جایزه ملی غزل؛ فرصتی برای آگاهی از رهاورد‌های غزل­سرایان


جایزه ملی غزل؛ فرصتی برای آگاهی از رهاورد‌های غزل­سرایان

ایران اکونومیست-وزیر ارشاد برگزاری جایزه ملی دو سالانه غزل را فرصتی مغتنم برای آگاهی دوستداران شعر از فعالیت غزلسرایان دانست.

جایزه ملی غزل؛ فرصتی برای آگاهی از رهاورد‌های غزل­سرایان

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به جایزه ملی دو سالانه غزل، پیامی صادر کرد. متن پیام محمدمهدی اسماعیلی به شرح زیر است:

از کهن­ ترین اعصار تا روزگار ما، شعر در ایران همواره منادی معنویت، اخلاق و عواطف انسانی و پیش از اسلام نیز تجلی­ گاه خداجویی، نیایش، نیک ­اندیشی و انسان دوستی بوده است.

در میان گونه ­های شعر ایران، غزل برآمده از ذوق و خلاقیت سخنوران بزرگ این سرزمین، سخن­گوی عشق، زیبایی و دلدادگی به جمال، بیانگر تجربه ­های سیر و سلوک در طریقت کمال و تهذیب نفس و دریافت ­های شهودی سالکان مسیر معرفت الهی است.

غزل بیش از هزار سال است که زمزمه روز و شب ایرانیان و همدم شادی ­ها و غم ­ها و کامیابی­ ها و ناکامی ­های این مردم است و بسیاری از بزرگان و حوزه ­های معرفتی دینی، فیلسوفان، فقیهان، حکیمان و دانشوران، با غزل مأنوس بوده و غزل سروده ­اند.

این مسیر درخشان تا زمانه ما امتداد یافته و غزل هم­چنان در محفل اهل سخن بالانشین و والامرتبه است.

جایزه ملی دوسالانه غزل که با یاد شاعر غزل­سرای روزگار ما، حسین منزوی برگزار می­ شود، فرصت مغتنمی برای سخنوران، محققان و دوستداران شعر است تا افزون بر تبادل تجربه ­ها و بیان یافته­ ها و تأملات خویش، از تازه ­ترین رهاوردهای غزل­سرایان کشور آگاه شوند و نیز مجالی است برای تقدیر از خلاقیت، ژرف­نگری­ ها و تکاپوی شاعران و پژوهشگرانی که هنر و دانش و مهارت خود را در آفرینش، معرفی، شناخت و ترویج غزل به کار بسته­ اند.

شهر زنجان به عنوان میزبان این رخداد بزرگ ادبی و فرهنگی و زادگاه زنده ­یاد حسین منزوی، از دیرباز خاستگاه بزرگان اندیشه و ادب و حکمت بوده و شایستگی آن را دارد که پایتخت غزل ایران نامیده شود.

با سپاس از اهتمام شاعران و ادیبان مشارکت کننده در این رویداد ارزشمند، مراتب امتنان خود را از برگزار کنندگان، داوران و فعالان رسانه ­ای اعلام و به برگزیدگان این جایزه صمیمانه تبریک می­ گویم.

از خداوند منان برای همه خادمان فرهنگ و هنر و شعر ایران عزیز توفیق و سرافرازی آرزومندم.»

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته