چالش پارک ملی دز با پساب صنعتی کاغذپارس


چالش پارک ملی دز با پساب صنعتی کاغذپارس

دزفول-ایرنا- فاضلاب و پسابی که از زهکش شرکت کاغذ پارس به محدوده پارک ملی دز می‌ریزد، جانوران، آبزیان و گونه منحصر به فرد گوزن زرد ایرانی را در معرض خطر قرار داده است.

به گزارش ایرنا،‌ پارک ملی دز در طول ۱۵۰ کیلومتر از مسیر رودخانه دز امتداد دارد و از آن به عنوان تنها بازمانده جنگل‌های گرمسیری جهان نام برده می‌شود.
وجود انواع جانوران آبزی و غیرآبزی در کنار درختان جنگلی زیبا و رودخانه دز چشم اندازی زیبا خلق کرده و پذیرای گردشگران زیادی است البته مانایی چنین فضای طبیعی جنگلی و جانوری به سلامت محیط بستگی دارد.
گوزن‌های زیبا و اصیلی در گذشته در پارک ملی دز به ویژه در سایت احیای گوزن زرد ایرانی وجود داشت که بنا به گفته کارشناسان پساب و زهکش صنایع یکی از دلایل نابودی آنها به شمار می‌رود.

قرار است حدود ۲۰ راس گوزن زرد به پارک ملی دز منتقل شود که مهترین چالش در این زمینه همچنان پساب شرکت کاغذپارس است؛ این موضوع به یکی از دغدغه‌های اصلی دوستداران محیط زیست تبدیل شده است.

مدیر انجمن طبیعت دز میانرود که از حدود ۱۱ سال پیش در زمینه محیط زیست فعال است، در این خصوص نگرانی جدی دارد؛ او حمایت از گونه‌های در معرض انقراض را از اهداف این انجمن عنوان و بر لزوم حفاظت از جنگل‌های دز به عنوان آخرین جنگل‌های نیمه گرمسیری تاکید می‌کند.
حاتم چالوچی، زهکش شرکت کاغذ پارس شوش که از وسط پارک ملی دز عبور می‌کند را یکی از معضلات پارک ملی دز می‌داند؛ او بازدیدش از این زهکش را یادآور می‌شود و می‌گوید نشست‌های مختلفی در این خصوص با حضور کارشناسان حفاظت محیط زیست و شرکت کاغذ پارس برگزار کرده‌ام.

این زهکش از نظر مدیر انجمن طبیعت دز میانرود از عوامل درخطر انقراض قرار گرفتن گوزن زرد ایرانی است چراکه باتلاق، تله‌های مرگبار و آب اسیدی و خطرناکی ایجاد و تنوع زیستی پارک را مختل کرده است.

این فعال زیست محیطی انجام آزمایش از آب این زهکش را یادآور شد؛ او تاکید می‌کند هیچ جلبکی در این زهکش رشد نکرده که نشان می‌دهد آب آن اسیدی و خطرناک است.
بنا به گفته چالوچی این موضوع توسط دوستداران محیط زیست در فرمانداری دزفول هم مطرح شده ولی متاسفانه پیشرفتی در کار حاصل نشده و اقدام خاصی در این زمینه صورت نگرفته است.

رییس اداره پارک ملی دز نیز با اشاره به سرازیر شدن پساب زهکش کاغذپارس به این پارک از سال‌ها قبل بیان کرد: پیگیری‌هایی در این زمینه انجام و طرح‌هایی برای کاهش آلودگی این زهکش و جابه جایی آن در نظر گرفته شده است.
مجتبی سپهرفر ادامه داد: علاوه بر این زهکش، پساب کارخانه قند خاورمیانه نیز وارد پارک ملی دز می‌شود که آلودگی‌هایی برای جانوران و آبزیان این پارک به همراه دارد.

ناگفته نماند خردادماه امسال نیز با تلفات گسترده ماهیان و سایر آبزیان پارک ملی دز مواجه بودیم که یکی از دلایل اصلی آن همین پساب‌ها بودند.
پارک ملی دز زیستگاه گوزن زرد ایرانی است که بنا به گفته سپهرفر آلودگی این زهکش و سایر آلاینده‌ها می‌توانند به طور مستقیم بر حیات این گونه جانوری و همچنین انواع آبزیان، پرندگان و جانوران ساکن این پارک تاثیر بگذارند.

وی با تاکید بر لزوم جلوگیری از ورود این آلودگی به پارک ملی دز اظهارداشت: در برخی موارد به علت اینکه برداشتن عوامل آلودگی یک کارخانه به تعطیلی مقطعی واحد تولیدی منجر می‌شود از اجرای طرح‌های این چنینی خودداری می‌شود.
تلاش خبرنگار ایرنا برای دریافت پاسخ مسوولان شرکت کاغذ پارس درخصوص این زهکش و اقدامات و طرح‌های احتمالی آنها برای رفع مشکل به رغم یک هفته زمان برای پاسخگویی بی‌نتیجه ماند.

انتظار می‌رود رسیدگی به حل مشکل این زهکش از اولویت‌های کارخانه‌های صنعتی باشد و تولیدکنندگان قبل از آغاز هرگونه فعالیت صنعتی و تولیدی حفظ حیات گیاهی و جانوری را مدنظر قرار دهند.

اقدام فوری برای رفع مشکل زهکش کاغذ پارس به منظور احیای گوزن زرد ایرانی در پارک ملی دز ضروری است و انتظار می‌رود توجه ویژه‌ای به این دغدغه مهم و به حق دوستداران محیط زیست صورت گیرد.

جانوران زیادی از جمله کفتار، گرگ، خرگوش، سگ آبی، گراز، لاک پشت فراتی و پرندگان بومی نظیر دراج در پارک ملی دز زیست دارند که باید از آنها حفاظت کرد.

پارک ملی دز ۲۳ هزار هکتار وسعت دارد که ۷۰ هکتار از جنگل‌های این پارک به سایت احیای گوزن زرد ایرانی اختصاص یافته است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خوزستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بک گراند بنفش | 100 عکس پس زمینه بنفش برای گوشی شیک و فانتزی