تیوپ‌سواری به قیمت جان


تیوپ‌سواری به قیمت جان

تیوپ‌سواری یکی از نوستالژی‌ترین تفریحات زمستانه در استان‌های سردسیر کشور محسوب می‌شود، زمانی‌که برف همه جا را سفیدپوش می‌کرد، عموم مردم با استفاده از تیوپ اقدام به تفریح می‌کردند، اما این تفریح جذاب تا حد زیادی خطرآفرین است و امکان دارد یک لحظه غفلت در آن، موجب یک عمر پشیمانی برای فرد و خانواده او شود، طبق آمار اعلام شده از سوی سازمان اورژانس...

به گزارش ایسنا، عموما پیست‌های اسکی محلی برای انجام ورزش‌های زمستانه محسوب می‌شوند، افراد برای انجام ورزش اسکی باید تجهیزات استاندارد و ایمن داشته باشند و همچنین قبل از اقدام به ورزش اسکی آموزش‌های لازم را فرا گرفته باشند، اما عموما افرادی که برای تفریح به پیست‌های اسکی مراجعه می‌کنند، اقدام به تیوپ‌سواری می‌کنند.

تیوپ‌سواری یکی از تفریحات خطرآفرین محسوب می‌شود، خطر این تفریح زمانی بیش‌تر می‌شود که پیست یا محل تیوپ‌سواری استانداردهای لازم را نداشته باشد و ارتفاع برف نیز به اندازه‌ای نباشد که در صورت بروز بتواند از شدت حادثه کم کند، امکان دارد به‌علت کم بودن ارتفاع برف در زمان اسکی و یا تیوپ‌سواری قطعه سنگی در مسیر قرار داشته باشد و به‌علت عدم پوشش مناسب برف، منجر به بروز حادثه برای فرد شود.

در روزهای گذشته نیز یک زن ۳۲ ساله بر اثر تیوپ‌سواری در پیست اسکی فریدون‌شهر اصفهان جان خود را از دست داد، این مسئله یک زنگ هشدار جدی برای علاقه‌مندان به تفریحات زمستانه محسوب می‌شود تا جان خود و اعضای خانواده را برای لحظه‌ای تفریح و هیجان به خطر نیندازند.

قطعا توصیه برای جلوگیری از حوادث ناشی از تیوپ‌سواری در پیست‌های اسکی رسمی و غیررسمی از سوی متولیان کافی نیست و باید یک نهاد نظارتی قوی بر این مسئله نظارت کند، تمامی مسئولان امر معتقد هستند تیوپ‌سواری یک ورزش خطرآفرین است و افراد نباید اقدام به انجام آن کنند، اما عموما گوش شنوایی برای این توصیه‌ها وجود ندارد، آمار ارائه شده از سوی اورژانس و جمعیت هلال‌احمر از حادثه‌دیدگان این تفریح زمستانه گواه این مسئله است.

تیوپ‌سواری ورزش زمستانه محسوب نمی‌شود/ مردم از تیوپ‌سواری خودداری کنند

کیانوش نادری- فرماندار بن در خصوص بحث پیست اسکی روستای بارده در این شهرستان، اظهار کرد: این پیست استانداردهای لازم را ندارد و به‌عنوان پیست رسمی در استان شناخته نمی‌شود، اما عموما مردم برای تفریحات زمستانه، بازی و تیوپ‌سواری به این محل مراجعه می‌کنند.

وی افزود: برنامه‌ریزی برای ارائه خدمات به گردشگران در پیست اسکی بارده در حال انجام است، باتوجه به تجربیات سالیان گذشته به این نتیجه رسیده‌ایم که اورژانس، هلال‌احمر، پلیس‌راه، بهداشت و بسیج باید برای ارائه خدمات و جلوگیری از وقوع حوادث در این منطقه حضور داشته باشند.

نادری با تاکید بر اینکه برای تامین زیرساخت در پیست بارده نیازمند جذب سرمایه‌گذار هستیم، بیان کرد: در چند سال گذشته به‌علت بیماری کرونا و کاهش بارش برف، سرمایه‌گذاران تمایل چندانی برای حضور در این منطقه نداشتند، زیرا برای دو ماه از سال سرمایه‌گذاری صرفه اقتصادی ندارد.

فرماندار بن با بیان اینکه تیوپ‌سواری ورزش زمستانه محسوب نمی‌شود، توضیح داد: از شهروندان درخواست می‌شود از انجام این تفریح خطرآفرین خودداری کنند، زیرا این تفریح موجب وارد آمدن آسیب‌های جسمی به افراد در سال‌های گذشته شده است.

پیست اسکی محلی برای انجام ورزش‌های زمستانه به‌همراه تجهیزات استاندارد است

مرتضی زمانپور- فرماندار شهرستان کوهرنگ در خصوص وضعیت پیست اسکی چلگرد، اظهار کرد: باتوجه به بارش برف در شهرستان کوهرنگ، تعداد زیادی از گردشگران برای استفاده از طبیعت زمستانه به این شهرستان سفر می‌کنند.

وی بیان کرد: برنامه‌ریزی لازم برای ارائه خدمات به گردشگران در پیست اسکی کوهرنگ در حال انجام است، نیروهای اورژانس و جمعیت هلال احمر در این محل مستقر می‌شوند.

زمانپور در ادامه با اشاره به اینکه پیست اسکی محلی برای انجام ورزش‌های زمستانه به‌همراه تجهیزات استاندارد است، توضیح داد: تیوپ‌سواری به‌هیچ عنوان مورد تائید نیست و ورزش زمستانه محسوب نمی‌شود، هر ساله تعدادی از شهروندان نیز به‌علت تیوپ‌سواری دچار آسیب می‌شوند.

فرماندار کوهرنگ خاطرنشان کرد: به‌علت حجم بالای گردشگران مراجعه‌کننده به پیست اسکی چلگرد امکان جلوگیری از تیوپ‌سواری وجود ندارد و گاها تذکرات منجر به درگیری می‌شود، از شهروندان تقاضامندیم از انجام اقدامات خطرآفرین در پیست اسکی خودداری کنند.

وقوع حوادث منجر به فوت و قطع نخاع در پی تیوپ‌سواری

محمد حیدری- رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص وضعیت امدادرسانی نیروهای اورژانس ۱۱۵ در پیست‌های اسکی استان، اظهار کرد: در استان تنها پیست اسکی چلگرد به‌عنوان پیست استاندارد و رسمی شناخته می‌شود و پیست اسکی بارده و سورشجان غیراستاندارد هستند.

وی افزود: نیروهای اوژانس تنها ملزم به ارائه خدمات به گردشگران در پیست‌های رسمی هستند و استقرار نیروهای اورژانس در پیست‌های غیراستاندارد به منزله تائید این پیست‌ها است، اما باتوجه به گستردگی حوادث در پیست‌های غیررسمی نیروها در اواخر هفته برای امدادرسانی در این مناطق مستقر می‌شوند.

حیدری با بیان اینکه به‌علت کاهش بارش و بیماری کرونا پیست اسکی چلگرد در سال گذشته تعطیل بود، عنوان کرد: به‌همین دلیل حوادث زیادی در این پیست رخ نداد، اما در سال‌جاری در پیست اسکی چلگرد و بارده شاهد بروز حوادث بودیم.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه تیوپ‌سواری به‌هیچ عنوان ورزش زمستانه محسوب نمی‌شود، گفت: این شیوه تفریح کاملا غلط است و عموما باعث آسیب جسمی به افراد می‌شود.

وی افزود: شکستگی سر و صورت، آسیب به ستون فقرات، شکستگی گردن، پارگی عضلات و سائیدگی از جمله آسیب‌هایی است که بر اثر تیوپ‌سواری به برخی از افراد در سال گذشته وارد شد، همچنین برخی از افراد نیز به‌علت شدت بالای آسیب دچار قطع نخاع و آسیب مغزی شدید نیز شدند، حتی موارد فوت نیز بر اثر تیوپ‌سواری گزارش شده است.

حیدری با اشاره به اینکه بروز حوادث در پیست‌های اسکی غیراستاندارد بیش‌تر از پیست‌های استاندارد است، یادآور شد: بنابراین برای امدادرسانی سریعتر به آسیب‌دیدگان باوجود مخالف برای استقرار نیرو در این پیست‌ها، نیروها برای ساعاتی در محل‌ها مستقر می‌شوند، زیرا وظیفه اورژانس خدمات‌رسانی به مصدومان در حوادث در هر شرایطی است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره واقعی بهاره رهنما و الهام پاوه نژاد با پوشش نامتعارف//تولیدی