دانشجویان نیازمند آزمایشگاه وکارگاه حضور در محیط واقعی کار هستند


دانشجویان نیازمند آزمایشگاه وکارگاه حضور در محیط واقعی کار هستند

بندرعباس - ایرنا-رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی هرمزگان گفت: دانشجویان نیازمند آزمایشگاه، کارگاه حضور در محیط واقعی کار مانند صنایع، مزارع کشاورزی و کسب و کارها هستند که بدون آن‌ها شاید دانشجو تربیت شود اما کیفیت و مهارت لازم برای ورود به بازار کار ندارد.

مهدی میرزاده کوهشاهی روز چهارشنبه در گفت وگوبا ایرنا افزود: آموزش عالی هرمزگان در زیرساخت‌های آموزشی از قبیل کلاس درس، محیط ورزشی، کتابخانه و آزمایشگاه در مقایسه با میانگین کشوری بسیار پایین است و آیا با این شرایط می‌توان توقع تربیت انسان دانش‌آموخته با کیفیت داشت، مشخص و طبیعی است این دانشجو کیفیت ندارد و این بر آینده و سرنوشت جامعه، استان و کشور اثر منفی دارد.

وی بیان کرد: امروزه درحالی که دانشگاه‌های کشور توانسته اند در استان‌های خود جایگاه‌شان در جامعه را بدست بیاورند اما در هرمزگان بین این مراکز آموزش عالی و جامعه و محیط واقعی کسب و کار شکاف بزرگی وجود دارد که نشانه‌های آن در آمارهای متعددی که توسط مراجع آماری از وضعیت هرمزگان داده می‌شود آشکار است.

وی ادامه داد: شاخص بالای بیکاری، تورم و شاخص فلاکت که از سوی مرکز آمار ایران اعلام شد به آشکارا می‌توان محرومیت را دید و درک کرد، این شاخص‌ها گاهی وضعیت بهتری می‌یابند که مقطعی است و مجدد به جای خود باز می‌گردد.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی هرمزگان اضافه کرد: دانشگاه‌های هرمزگان هم به تبع جامعه دچار محرومیت هستند و آن اتفاقی که باید در این حوزه رخ می‌داد رخ نداده است که این دلایل مختلفی دارد.

بنا به اظهار میرزاده کوهشاهی، اکنون جامعه و صنعت که بیشتر شبه دولتی‌ها و خصولتی‌ها را شامل می‌شود تمایلی برای بهره‌گیری از دانشگاه‌های هرمزگان ندارند و اگر تمایلی هم است برای بهره‌گیری از دانشگاه‌های سایر استان‌ها مانند اصفهان و تهران است.

وی گفت: متأسفانه حتی در حوزه فرهنگی هم از دانشگاه‌ها استفاده نمی‌شود و چنانچه سند فرهنگی تهیه و تدوین می‌شود بدون حضور و مشارکت فعال و مؤثر آن‌هاست و آموزش عالی در تحول‌های اجتماعی هم منزوی بوده و بازی داده نمی‌شود.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی هرمزگان یادآور شد: چنانچه آن‌ها را با مراکز آموزش عالی سایر استان‌ها حتی سیستان و بلوچستان مقایسه کنیم بهتر از محرومیت‌هایی که هرمزگان در زمینه آموزش عالی روبه‌روست پی می‌بریم، استان مذکور در حوزه زیرساخت بسیار جلوتر است و دارای پارک علم و فناوری،‌ دانشگاه و مراکز آموزش عالی مجهیز است، حتی دانشگاه علوم و فنون دریایی در چابهار دارد درحالی که تنها تعدادی کارگاه در زمینه علوم فنون دریایی متعلق به دانشگاه‌های تهران در این استان وجود دارد.

میرزاده کوهشاهی گفت: حتی دانشگاه هرمزگان به عنوان دانشگاه جامع را نمی‌توان با دانشگاه شهید باهنر کرمان مقایسه کرد بلکه آن را در رده دانشگاه یک شهرستان قرار می‌دهند، مجتمع آموزش عالی بم تا سطح دکترا دانشجو پذیرش می‌کند، حتی دانشگاه آزاد اسلامی هرمزگان را هم با دانشگاه جیرفت مقایسه می‌کنند و دانشگاه‌های هرمزگان متناسب با ماموریتی که در سطح ملی به آن‌ها محول شده زیرساخت ندارند.

وی اضافه کرد: دانشگاه‌ها از طرفی در بدترین نقاط و خارج شهر جایگذاری شده‌اند و چون به لحاظ مکانی منزوی هستند امکان تأثیر گذاری بر شهر را ندارند، دانشگاه هرمزگان در ۱۰ کیلومتری خارج بندرعباس و دانشگاه علوم پزشکی در ابتدای ورودی شهر و شمال بلوار امام حسین (ع) قرار دارد که این‌ها با این جایگذاری نامناسب نمی‌توانند اثری بر شهر داشته باشند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه هرمزگان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ اگر پرسیان یارو هاله محمد محمدی