چگونه هوای پاک بهبود زیست پذیری شهری را به دنبال دارد؟


چگونه هوای پاک بهبود زیست پذیری شهری را به دنبال دارد؟

یک کارشناس برنامه ریزی شهری، اجرای کامل مفاد قانون هوای پاک را موجب بهبود زیست پذیری شهری و پایداری محیطی دانست و گفت: کیفیت هوا برای شهروندان به گونه ای باشد که اکولوژی شهری و فرایندهای بوم شناختی و رفاه عمومی در این مسیر آسیب نبینند.

دکتر عماد مطالبی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به الزامات قانون هوای پاک، اظهار کرد: لازمه اجرای کامل قانون هوای پاک تشکیل کارگروهی تخصصی در مدیریت شهری است که همه دستگاه های متولی و اجرایی در این خصوص حضور داشته باشند تا بتوان با اجرایی نمودن تمام مفاد و پیگیری آن شاهد بهبود در وضعیت محیط زیست شهری باشیم.

این کارشناس برنامه ریزی شهری گفت: باید ضمن شناسایی دقیق منابع آلاینده سعی کنیم به خصوص در پهنه های شهری با الزامی نمودن ضوابط و استانداردهای محیط زیست در واحدهای تولیدی، صنعتی و خدماتی در رعایت ملاحظات زیست محیطی سبب بهبود شاخص ها در وضعیت هوا باشیم تا کیفیت هوا برای شهروندان به گونه ای باشد که اکولوژی شهری و فرایندهای بوم شناختی و رفاه عمومی در این مسیر آسیب نبینند.

وی اجرای قانون هوای پاک را موجب بهبود زیست پذیری شهری و پایداری محیطی دانست و تصریح کرد: باید در بخش حمل و نقل از صرفه جویی ناشی از مدیریت سوخت جایگزین های مناسبی را برای ناوگان فرسوده حمل و نقل شهری فراهم سازیم. شهر رشت با توجه به وجود مسیر آبی دو رودخانه با ساز و کارهای مناسب می تواند از این پتانسیل بهره برد و در راستای حمل و نقل سبز اولین اتوبوس آبی شهری را در کشور بهره برداری کند.

مشاور کمیسیون بهداشت و محیط زیست و خدمات شهری شورای رشت، یادآور شد: باید در مکان یابی شهرک ها و نواحی صنعتی در حریم شهرها و به خصوص محدوده و فاصله با شهر و روستا با توجه به بافت مسکونی و طرح هادی مصوب استقرار این واحدها به گونه ای صورت گیرد که در مسیر جهت باد غالب نباشد.

وی همچنین خواستار تعیین میزان آلایندگی صنایع شد و اضافه کرد: شهرک های صنعتی براساس نوع فعالیت و رده در پهنه همگن با رعایت فواصل مناسب مکان گزینی شوند تا مزاحمت های زیست محیطی و تهدید علیه بهداشت عمومی نباشد و سلامتی و آرامش و زیست شهروندان را به مخاطره نیاندازد و همگان از محیط زیست و هوا پاک بهره برند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)