حضور در مسجد در ارزیابی‌های فهما نقش پررنگ‌تری می‌یابد/ آثار بچه‌های مسجد مستندنگاری می‌شود


حضور در مسجد در ارزیابی‌های فهما نقش پررنگ‌تری می‌یابد/  آثار بچه‌های مسجد مستندنگاری می‌شود

حجت‌الاسلام والمسلمین ارزانی گفت: حضور در مسجد در ارزیابی آثار در دوره‌های بعدی رویداد ملی فهما پررنگتر می‌شود؛ مستندنگاری نیز موضوعی است که باید درباره آثار صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، نشست هم اندیشی رئیس و معاونان ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور (فهما) درباره رویداد ملی فهمای 1400 امروز (یکشنبه، 26 دی ماه) با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر حبیب رضا ارزانی رییس این ستاد در ساختمان شهید سلیمانی برگزار شد.

گزارش تصویری این هم اندیشی را اینجا ببینید.

بنا بر این گزارش، حجت الاسلام والمسلمین ارزانی در این نشست با بیان اینکه روند فعالیت های رویداد ملی فهما به لطف خدا رو به رشد است، گفت: مدلی که برای آن و از سوی معاونان و مدیران و کارکنان ستاد فهما ایجاد شده است، مدل خوبی است که البته نیاز به اصلاح و پیشرفت دارد.

حضور در مسجد در ارزیابی‌های فهما نقش پررنگ‌تری می‌یابد/  آثار بچه‌های مسجد مستندنگاری می‌شود

رییس ستاد فهما اضافه کرد: ما باید با مدل امروز برای جذب نسل جوان به مسجد و دین تلاش کنیم. هرچند گاهی می بینیم که عده ای از مسئولان و مدیران کشور در فضای چند دهه پیش هستند و توجهی به این مدل ها ندارند. اگر امروز در فضای مجازی حضور نداشته باشیم قطعا در جذب نسل جوان به مساجد موفق نخواهیم بود.

وی در ادامه خطاب به اعضای حاضر در جلسه گفت: حرکتی که شما به خوبی در رویداد ملی فهما آغاز کرده اید باید همزمان با عصر تغییر کند و هر سال مدل های جدیدی وارد آن شود.

ارزانی تاکید کرد: امسال به فعالیت کانون های فرهنگی هنری مساجد و رویداد ملی فهما به پیوست خودکفایی، کار تشکیلاتی و حضور رسانه ای توجه شده است. شناخت مشکلات و تلاش برای حل این مشکلات از مولفه های دیگری است که باید در دوره های بعدی به آن توجه شود.

حضور در مسجد در ارزیابی‌های فهما نقش پررنگ‌تری می‌یابد/  آثار بچه‌های مسجد مستندنگاری می‌شود

وی در ادامه با بیان اینکه باید شاخصه ها و سنجه های دیگری نیز وارد رویداد ملی فهما کرد، اظهار کرد: باید مدل فهما مدلی پویا باشد. ما در نظام جمهوری اسلامی این سیروریت و سیالیت را داریم همچنان که امام خمینی (ره) بر اساس فقه جواهری درباره موضوعاتی همچون موسیقی و شطرنج نظرات خاصی ارایه کردند.همراه با زمان بودن یعنی درک علایق و سلایق مخاطبان در جامعه. هر جا این گونه عمل کردیم، موفق بودیم و هر جا این گونه عمل نکردیم، موفق نبودیم.

حجت الاسلام والمسلمین ارزانی در ادامه با بیان اینکه حتما داوری ها با انصاف و عدالت صورت می گیرد، گفت: حضور در مسجد در ارزیابی آثار در دوره های بعدی رویداد ملی فهما پررنگ تر خواهد شد و جزو مولفه های رویداد خواهد بود.

رییس ستاد فهما گفت: تلاش ما باید این باشد که داوری ها کاملا اتقان داشته باشند. مستندنگاری نیز موضوعی است که باید درباره آثار صورت گیرد. نکته بعدی این است که داوری ها باید کاملا تخصصی باشد همچنان که ما برای تخصصی شدن رویداد ملی فهما شبستان ها و رواق های مختلف طراحی کردیم.

وی ادامه داد: آنچه بسیار مهم است و باید به آن توجه کرد آنکه ما اثر را بررسی نمی کنیم بلکه یک کانون را ارزیابی و بررسی می کنیم. این موضوع باید هم در این دوره و هم به صورت جدی تر در دوره های بعدی مد نظر قرار گیرد که در ارزیابی یک اثر به فعالیت یک کانون و میزان حضور او در مسجد توجه شود.

رییس ستاد فهما در پایان گفت: ما باید از همه نظرات در پویاتر شدن رویداد فهما استفاده کنیم هرچه کاری پویاتر باشد، موفق تر می شود البته نکته مهم و پایانی این است که در انجام این کارها نیز همه باید خدا را در نظر بگیریم و با خدا معامله کنیم.

بنا بر این گزارش، «مرتضی طاهریان» نیز در این نشست با بیان اینکه سومین رویداد ملی فهما با جامعیتی بهتر و کامل تر نسبت به دوره گذشته در حال برگزاری است، گفت: ما امسال ضمن توجه به کیفیت یک اثر، نیم نگاهی به اثرات یک اثر داریم و به این منظور میزان رابطه یک کانون و اثری که ارایه می دهد با مسجد را مد نظر قرار می دهیم. همچنین میزان کادرسازی، فعالیت های تشکیلاتی و جاذبه های هنری یک اثر و کانون را نیز که آن را ارایه داده است مدنظر قرار می دهیم.

حضور در مسجد در ارزیابی‌های فهما نقش پررنگ‌تری می‌یابد/  آثار بچه‌های مسجد مستندنگاری می‌شود

معاون ساماندهی و شبکه سازی ستاد هماهنگی مساجد کشور گفت: تمام تلاش ما این است که جذب نسل جوان به مسجد از طریق برگزاری رویداد فهما بیشتر شود. از این رو همه آثار کاملا مسجد محور باید باشند و همچنین مستند باشند که الحمدالله چنین است.

طاهریان اضافه کرد: ترکیب هیئت داوران طبق تاکیدات حجت الاسلام والمسلمین دکتر ارزانی رییس ستاد فهما با وسواس و دقت بیشتری نسبت به گذشته انتخاب شده اند.

به گزارش شبستان، «سعید سعادتی» نیز در این نشست با بیان اینکه رویداد ملی فهما با وجود شیوع ویروس کرونا با تلاش همکاران ما در ستاد فهما به خوبی در حال انجام است، گفت: سه هزار و 262 کانون برای ورود به مرحله ارزیابی استان ها انتخاب شدند و استان ها بر اساس سهیمه ها و نظرات هیئت ارزیابی هزار و 678 کانون را در مرحله استانی برای تقدیر معرفی کردند. همه تقدیرها نیز با حضور نمایندگان ولی فقیه در استان ها و استانداران و سایر مسئولان استانی انجام گرفت.

حضور در مسجد در ارزیابی‌های فهما نقش پررنگ‌تری می‌یابد/  آثار بچه‌های مسجد مستندنگاری می‌شود

معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور افزود: به طور میانگین هر استان چهار کانون در هر رواق دارد. به روایتی دیگر برخی از استان ها 5- 6کانون و برخی از استان ه سه کانون دارند که به طور میانگین هر استان چهار کانون در هر رواق دارد. از هزار و 678 کانون مزبور 606 کانون به مرحله داوری کشوری معرفی شده اند.

وی اضافه کرد: این 606 کانون سه روز فرصت داشتند تا آثار خود را ارسال کنند که پرونده 483 کانون تکمیل شد.

سعادتی گفت: ما این مولفه ها را در ارزیابی آثار و فعالیت های کانونی که آن اثر را ارسال کرده است، مدنظر قرار می دهیم؛ مسجد محوری، نگاه تشکیلاتی، جاذبه آفرینی هنری، چشم انداز داشتن، پیوست رسانه ای، فعالیت در کار رسانه ای، تلاش برای جذب جوانان به مسجد، خودکفایی، درآمدزایی و جذب منابع مردمی.

معاون ستاد فهما با بیان اینکه متاسفانه 123 کانون موفق به ثبت پرونده شان نشده اند و در واقع مستندات شان را برای ما نفرستاند، گفت: در مجموع دو میلیارد تومان به کانون های برتر هدیه اختصاص می یابد که نسبت به دور گذشته با یک افزایش 20 درصدی در اهدای جوایز روبرو هستیم.

وی با بیان اینکه برگزاری برنامه ها در مسجد با مشارکت اعضای فعال و نمازگزاران یک مسجد در برنامه های کانون ها و همچنین مشارکت اعضای کانون ها در برنامه های مسجد جزو مولفه هایی است که در ارزیابی کانون ها مد نظر قرار داده ایم، گفت: در واقع تلاش کرده ایم سومین رویداد ملی فهما در حوزه تعامل با مساجد تقویت شود.

سعادتی در پایان گفت: الحمدالله موضوعاتی مانند پیوست کار با مسجد، داشتن پیوست رسانه ای، چشم انداز داشتن و خودکفا بودن و همچنین داشتن نگاه تشکیلاتی از طریق برگزاری رویداد ملی فهما به یک گفتمان در کانون ها تبدیل شده است.

پایان پیام/397

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس