تعلل عجیب برای تعیین تکلیف یک «تبصره» مهم در انتخابات کمیته المپیک!


تعلل عجیب برای تعیین تکلیف یک «تبصره» مهم در انتخابات کمیته المپیک!

هیات اجرایی نسبت به تسهیل در روند اجرایی شدن یکی از تبصره‌های مهم اساسنامه کمیته ملی المپیک در موضوع انتخابات این کمیته تعلل کرده که همین موضوع نگرانی‌هایی را درباره برگزاری یا عدم برگزاری انتخابات به وجود آورده است.

به گزارش ایسنا، مجمع انتخاباتی کمیته ملی المپیک قرار است ۱۷ اسفند برگزار شود و این در حالی است که هنوز بحث انتخابات وارد دستور جلسات هیات اجرایی نشده است. از طرفی در اساسنامه کمیته ملی المپیک تبصره ای وجود دارد که مشخص نیست چرا هیات اجرایی به اهمیت این تبصره بی توجه بوده تا زودتر آن را تعیین تکلیف کند.

در تبصره ۲ ماده ۶ اساسنامه آمده است: "دستور العمل نحوه برگزاری انتخابات توسط هیات اجرایی پیشنهاد و پس از تایید کمیته بین المللی المپیک و تصویب مجمع عمومی قابل اجرا خواهد بود."

مسئله این است که کمیته ملی المپیک باید از ۱۷ بهمن ثبت نام کاندیداها را برای انتخابات آغاز کند اما در حال حاضر حتی هیات اجرایی به بحث آیین نامه انتخاباتی ورود نکرده و با این تعلل مشخص نیست چه زمانی می خواهند تاییدیه‌ این مصوبه را از IOC و مجمع بگیرند. این اتفاق حتی شائبه تعویق مجمع را قوت بخشیده است.

سوال این است که آیا اعضای هیات اجرایی از مفاد اساسنامه و این بند خاص بی‌اطلاع هستند که تاکنون درباره آن اظهارنظر رسمی نکرده‌اند؟

مسئولان کمیته ملی المپیک بارها عنوان کرده اند که به دنبال برگزاری انتخابات در تاریخ مقرر هستند اما اکنون چگونه می‌خواهند در این مدت زمان باقی مانده تا آغاز ثبت نام‌ها دستورالعمل اجرایی انتخاباب را تصویب و تایید کنند و بر اساس آن انتخابات کمیته ملی المپیک را برگزار کنند؟

اساسنامه کمیته ملی المپیک نسبت به قبل تغییر کرده و قطعا نیاز به آیین نامه انتخاباتی جدیدی است و نمی‌توان مراحل مختلف ثبت نام از نامزدها و برگزاری انتخابات را با آیین‌نامه سابق انجام داد.

شاید هیات اجرایی بتواند با برگزاری جلسه فوق‌العاده، تکلیف آیین نامه انتخاباتی را مشخص و سپس آیین نامه را برای تصویب به IOC ارسال کند. برای گرفتن مصوبه مجمع هم باید به دنبال راه حلی باشد اما اگر این کار هم اجرایی باشد سوال این است که چرا باید تمام کارها در دقیقه ۹۰ انجام شود؟

ستاد برگزاری انتخابات هم قرار بود در هفته جاری تشکیل جلسه دهد که جلسه آن به تعویق افتاد. این ستاد قرار است در نامه‌ای به کمیته بین المللی المپیک در مورد برخی ابهامات در اساسنامه استعلام بگیرد.

حق رای و حق کاندیداتوری برای نماینده هیات رییسه فدراسیون‌ها در مجمع، امکان حضور رییس فدراسیون تعلیق شده جودو در انتخابات و اینکه رییس آکادمی ملی المپیک باید در مجمع باشد یا حضور نماینده آکادمی ملی المپیک هم کفایت می‌کند، از مهمترین ابهاماتی است که کمیته برگزاری انتخابات کمیته ملی المپیک با آن چالش دارد و قرار است کمیته بین‌المللی المپیک حرف نهایی را درباره آن بزند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه انتخابات

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


توی 10 ثانیه حدس بزن / چه کسی از دست پلیس فرار کرده؟