قضاوت کردن دیگران را نهی کرده است

معاون فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری با اشاره به آیات الهی تاکید کرد: قرآن به‌ شدت سوء‌ظن و قضاوت کردن دیگران بر اساس ظواهر را نهی کرده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت‌الاسلام و المسلمین «سیدحسین رکن الدینی» در جلسه تواصی به حق که با حضور کارکنان و کارمندان سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری در محل نمازخانه این مجموعه برگزار شد، در ادامه بحث قضاوت ، با استناد به آیه 12 سوره حجرات تصریح کرد: قرآن به ‌شدت سوء‌ظن و قضاوت کردن دیگران بر اساس ظواهر را نهی کرده است.

وی با بیان اینکه سهم زیادی از گفتگوهای روزانه ما و افکارمان صرف قضاوت کردن افراد و اتفاقات می شود، اقسام سوء ظن را برشمرد و افزود: بعضى از سوء ظن ها پسندیده و برخى ناپسند هستند.

معاون فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری با استناد به آیات و احادیث سوءظن به خدا و سوء‌ظن به مردم را ناپسند دانست و سوء ظن به خود را پسندیده خواند.

حجت‌الاسلام و المسلمین رکن الدینی اظهار داشت: افرادى که خود را بى‌عیب مى‌دانند، در حقیقت نور علم و ایمانشان کم است و با نور کم، انسان چیزى نمى‌بیند.

وی افزود: افرادى که نور ایمانشان کم است، جز گناهان بزرگ چیزى به نظرشان نمى‌آید امّا اگر نور ایمان زیاد باشد، تمام لغزش‌هاى ریز خود را نیز خواهند دید.

وی با اشاره به اینکه فردی که نسبت به خود خوش‌بین باشد، هرگز ترقّى نمى‌کند، ادامه داد: کسى که دائماً به پشت سر خود و راههاى طى شده نگاه مى‌کند به آن مغرور مى‌شود، ولى اگر به جلو و راههاى نرفته بنگرد، متوجه می شود که راه‌های نرفته‌ چند برابر راههاى رفته است.

معاون فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری در پایان سخنان خود با بیان اینکه معناى حسن‌ظن؛ سادگى، زودباورى، سطحى‌نگرى و غفلت از توطئه‌ها و شیطنت‌ها نیست، تاکید کرد: امّت اسلامى نباید به خاطر حسن‌ظن‌هاى نابجا، دچار غفلت شده و در دام صیادان قرار گیرد.

پایان پیام/47

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک