برق جان 36 مازندرانی را گرفت


برق جان 36 مازندرانی را گرفت

مدیرکل پزشکی قانونی مازندران از جان باختن 36 نفر به دلیل برق‌گرفتگی طی 9 ماهه امسال در استان خبر داد و گفت: این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، 5 درصد کاهش داشته است.

علی عباسی، درباره این خبر در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: از کل موارد برق‌گرفتگی طی ۹ ماهه سال جاری، ۳۲ نفر مرد و ۴ نفر زن بودند؛ بر این اساس، مرداد با ثبت ۱۰ فوتی، شهریور با ۷ و تیر با ۵ فوتی از جمله ماه هایی بودند که در آن بیشترین حادثه به ثبت رسید.

مدیرکل پزشکی قانونی مازندران یادآور شد: در سال گذشته نیز ۴۷ نفر در اثر برق گرفتگی جان خود را از دست دادند که از این تعداد ۴۵ نفر مرد و ۲ نفر زن بودند.

عباسی درباره علل وقوع حوادث برق گفت: بررسی های انجام شده در سازمان پزشکی قانونی نشان می دهد که اغلب این حوادث به دلیل عدم آشنایی با اصول پیشگیری از وقوع برق گرفتگی و اصل کلی برق گرفتگی، یعنی عبور جریان برق از بدن به زمین رخ می دهد.

وی خاطرنشان کرد: فیوزها، چه اتوماتیک و چه غیر اتوماتیک مانع برق گرفتگی نمی شوند و حتی جریان برق بسیار اندک - در حد ۱۰۰ میلی آمپر - در صورت عبور از بدن انسان، با از کار انداختن قلب، موجب مرگ انسان می شود، در حالی که فیوزها با جریان ده ها و حتی صدها برابر این میزان هم از کار نمی افتند. به خاطر داشته باشید فیوزها با قطع جریان برق از وقوع خرابی در سیم کشی و آتش سوزی پیشگیری می کنند اما نمی توانند از برق گرفتگی جلوگیری کنند.

مدیرکل پزشکی قانونی مازندران تاکید کرد: سیم اتصال به زمین (ارت) در پیشگیری از برق گرفتگی نقش موثری دارد. وجود سیم سوم در سیم کشی منازل (سیم اتصال به زمین) بسیار مهم بوده و به جلوگیری از برق گرفتگی کمک می کند.

عباسی با بیان اینکه برق گرفتگی در محیط های مرطوب بسیار محتمل تر از محیط های خشک است افزود: مقاومت دستان خشک در مقابل برق، هزاران برابر بیشتر از پوست خیس و مرطوب است بنابراین خشک نگه داشتن پوست دست و مراقبت جهت اجتناب از هر گونه تماس با وسایل هادی جریان برق به پیشگیری از بروز این حوادث کمک خواهد کرد.

وی در پایان خطاب به افرادی که با برق سر و کار دارند توصیه کرد: از کفش های با عایق خشک استفاده کنید و مراقب باشید هیچ قسمتی از بدن شما به طور مستقیم با زمین تماس پیدا نکند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مازندران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هر آنچه که باید در رابطه با بیماری‌های مقاربتی بدانید