اوپک دورنمای مثبتی برای بازار نفت پیش‌بینی کرد


اوپک دورنمای مثبتی برای بازار نفت پیش‌بینی کرد

اوپک در جدیدترین گزارش ماهانه خود به رشد قوی تقاضای جهانی برای نفت در سال 2022 با وجود شیوع واریانت اُمیکرون و افزایش نرخهای بهره همچنان خوشبین ماند و تاکید کرد بازار تا پایان امسال به خوبی حمایت می‌شود.

به گزارش ایسنا، این دیدگاه خوش بینانه اوپک با صعود قیمت‌های نفت به بالاترین حد از سال ۲۰۱۴ همزمان شده است. عرضه محدود از صعود قیمتها پشتیبانی کرده و گزارش اوپک نشان می دهد این گروه در دسامبر تولیدش را کمتر از میزانی که متعهد شده بود، افزایش داد.

اوپک در گزارش ماهانه خود پیش بینی کرد تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۲ به میزان ۴.۱۵ میلیون بشکه در روز رشد می کند که برآورد مذکور تغییری نسبت به ماه پیش نداشته است. مصرف نفت در سه ماهه سوم از مرز ۱۰۰ میلیون بشکه در روز عبور می کند.

در گزارش اوپک آمده است اگرچه واریانت جدید اُمیکرون در نیمه اول سال ۲۰۲۲ بر تقاضا تاثیر خواهد داشت که البته به تدابیر قرنطینه بیشتر و افزایش نرخ بستری شدن در بیمارستان و تاثیر آن بر نیروی کار بستگی دارد اما پیش‌بینی‌ها درباره قوی ماندن نرخ رشد اقتصادی بدون تغییر مانده است.

اوپک اعلام کرد افزایش نرخهای بهره که در سال ۲۰۲۲ برای مهار رشد تورم پیش بینی شده و ریسکی برای تقاضا برای نفت دیده می شود، بعید است دورنمای تقاضا برای نفت را متاثر کند. افزایش نرخهای بهره در سه ماهه دوم امسال با فصل رانندگی تابستانی در نیمکره شمالی مصادف می شود که تقاضا برای سوخت را تقویت خواهد کرد.

طبق گزارش اوپک، انتظار نمی رود اقدامات پولی بر روند رشد اقتصاد جهانی خللی وارد کند بلکه در واقع به کنترل داغی بیش از حد اقتصادها کمک می کند. انتظار می رود بازار نفت تا پایان سال ۲۰۲۲ به خوبی پشتیبانی شود.

تقاضا برای نفت امسال به سطح پیش از شیوع ویروس کرونا رشد خواهد کرد. بنا بر آمار اوپک، جهان آخرین بار در سال ۲۰۱۹ بیش از ۱۰۰ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد.

قیمت نفت پس از انتشار گزارش اوپک نزدیک به ۸۸ دلار در هر بشکه معامله شد که بالاترین قیمت از سال ۲۰۱۴ به شمار می رود در حالی که پیشتر تا مرز ۸۸ دلار و ۱۳ سنت پیش رفته بود.

این گزارش افزایش تولید نفت اوپک را نشان داد که در راستای تسهیل محدودیت عرضه اوپک پلاس انجام می شود. اوپک پلاس هر ماه تولیدش را ۴۰۰ هزار بشکه در روز افزایش می دهد که سهم ۱۰ عضو اوپک از این افزایش، حدود ۲۵۳ هزار بشکه در روز است اما تولید این گروه کمتر از میزان تصویب شده افزایش یافت زیرا بعضی از تولیدکنندگان قادر به بالا رفتن سطح تولیدشان نبوده اند.

تولید نفت اوپک در دسامبر به میزان ۱۷۰ هزار بشکه در روز رشد کرد و به ۲۷.۸۸ میلیون بشکه در روز رسید که بسیار پایینتر از افزایش تولید تصویب شده برای این گروه بود. لیبی و نیجریه با کاهش تولید روبرو شدند در حالی که تولید عربستان سعودی افزایش داشت.

معامله گران به نظاره نشانه‌های بهبود عرضه شیل آمریکا نشسته‌اند زیرا قیمت‌های بالاتر باعث سرمایه‌گذاری بیشتری می‌شود و چنین اتفاقی، مانعی بر سر راه تلاش‌های اوپک پلاس برای پشتیبانی از بازار خواهد بود.

اوپک پیش بینی خود از رشد تولید نفت شیل آمریکا در سال ۲۰۲۲ را از ۶۰۰ هزار به ۶۷۰ هزار بشکه در روز افزایش داد اما پیش بینی رشد عرضه غیراوپک در سال میلادی جاری را بدون تغییر نگه داشت.

بر اساس گزارش رویترز، این گروه پیش بینی کرد جهان به ۲۸.۹ میلیون بشکه در روز نفت اوپک در سال ۲۰۲۲ نیاز خواهد داشت که نسبت به پیش بینی ماه گذشته تغییری نداشته و به منزله وجود فضای بیشتر برای تولید بالاتر از سوی اعضای اوپک است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی