کتابخانه پستی کانون پرورش فکری شاهرود فعال می‌شود؟


کتابخانه پستی کانون پرورش فکری شاهرود  فعال می‌شود؟

شاهرود- ایرنا - اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شاهرود با بیان اینکه کتاب های مورد نیاز خود را از طریق پست تحویل نمی گیرند ، تاکید کردند معلمان و خیران در مدارس کتاب ها را به دستمان می رسانند و دیگر پست کتابها را به روستاها و اعضای کانون نمی رساند.

به گزارش ایرنا ، تا ۶ ماه پیش کتابخانه پستی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در نقاط دور افتاده ،صعب العبور و بدون کتابخانه برای اعضای خود کتابهای متناسب و مورد نیاز را بدست مخاطبان و علاقمندان می رساند.

تعدادی از اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان شاهرود که در این مناطق زندگی می کنند و از کتابخانه سیار هم نمی توانند استفاده کنند اکنون به خاطر تعطیل شدن روش ارسال پستی کتاب ، ناچار هستند یا به صورت های دیگر از این کتاب‌ها استفاده کنند یا قید بهره‌برداری از کتابخانه کانون پرورش فکری را بزنند.

به گفته تعدادی از کودکان روستاهای دور دست شاهرود ، چند وقتی است که دیگر بسته های پستی کتاب و نشریات کانون به خانه های آنها رفت و آمد ندارد.

این موضوع خبرنگار ایرنا را بر آن داشت که علت را پیگیری کند.

یکی از اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: زمانی که با پست کتابها به دست اعضا می رسید بچه های یک روستا یا محله شاد می شدند و از این کتابها استفاده جمعی می کردند.

امیر همتیان با بیان اینکه به جز ایام محدودیت های کرونایی معلمان و اولیای مدارس روند امانت سپاری کتاب های کانون را در روستاها را سرپا نگهداشتند، ادامه داد: خیران ، پدر و مادرها ،اولیای مدارس و مساجد و معلمان از کانون پرورش فکری کودکان کتابها را برایمان به امانت گرفته و به دست اعضا می رساندند.

وی با اشاره به اینکه وسعت و پراکندگی روستاهای شهرستان شاهرود امکان حضور و خدمات رسانی کتابخانه سیار را به همه علاقمندان این حوزه را ندارد ، تاکید کرد: فعالیت این خودرو در روستاهای دور دست و صعب العبور که عشایر در آن سکونت دارند امکان پذیر نیست.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان هم در این راستا به خبرنگار ایرنا گفت: به دلیل افزایش هزینه های نقش تمبر در قبول و ارسال بسته های پستی این اقدام صرفه اقتصادی ندارد.

فروهر معدنی با بیان اینکه کار کتابخانه پستی کانون تعطیل بردار نیست و فقط در ایام محدودیت های کرونایی طبق قانون ستاد مقابله ومبارزه این ویروس اقدام لازم می شد، تاکید کرد: استفاده از ظرفیت خیران و آموزش و پرورش برای ارسال کتاب به مدارس و روستاها رونق بیشتر این فرآیند را شاهد هستیم.

وی با اشاره به اینکه دفتر پستی در بسیاری از روستاها وجود ندارد و کار ارسال کتاب پستی به همه روستاها امکان پذیر نیست، ادامه داد: کتابخانه های پستی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شاهرود و سمنان نسبت به مراکز ثابت کانون چرخه امانت کتاب بیشتری دارند.

معدنی با بیان اینکه درفضای مجازی نیز اعضا از فعالیت های کانون بهره مند هستند، ابراز داشت: کتابخوانی کودکان و نوجوانان با توجه به تاثیر فراوان در نقشه راه آینده آنها هرگز از سوی کانون تعطیل نخواهد شد.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان گفت: ۵۴هزار کودک و نوجوان در استان سمنان عضو فعال این کانون هستند و روند مطالعاتی آنها توسط مربیان متخصص پیگیری می شود.

معدنی افزود: تا پایان پاییز امسال ۲هزار و ۴۷۰ تن از فعالیت های مجازی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان استفاده کردند.

وی با اشاره به اینکه در استان سمنان ۱۶ مرکز ثابت در شهرهای مختلف برای اعضای کانون و علاقمندان فعالیت دارند ، تاکید کرد: یک مرکز سیار شهری در شهرسمنان،پنج مرکز روستایی در شاهرود ، میامی ، دامغان ، سرخه و گرمسار، ۲ مرکز پستی کانون در شاهرود و سمنان وهمچنین ۲مرکز فراگیر در شاهرود و سمنان برای اعضای با نیاز های خاص فعالیت دارند.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان گفت: هفت مرکز ثابت ، پستی و سیار کانون در شاهرود بسطام، میامی و بیارجمند خدمات ارائه می دهند.

به گفته وی ،فعالیت های کانون در یازده گروه با ۶۲ عنوان دسته بندی شده و ۳۴۰هزار نسخه کتاب در مراکز آن وجود دارد.

معدنی افزود: از تعداد۶۲ فعالیت هشت فعالیت عمومی و ۵۴ مورد تخصصی هستند.

رییس اداره پست شاهرود هم در این راستا گفت: مرسوله های پستی در تمام نقاط شهری و روستایی شهرستان شاهرود و میامی با تلاش همکاران به موقع توزیع می شود.

محمد حسن آقایی با بیان اینکه برای کاهش هزینه های پست مرسوله های فرهنگی دستورالعمل ویژه ارسال بسته مطبوعات داریم ،افزود: هربسته که دارای این ویژگی خاص مطبوعات باشد در این قالب پذیرفته و ارسال می شود .

وی تاکید کرد: یکی از موارد ارسال بسته مطبوعات حک بودن شماره شابک روی کتاب یا نشریه است.

رییس اداره پست شاهرود ابراز داشت: بسته های مطبوعات با ۲۰درصد هزینه های بسته های عادی ارسال می شوند.

به گزارش ایرنا ، شاهرود بیشترین افزایش ترافیک بسته‌های پستی را در بین شهرستان‌های استان سمنان به خود اختصاص داده است.

۲۶۸ واحد پستی در استان سمنان فعالیت دارند که ۸۳ واحد در شهرهای استان و ۱۸۵ واحد نیز در مناطق روستایی استان مشغول به خدمت هستند.

شهرستان شاهرود با سه مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکزی، شهرک بهارستان و شهر بسطام برای پرورش کودکان خلاق تر و اهل مطالعه فعالیت می کند.

شاهرود دارای ۱۵۰ هزار تن جمعیت و سه هزار و ۵۰۰ هکتار مساحت است .

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سمنان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1403/02/06