تولید هفت رقم بذر چغندر قند در البرز


تولید هفت رقم بذر چغندر قند در البرز

کرج - ایرنا - مدیرعامل شرکت تعاونی دانش بنیان پیشگامان توسعه گیاهان زراعی گفت که محققان تنها شرکت دانش بنیان تولید کننده بذر چغندر قند کشور که در کرج مستقر است، موفق به تولید هفت رقم بذر چغندر قند شده اند.

جواد گوهری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تولید بذر داخلی چغندر قند از ۸۰ سال پیش و همزمان با تاسیس موسسه تحقیقات بذر چغندر قند آغاز شد ولی اراضی کشاورزی با بذرهای خارجی وارداتی انجام شد که دیگر بذر داخلی جوابگوی تولید نبود.

جواد گوهری افزود: در سال ۱۳۹۲ مصوبه ای گذاشته شد مبنی بر اینکه افرادی که بذر خارجی خریداری می کنند یک واحد بذر داخلی هم خریداری کنند که این رویه یک ضربه به تولید بذر داخلی بود زیرا بذر داخلی در کارخانجات رسوب کرد.

وی اظهار داشت: بخش دولتی در مقابل شرکت های فعال اروپایی مغلوب بود که در قبال آن شرکت دانش بنیان پیشگامان در سال ۱۳۹۳ تاسیس شد و در سال اول فعالیت ۵ درصد بذر مورد نیاز بازار از تولیدات این شرکت تامین شد.

وی افزود: به منظور معرفی ارقام داخلی به کارخانجات و مدیران کشاورزی بذر داخلی می دادیم تا در کنار بذر خارجی کشت کنند و همراه با آن تیم های کنترلی در مزارع حضور یافتند تا عملکرد بذرها را پایش کنند و مشکلات بذر داخلی در مقابل خارجی سنجش شود که این اطلاعات جمع آوری و به بخش تحقیقات این شرکت فرستاده می شد.

وی گفت:‌ با این اقدامات کیفیت ارقام بهبود یافت و شبکه توزیع آماده معرفی محصولات جدید شد به طوریکه در سال ۱۳۹۷ به حدود ۳۰ درصد بازار با هفت رقم رسیدیم.

گوهری افزود: در سال ۱۳۹۷ برنامه ریزی توسعه تولید بذر داشتیم که با گرانی ارز روبرو شدیم و ارز دولتی به واردات تعلق گرفت و باعث تورم در داخل شد.

وی اظهار داشت: پیش از این قیمت بذر داخلی یک سوم بذر خارجی بود ولی با اختصاص ارز دولتی به واردات، هر یونیت بذر خارجی ۹۰ یورو قیمت داشت در حالیکه بذر داخلی ۳۵۰ هزار تومان به فروش می رفت.

مدیرعامل شرکت تعاونی دانش بنیان پیشگامان توسعه گیاهان زراعی ادامه داد: به همین دلیل با کاهش تقاضای بذر داخلی روبرو شدیم و در نتیجه به ۱۰ تا ۱۲ درصد بازار رسیدیم ولی در سال گذشته به دلیل قطع ارز دولتی دوباره توانستیم به همان حدود ۲۵ درصد سهم در بازار برسیم.

جایگاه تولید داخلی بذر چغندر قند رو به توسعه است

مدیرعامل شرکت تعاونی دانش بنیان پیشگامان توسعه گیاهان زراعی با بیان اینکه جایگاه تولیدات داخلی بذر چغندر قند با همت محققان دانش بنیان رو به توسعه است، افزود: در سبد بذری کشور باید تنوعی از بذرهای داخلی و خارجی داشته باشیم تا همدیگر را پوشش دهند به طوریکه هسته اولیه بذر از خارج خریداری شده و بذر والدین و فناوری را نیز از موسسه چغندر قند خریداری کنیم تا رقمی همانند رقم بذر خارجی را در داخل تولید کنیم تا به جای پرداخت ۹۰ یورو ۳۰ یورو به فروش برسانیم.

وی با بیان اینکه برای رسیدن به این هدف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری کمک های زیادی به ما کردند، افزود: برای این محصول تولیدی، وزارت اقتصاد و دارایی ۳۵ درصد مالیات تعیین کرد که بعد از پیگیری های زیاد و برای حمایت از تولید داخل به ۱۰ درصد رسید.

گوهری گفت: هم اکنون بذرهای تولیدی این شرکت در اراضی تحت پوشش چغندر قند کشت شده به طوریکه در بعضی از اراضی حدود ۲۴ رقم کشت شده است.
وی با بیان اینکه با کشت بذرهای تولید داخل هزینه تولید برای کشاورز تا حد زیادی کاهش می یابد، افزود: نمونه همان بذرهای خارجی در داخل تکثیر شده که علاوه بر پایین آوردن هزینه تولید موجب اشتغال زایی و تولید علم نیز می شود.

وی گفت: در صدد هستیم تا با تولید بذرهای ارقام داخلی، بذرهای خارجی تولید داخل را نیز داشته باشیم تا در تولید بذر چغندر قند به خودکفایی برسیم.

کشورهای خارجی مشتاق استفاده از بذور هیبرید ایرانی

مدیرعامل شرکت تعاونی دانش بنیان پیشگامان توسعه گیاهان زراعی ادامه داد: یکی از پتانسیل ها برای اشتغالزایی کشاورزی و ارزآوری تولید بذور هیبرید سبزی و صیفی است.

وی گفت: برای بالا بردن بهره وری آب در شرایط خشکسالی ناچار هستیم که به سمت گلخانه داری برویم که نخستین شرط داشتن بذور هیبرید است و این در حالی است که ۹۸ درصد بذرهای هیبرید گلخانه ای سبزی و صیفی وارداتی است.

گوهری افزود: در همین راستا در اواخر سال ۱۳۹۸ معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فراخوانی داد مبنی بر اینکه شرکت هایی که چه از طریق تحقیقات و چه واردات والدین بذر در داخل بذور هیبرید تولید کنند، حمایت می شوند.

وی تصریح کرد: در پی این فراخوان ۶ شرکت اعلام آمادگی کردند که سه شرکت برای واردات والدین بذر و سه شرکت برای تحقیقات داخلی بودند که یکی از شرکت های وارد کننده موفق شرکت تعاونی دانش بنیان پیشگامان بود.

وی بیان داشت: در سال گذشته والدین چهار رقم گوجه فرنگی و سه رقم خیار را وارد کردیم و در ایران شروع به تولید بذر هیبرید آن کردیم به طوریکه هم اکنون در یکی از گلخانه های استان البرز سالانه ۱۰ میلیون عدد بذر هیبرید گوجه فرنگی تولید می شود.

مدیرعامل شرکت تعاونی دانش بنیان پیشگامان توسعه گیاهان زراعی با اشاره به اینکه در این گلخانه سالانه دو دوره تولید بذر داریم، گفت: پیش بینی می شود که در سال آینده بخشی از بازار بذر هیبرید گوجه فرنگی و خیار را به دست بگیریم.

وی افزود: قیمت بذور هیبرید سبزی و صیفی تولید داخل ۳۰ تا ۴۰ درصد قیمت نمونه خارجی آن است که علاوه بر اینکه با تولید این بذور از خروج ارز از کشور جلوگیری می شود اشتغالزایی مناسبی را در کشور ایجاد می کند ضمن اینکه موجب کاهش مصرف آب نیز می شود.

گوهری تصریح کرد: در پی تولیداین بذور در گلخانه ها ، روش های جدیدی نیز ابداع می شود تا کمترین مصرف کود و سم را داشته باشیم ضمن اینکه محیط زیست نیز از آلودگی های شیمیایی نیز حفظ می شود و علاوه بر آن تکنیک های جدید تولید را در داخل خواهیم داشت.

وی اضافه کرد:‌ همچنین با تولید این بذور علاوه بر مصرف در داخل کشور، بحث صادرات این بذور را نیز خواهیم داشت به طوریکه اکنون بذرهای هیبریدی تولید شده در کشورهایی همچون اردن، سوریه، افغانستان، اوکراین و ترکیه با استقبال خوبی روبرو شده است.

وی یادآور شد: کار این شرکت تعاونی از سال ۱۳۹۳ با تولید سه رقم بذر شروع شد و اکنون پس از هفت سال به تولید ۱۱ رقم بذر رسیده ایم و این در حالی است که ارقام تولیدی بیش از این بوده ولی ارقام برتر به مزرعه رفته اند.

گوهری پیش بینی کرد که در طی سه سال بتوانیم تمام بذر مورد نیاز کشور را در سبزی و صیفی و چغندر قند تامین کنیم.

وی گفت: در سال جاری ۱۸ تا ۲۰ هزار هکتار از کشت چغندر قند کشور با بذرهای تولیدی این شرکت انجام شد و تاکنون حتی یک مورد شکایت نیز نداشته ایم زیرا این ارقام مقاوم به تنش های محیطی و بیماری ها هستند.

شرکت تعاونی دانش بنیان پیشگامان توسعه گیاهان زراعی به عنوان تنها تولید کننده بذر چغندر قند کشور و بذور هیبرید گوجه فرنگی و خیار در کرج مستقر است.

شرکت تعاونی دانش بنیان پیشگامان توسعه گیاهان زراعی، توسط اعضاء هیات علمی و کارشناسان موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندرقند کشور در سال ۱۳۹۳ تاسیس شد.

در حال حاضر این مجموعه تنها شرکت دانش بنیانی است که موفق گردیده تمامی مجوزهای مربوطه را از وزارت جهاد کشاورزی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای انجام فعالیت کسب نماید و جزو شرکتهای دانش بنیان تولیدی نوع یک می باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه البرز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک