کارگروه حفاظت و بهره برداری از منابع ژنتیکی حیات وحش آغاز به کار کرد


کارگروه حفاظت و بهره برداری از منابع ژنتیکی حیات وحش آغاز به کار کرد

تهران - ایرنا - مدیرکل دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: کارگروه حفاظت و بهره برداری از منابع ژنتیکی حیات وحش با هدف سیاست‌گذاری و تدوین برنامه‌های مناسب در حفاظت و بهره‌برداری از منابع ژنتیکی حیات‌وحش آغاز به کار کرد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از سازمان حفاظت محیط‌زیست، محمد مدادی با اشاره به اهمیت ذخایر ژنتیکی حیات وحش افزود: به‌ منظور اجرای سیاست‌ها و برنامه‌های حفاظت و بهره‌برداری پایدار از ذخایر ژنتیکی حیات‌وحش کارگروهی با هدف حفاظت و بهره‌برداری از منابع ژنتیکی حیات‌وحش تشکیل شد.

وی اظهار داشت: با استناد به مفاد ماده ۳ قانون حفاظت و بهره‌برداری از منابع ژنتیکی کشور مصوب ۱۳۹۷، مجلس شورای اسلامی دستگاه‌های ذی ربط در حوزه منابع ژنتیکی شامل وزارتخانه های جهاد کشاورزی در حوزه منابع ژنتیکی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حوزه منابع ژنتیکی انسانی‌ و همچنین سازمان حفاظت محیط‌زیست در حوزه منابع ژنتیکی حیات‌وحش موظف هستند ساختاری مناسب زیر نظر یکی از معاونان ذینفع برای مدیریت، سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و نظارت برای دسترسی و بهره‌برداری از منابع ژنتیکی ایجاد کنند.

وی ادامه داد: به دنبال تشکیل کارگروه مدیریت منابع ژنتیکی حیات‌وحش در سطح سازمان، دستورالعمل مرتبط به واحدهای ستادی و استانی ابلاغ‌ شده است.

به گفته مدیر کل دفتر موزه تاریخ طبیعی، ریاست کارگروه حفاظت و بهره برداری از منابع ژنتیکی حیات وحش با معاونت محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی و با عضویت واحدهای تابعه ستادی از جمله معاونت محیط زیست دریایی، دفتر حقوقی سازمان حفاظت محیط‌زیست، دفتر یگان حفاظت محیط زیست، دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌وحش و سایر بخش‌های مرتبط تشکیل می‌شود و دبیرخانه این کارگروه در دفتر موزه تاریخ تنوع زیستی و ذخایر ژنتیکی مستقر خواهد شد.

مدادی با اشاره به این که وظایف و مسئولیت‌های این کارگروه مطابق با وظایف قانون ذخایر ژنتیکی در حوزه ژنتیک حیات‌ وحش از لحاظ دسترسی، شناسایی، حفاظت و بهره برداری به عهده سازمان حفاظت محیط‌زیست است، گفت: کارگروه حفاظت و بهره برداری از منابع ژنتیکی حیات وحش، تدوین سیاست ها و برنامه‌های لازم، دستورالعمل‌ها و روابط داخلی برای دسترسی آحاد جامعه از جمله محققان و بهره‌برداران به منابع ژنتیکی حیات‌وحش و نظارت را به عهده خواهد داشت.

وی در خصوص اقدامات صورت گرفته در این کارگروه اظهار داشت: اولین اقدامی که قبل از شروع به کار این کارگروه در دبیرخانه صورت گرفته، تدوین دستور العمل خروج منابع ژنتیکی است که خوشبختانه مراحل پایانی خود را طی می‌کند و به نظر می‌رسد در اولین جلسه کارگروه حفاظت و بهره‌برداری از منابع ژنتیکی حیات‌وحش این دستورالعمل به تصویب برسد و به استناد آئین‌نامه اجرایی قانون برای ابلاغ به دبیرخانه شورای ملی منابع ژنتیکی واقع در وزارت جهاد کشاورزی ارسال شود.

مدیرکل دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی تصریح کرد: با تصویب و ابلاغ این دستورالعمل کلیه فعالیت‌ها برای خروج منابع ژنتیکی حیات‌وحش از کشور با اهداف مختلف پژوهش و غیر پژوهشی ساماندهی خواهند شد و از طریق سامانه جامع سازمان حفاظت محیط‌زیست به نشانی iranemp.ir ورود و خروج نمونه‌ها قابل رصد و ثبت و پیگری خواهند شد.

مدادی در خصوص دیگر اقدامات صورت گرفته در حوزه مدیریت ژنتیک حیات‌وحش در کشور گفت: از مشکلاتی که در این حوزه می‌توان به آن اشاره داشت عدم وجود بانک اطلاعات لازم است که این مورد نیز در دستورالعمل خروج منابع ژنتیکی پیش‌بینی‌شده است. سالیانه تعداد زیادی اطلاعات در حوزه تنوع زیستی و ژنتیک از کشور خارج و اجباراً و الزاماً به دلیل عدم وجود بانک‌های داده‌ای مورد نیاز در بانک داده‌ای خارج از کشور بارگذاری می شود، این موضوع در دستورالعمل خروج منابع ژنتیکی حیات‌وحش پیش‌بینی‌ شده است که با راه‌اندازی سامانه مربوطه ذیل سامانه جامع سازمان حفاظت محیط‌زیست این امکان وجود خواهد داشت تا محققان نتایج مطالعات خودشان را در حوزه ژنتیک حیات‌وحش بارگذاری کنند و بعد از مدتی بانک داده بسیار مفیدی شکل خواهد گرفت که در اختیار همگان قرار خواهد گرفت.

مدیرکل دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی اظهار داشت: امیدواریم با شروع به کار این کارگروه شاهد ساماندهی و نظام مند شدن بهتر و بیشتر همه فعالیت‌ها در حوزه حیات‌ وحش و از جمله دسترسی و بهره برداری از این منابع در کشور باشیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کارشناسی داوری دیدار صنعت نفت آبادان و پرسپولیس