تالار چهره‌های ماندگار موزه ورزش با سردیس «طاهره طاهریان» رونمایی شد


تالار چهره‌های ماندگار موزه ورزش با سردیس «طاهره طاهریان» رونمایی شد

تهران- ایرنا- تالار چهره های ماندگار امروز چهارشنبه در موزه ملی ورزش با رونمایی از سردیس «طاهره طاهریان» بانوی تاثیرگذار ورزش، گشایش یافت.

به گزارش ایرنا، سیدرضا صالحی امیری در مراسم رونمایی از سردیس طاهره طاهریان نخستین معاون زن بازنشسته ورزش کشور و به پاس پنج دهه تلاش ارزشمند او در وزش زنان، گفت: امروز روز تاریخی برای زنان ورزش ایران تلقی می‌شود و خانم طاهریان از زنان تاثیرگذار ورزش ایران است.

وی افزود: وی بدور از حاشیه و جنجال با تمام توان به دنبال توسعه ورزش زنان در نیم قرن اخیر بود و امروز تجلیل از طاهریان، تقدیر از شخص نیست بلکه تقدیر از فضیلت است.

رییس کمیته المپیک گفت: نقش زنان در ورزش ایران آنگونه که بوده دیده نشد و امروز با رونمایی از سردیس طاهریان تالار چهره های ماندگار ورزش در موزه ملی ورزش گشایش یافت.

صالحی امیری ادامه داد: انسان‌های زیادی در تاریخ ورزش سختی‌های زیادی را متحمل شدند تا شما دختران به روی سکو بروید و باید قدردان آنها بود.

در ادامه، محمود خسروی‌وفا رییس کمیته ملی پارالمپیک گفت: برای پیشرفت ورزش زنان در چهار دهه تلاش زیادی شده است که امروز شاهد توسعه آن هستیم.

وی افزود: خانم طاهریان امروز به عنوان نماد از زنان تاثیرگذار در ورزش زنان یاد می‌شود. کسب مدال‌های زنان در مجامع جهانی و بین‌المللی ثمره تلاش زنان تاثیرگذاری چون طاهریان و دیگر بانوان است. خانم طاهریان از خانواده خود گذشت تا ورزش زنان امروز راه خود را ادامه دهد.

سعید فائقی معاون پیشین سازمان تربیت‌بدنی هم در این مراسم گفت: طاهریان ورزش را به دغدغه‌ای برای رییس جمهور وقت تبدیل کردند. وقتی بازی‌های زنان کشورهای مسلمان در ایران برگزار شد به دلیل ایجاد دغدغه برای رییس جمهوری وقت بود. این مقدمه‌ای شد برای تجلیل از قهرمانان با حضور رییس جمهوری که برای نخستین بار اتفاق افتاد.

وی افزود: ورزش در دهه اول و دوم پس از انقلاب در بخش زنان با همت و تلاش خانم طاهریان و دیگر زنان ورزشی شکل گرفت. یکی از دلایل کسب کرسی جهانی در کمیته بین المللی المپیک توسط هاشمی‌طبا، قدرت مدیریت بانوان در ورزش بود.

مهین فرهادی‌زاد رییس کمیسیون ورزش زنان کمیته المپیک هم در این آیین گفت: امروز آمار و اطلاعات و اخبار نشان می‌دهد که تلاش خانم طاهریان و همکاران در ۴۰ سال تلاش برای ورزش زنان در کجا ایستاده است.

معاون سابق وزیر ورزش می‌گوید: امروز حضور زنان در رقابت‌های جهانی، المپیکی و آسیایی را شاهد هستیم که ماحصل تلاش مدیران ورزشی زن در چهار دهه پس از انقلاب است.

فرهادی‌زاد نقش طاهریان در تحول ورزش زنان را بی‌بدیل دانست.

به گزارش ایرنا؛ ساختار ورزش زنان در دهه نخست انقلاب با تشکیل «کمیته ورزش بانوان» و انجمن های ورزشی زنان در ۴۸ رشته طی سال‌های ۶۴-۶۵ پایه‌گذاری شد و ثمره آن، ارتقاء پلکانی مدیریت ورزش زنان از سطح انجمن ورزشی به اداره کل و سپس معاونت ورزش زنان سازمان تربیت بدنی وقت است.

با این رویه «طاهره طاهریان» به‌عنوان نخستین معاون ورزش زنان پس از پیروزی انقلاب نام گرفت. وی یکی از بنیانگذاران اصلی ورزش زنان ایران بعد از انقلاب است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟