خبرهای خوش از آبگیری تالاب کجی نهبندان


خبرهای خوش از آبگیری تالاب کجی نهبندان

بیرجند - ایرنا - تالاب کجی نمکزار نهبندان که اوایل امسال خشک شده بود، در اولین بارش زمستانی خراسان جنوبی 40 درصد آبگیری شد و با فعالیت سامانه بارشی جدید این مقدار به 90 درصد رسیده است.

به گزارش ایرنا اردیبهشت سال جاری بود که اعلام شد در پی خشکسالی‌ها و بارش ناچیز باران در زمستان پارسال و اوایل بهار امسال، تالاب نهبندان به‌طور کامل خشک و به تلی از نمک تبدیل شده و تنها روی نقشه آبی است.

تالاب کجی نمکزار نهبندان یک تالاب نمکی و فصلی است که معمولا اواسط پاییز تا اواسط بهار آبگیری می‌شود و مهم‌ترین منبع تامین‌کننده آب تالاب کجی، ریزش باران و جاری شدن سیلاب‌های حوزه آبریز نهبندان و چشمه‌های کرانه تالاب است.

در حالی که قبل از فصل زمستان حجم بسیار کمی از آب آن هم آب‌های جوشیده شده از چشمه‌های اطراف تالاب وجود داشت، بارندگی‌های مناسب در نیمه اول دی ماه باعث آبگیری تالاب نهبندان برای نخستین بار در سال آبی جاری شد و تا ۴۰ درصد پهنه آبی این تالاب رسید.

فعالیت سامانه بارشی جدید که از روز شنبه هفته جاری تا دیروز (سه‌شنبه) در اغلب نقاط استان ادامه داشت و میزان بارش‌ها تا حدود ۱۰۰ میلیمتر هم رسید، سبب آبگیری ۹۰ درصد تالاب کجی نمکزار شد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نهبندان این حجم از آبگیری تالاب را در ۱۰ سال اخیر بی‌سابقه دانست و گفت: با بارندگی‌های اخیر تمامی رودخانه‌های حوزه آبریز تالاب زنده شد و جاری شدن روان‌آب و سیلاب را داشتیم.

امیر کوهستانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر اثر بارش‌های خوب در منطقه و جاری شدن رودخانه‌ها، ۹۰ درصد پهنه تالاب آبگیری شده است.

وی گفت: وسعت زیر آب تالاب کجی نهبندان پنج هزار هکتار بوده که خشکسالی‌های ۲۰ ساله اخیر و به‌ویژه خشکسالی بحرانی سال آبی گذشته وسعت آبگیری تالاب را به ۷۰۰ هکتار کاهش داد اما با استفاده از تصاویر هوایی در حال حاضر حدود ۲ هزار هکتار وسعت تالاب آبگیری شده است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست نهبندان اظهار داشت: خوشبختانه امسال حجم زیادی از تالاب نهبندان آبگیری شده است و در صورت ادامه بارش‌ها در مناطق حوزه‌های آبریز از جمله بخش سرداران، کوه‌های بهاران، باران و شوسف می‌توان امید داشت که تمامی حجم تالاب آبگیری شود.

وی گفت: همچنین با توجه به وضعیت مناسب تالاب و آبگیری آن، شاهد فرود دسته‌هایی از پرندگان آبزی و کنار آبزی در مسیر برگشت این پرندگان زیبا از مناطق جنوبی به سمت شمال در این تالاب بوده‌ایم و انتظار می‌رود در صورت تداوم بارندگی‌ها شاهد حضور پرندگان بیشتری در این تالاب باشیم.

کوهستانی افزود: از طرفی آبگیری این تالاب نقش موثری در کاهش ریزگردها در فصل بهار و تابستان آینده در منطقه شرق کشور دارد و با توجه به خشکسالی‌ها و خشکی تالاب سال گذشته هجوم ریزگردها در فصل تابستان امسال شرایط سختی را ایجاد کرده بود.

پناهگاه حیات وحش تالاب کجی نمکزار با ۲۲ هزار هکتار شامل تالاب و محدوده جنگلی است و در ادوار گذشته یکی از تالاب‌های دایمی ایران بوده و پرندگان مهاجر همه فصول در این منطقه حضور داشته‌اند اما با گذر زمان و خشکسالی‌های به وجود آمده این تالاب به‌صورت فصلی آبگیری می‌شود.

گز و تاغ نیز از گیاهان این تالاب است و خشک شدن آن به ویژه در فصول بهار و تابستان باعث تشدید ریزگردها در منطقه می‌شود.

این تالاب دیدنی در ۷۵ کیلومتری شهر نهبندان و در حاشیه جاده ارتباطی بیرجند - زاهدان قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم خطرناک و خونسردانه سرقت کابل های برق در خرمشهر / سارق جوان زمینگیر شد + عکس