درگیری بر سر نظام انتخاباتی آمریکا


درگیری بر سر نظام انتخاباتی آمریکا

درحالی‌که ایالات متحده مرگ مارتین لوتر کینگ جونیور، رهبر کشته‌ شده حقوق مدنی سیاه‌ پوستان را گرامی می‌ دارد، 54سال پس از ترور وی، نبرد بر سر حق رای این هفته در واشنگتن دی‌ سی در کانون توجه قرار خواهد گرفت؛ زیرا دموکرات‌ ها در کنگره ایالات متحده به‌رغم اعتراضات جمهوری‌ خواهان مجموعه‌ ای از اصلاحات انتخاباتی گسترده را پیش می‌ برند.

تصویر بزرگ چیست؟ در ایالت‌های آمریکا چه خبر است؟ جو بایدن چه گفته است؟ در کنگره چه خبر است؟ ترامپ، رئیس‌جمهور سابق کجاست؟

به گزارش الجزیره، جنگ‌های لفظی زمانی افرایش یافت که جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده جمهوری‌خواهان را به حمله به بنیاد دموکراسی - حق رای - متهم کرد و گفت که آنها به ادعاهای بی‌بنیاد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق این کشور، بدون اینکه مدرکی ارائه دهند، دامن می‌زنند و می‌گویند در انتخابات۲۰۲۰ تقلب گسترده صورت گرفته است. هنوز جمهوری‌خواهانی برجسته همچنان از ادعاهای تقلب ترامپ حمایت می‌کنند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دنیای‌اقتصاد، این در حالی است که این ادعاها با ده‌ها پرونده شکست‌خورده در دادگاه‌ها و تعدادی بازشماری مجدد رد شده‌اند. جیمز توبر، استاد دولت در «دانشگاه آمریکن» در واشنگتن دی‌سی، به الجزیره گفت: «دموکراسی ما قطعا از سطح مدارس پایه گرفته تا هیات‌مدیره مدارس، هیات‌مدیره کتابخانه‌ها تا سطح ملی به چالش کشیده شده است. این یک مشکل جدی است؛ زیرا ما شکیبایی را که قبلا داشتیم از دست داده‌ایم.»

بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که امتناع ترامپ از پذیرش نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ و تلاش برای برگرداندن رای در ۶ ژانویه بی‌سابقه و خطرناک بود. همزمان تلاش جدید جمهوری‌خواهان در مجالس ایالتی برای به‌دست آوردن کنترل هیات‌های رای‌گیری محلی، ناظران را نگران کرده است که ترامپ بتواند دوباره در انتخابات سال ۲۰۲۴ موفق شود. الجزیره نگاهی به فرآیند حق رای و اینکه دموکراسی آمریکایی چگونه در خطر قرار گرفته، انداخته است.

تصویر بزرگ چیست؟

دانشمندان علوم سیاسی می‌گویند که فشار و تنش بین جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها بر سر قوانین اخذ رای و تلاش‌های هر دو طرف برای کسب امتیاز، به قدمت خود دموکراسی ایالات متحده است. این بخشی ذاتی از مبارزه برای خودمختاری و یک بحث تکراری در کشوری است که از تاریخ طولانی نژادپرستی هم رنج می‌برد. قانون اساسی ایالات‌متحده حکم می‌کند که انتخابات کنگره هر دو سال یک‌بار- انتخابات بعدی در نوامبرسال جاری- و انتخابات ریاست‌جمهوری هر چهار سال یک‌بار برگزار شود که به این معنا قرار است انتخابات بعدی در سال ۲۰۲۴ برگزار شود.

آنچه اکنون واقعا مورد بحث بوده این است که آیا ترامپ و متحدان جمهوری‌خواهش، با ادعای دزدیده شدن انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰، می‌توانند از قوه‌های مقننه محلی و ایالتی استفاده کنند تا سیستم را به نفع خود تغییر دهند و آیا دموکرات‌ها در سطح فدرال می‌توانند جلوی آنها را بگیرند. کریس ساتر، وکیل دموکرات انتخاباتی مستقر در واشنگتن، گفت: «دروغ بزرگ ترامپ به جمهوری‌خواهان در ایالت‌ها اجازه داده است تا با تغییر قوانین، به مزیتی منحصر به فرد به سود خود دست یابند.» ساتر به الجزیره گفت: «این همه به خاطر این است که جمهوری‌خواهان زمینه بازی مطلوب‌تری را برای پیروزی در سال های ۲۲ و ۲۴ ایجاد کنند.»

در ایالت‌های آمریکا چه خبر است؟

بر اساس نظرسنجی مرکز عدالت برنان در دانشگاه نیویورک، در سال ۲۰۲۱، ۱۹ ایالت در ایالت متحده، ۳۴ قانون جدید را تصویب کرده‌اند که طرفداران حق رای می‌گویند که دسترسی به صندوق‌های رای را محدود می‌کند. اما طرفداران قوانین ایالتی می‌گویند که این قوانین برای بازگرداندن اعتماد به سیستم‌های انتخاباتی طراحی شده‌اند. مرکز برنان که شروع به پیگیری لوایح انتخابات ایالتی در سال ۲۰۱۱ کرده بود، حالا می‌گوید قوانین جدید محدودکننده‌تر از تمام قوانین قبلی است.

برای دموکرات‌ها، نگران‌کننده‌تر این است که قانون‌گذاران جمهوری‌خواه در برخی ایالت‌ها قوانین جدیدی را تصویب کرده‌اند که به مقامات حزبی اجازه می‌دهد تا به‌طور بالقوه در نتایج انتخابات دخالت کنند. به‌عنوان مثال، در جورجیا پس از شکست غیرمنتظره ترامپ در آن ایالت در سال ۲۰۲۰، مجلس ایالتی تحت کنترل جمهوری‌خواهان قانونی را تصویب کرد که کنترل بر عضویت در هیات‌های انتخابات محلی را می‌داد. این به آن معنی است که به جمهوری‌خواهان اجازه داده می‌شود تصمیم بگیرند که چه کسی درباره تعداد آرا قضاوت کند و کدام آرا در یک انتخابات مناقشه برانگیز نیست. چارلز بولاک، استاد علوم سیاسی در دانشگاه جورجیا، به الجزیره گفت: «در یک انتخابات بسیار نزدیک، ممکن است بتوانید با اندکی وزن بیشتر، کفته ترازو را به سود خود سنگین‌تر کنید.»

جو بایدن چه گفته است؟

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده هفته گذشته به جورجیا سفر کرد تا قانون این ایالت را با عبارات تند محکوم کند و آن را نسخه‌ای از «جیم کرو ۰/ ۲» نامید که اشاره‌ای به قوانین وضع‌شده پس از جنگ داخلی در جنوب است که رای‌دهندگان سیاه‌پوست را از حق رای محروم می‌کند. این قوانین تا جنبش حقوق مدنی در دهه ۱۹۶۰ لغو نشدند. بایدن به خبرنگاران در کاخ سفید گفت: «این چیزی جز تنبیه مردم نیست و برای جلوگیری از رای دادن مردم طراحی شده است.» سناتور رافائل وارنوک، یک دموکرات که سال گذشته در انتخابات جورجیا پیروز شد، قانون جدید این ایالت را «ضد دموکراتیک» و «غیر آمریکایی» خوانده است. وارناک می‌گوید: «نه تنها آنها سعی می‌کنند که مسیر رای دادن را برای مردم تسهیل کنند، بلکه به‌دنبال سخت کردن مسیر رای دادن هستند.»

در کنگره چه خبر است؟

چاک شومر، رهبر اکثریت سنا، اعلام کرده است که سنا از ۱۸ ژانویه لایحه‌ای را که توسط دموکرات‌ها پیش‌نویس شده است، تصویب خواهد کرد که بازنگری‌های گسترده‌ای را در قوانین رای‌گیری محلی فراهم می‌کند و اجازه اعمال کنترل فدرالی بر تغییر قوانین انتخاباتی ایالت‌ها در ایالت‌های جنوبی مانند جورجیا را می‌دهد. با تقسیم سنا به‌طور مساوی بین ۵۰دموکرات و ۵۰جمهوری‌خواه، شومر ۶۰ رای لازم را برای اجرای قانون، زیر سایه فیلی‌باستر ندارد.

شومر به اصرار پیشروها و رهبران حقوق مدنی، یک مانور پارلمانی را برنامه‌ریزی می‌کند که نمایندگان جمهوری‌خواه مخالف را دور بزند؛ اما او از حمایت کامل در گروه دموکرات هم برخوردار نیست. کایل کوندیک، تحلیلگر مرکز سیاسی دانشگاه ویرجینیا به الجزیره گفت: «آنچه دموکرات‌ها درباره رای‌گیری پیشنهاد می‌کنند، لزوما اولویت اصلی رای‌دهندگان دموکرات نیست و فکر نمی‌کنم تا زمانی که فیلی‌باستر پابرجا باشد، فرصتی برای تصویب این‌گونه قوانین فراهم شود.» سناتور «کیرستن سینما»، یک دموکرات از آریزونا روز پنج‌شنبه گفت که با هر گونه تغییر در قانون فیلی‌باستر مخالفت خواهد کرد؛ حتی اگر از لایحه بزرگ‌تر حق رای حمایت کند.

ترامپ، رئیس‌جمهور سابق کجاست؟

دونالد ترامپ همچنان به اعمال نفوذ قوی بر حزب جمهوری‌خواه ادامه می‌دهد. او در گردهمایی روز شنبه در فینیکس، آریزونا با کری لیک، مجری سابق تلویزیون محلی که برای فرمانداری این ایالت نامزد شده است، به مجادله پرداخت و ادعاهای تقلب را تکرار کرد. لیک از ادعاهای ترامپ مبنی بر اینکه بایدن به‌طور قانونی در آریزونا در سال ۲۰۲۰ برنده نشد، حمایت می‌کند. این در حالی است که در آن زمان سه ممیزی مهم ایالتی پیروزی بایدن را تایید کرد. تعدادی از نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد بیش از نیمی از جمهوری‌خواهان به ادعاهای دروغ ترامپ مبنی بر تقلب در انتخابات باور دارند و می‌گویند جو بایدن منصفانه در انتخابات ریاست‌جمهوری پیروز نشده است.

منبع: دنیای اقتصاد

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه انتخابات

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج