انگشتر اهدایی رهبر معظم انقلاب اسلامی به استاد منوچهر محمدی اعطاء شد


انگشتر اهدایی رهبر معظم انقلاب اسلامی به استاد منوچهر محمدی اعطاء شد

آیین نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد منوچهر محمدی با حضور شمار کثیری از اساتید، محققان و فضلای حوزه و دانشگاه در محل مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی تهران (سرچشمه) برگزار شد.

خبرگزاری شبستان، گروه اندیشه: در این آیین، آیت‌الله رشاد، رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، ضمن تبیین ابعاد الهی و معنوی انقلاب اسلامی، پیروزی انقلاب را خارج از محاسبات مادی توصیف نمود. آیت‌الله رشاد افزودند: یکی از امتیازات آثار علمی دکتر منوچهر محمدی، نگاه به عمق و باطن انقلاب اسلامی و توجه به جنبه معنوی و روحانی انقلاب است.


سخنران دوم دکتر مصطفی ملکوتیان، از اساتید پیش‌کسوت علوم سیاسی دانشگاه تهران بودند که ضمن طبقه‌بندی افکار دکتر محمدی، به مزایا و نوآوری‌های آثار علمی ایشان و تفاوت رویکردهای ایشان به انقلاب اسلامی با سایر رویکردها پرداختند. دکتر ملکوتیان دکتر محمدی را یکی از استادان بزرگ اما ناشناخته دانشگاه در رشته علوم سیاسی و روابط بین‌الملل توصیف نمود.


در ادامه، آیت‌الله کاظم صدیقی امام‌جمعه موقت تهران، ضمن برشمردن ویژگی‌های انقلاب اسلامی، رمز شکل‌گیری پیروزی و تداوم انقلاب اسلامی را رهبری برجسته انقلاب یعنی امام عظیم‌الشان و جانشین بر حق ایشان مقام‌ معظم رهبری خواندند. ایشان با اشاره به سابقه ۴۰ ساله دوستی با استاد منوچهر محمدی، ایشان را جزء اساتید مبرز و درجه‌یک در عرصه مطالعات انقلاب اسلامی معرفی نموده و از شخصیت متدین و اخلاقی دکتر محمدی تجلیل کردند.


پس از آیت‌الله صدیقی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر نوروزی، استاد موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، به مختصات اندیشه‌ها و آراء سیاسی استاد منوچهر محمدی اشاره نموده و غیرتمندی استاد در مواجهه با پدیده‌های انحرافی در انقلاب اسلامی را ستودند. دکتر نوروزی تأکید کردند، در جریان بازنگری سرفصل‌ها و منابع دروس علوم سیاسی دانشگاه‌ها و مأموریتی که از طرف شورای تحول علوم‌ انسانی به دکتر محمدی سپرده‌شده بود، ایشان منزل شخصی خودشان را فروختند و بدون هیچ چشم‌داشتی صرف هزینه‌های این کار مهم کردند.


در ادامه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر ارجینی، استاد دانشگاه معارف اسلامی، به نقش تأسیسی دکتر منوچهر محمدی در ارتباط با رشته مطالعات انقلاب اسلامی در دانشگاه‌ها اشاره نموده و نقش ایشان را در تقویت خط دروس انقلاب اسلامی و شاگرد پروری در دانشگاه‌های کشور تشریح کردند.

سخنران بعدی جناب آقای دکتر صدر حسینی از تحلیلگران سیاسی برجسته کشور بودند که به ابعاد جهانی و بین‌المللی افکار دکتر محمدی به‌ویژه درزمینهٔ تقویت گفتمان مقاومت پرداختند و ایشان را یکی از متفکران مؤثر در پشتیبانی از جبهه مقاومت در منطقه توصیف کردند.


با توجه به اینکه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به دلیل ابتلا به بیماری کرونا موفق به شرکت در این نشست نشدند، دکتر هاشمی معاون امور استان‌ها و مجلس وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیام دکتر مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را قرائت کردند و سپس حاضران این نشست، از شرح کوتاه استاد منوچهر محمدی در ارتباط با سوابق مبارزاتی و علمی ایشان بهره‌مند شدند. دکتر منوچهر محمدی ضمن تقدیر از برگزارکنندگان نشست، به بنیادهای فکری خود متأثر از اندیشه‌های ناب امام خمینی(ره) اشاره کرده و لزوم سرمایه‌گذاری برای تداوم تحقیقات در عرصه انقلاب اسلامی را یادآور شدند. دکتر محمدی، انقلاب اسلامی را یک انقلاب الهی بر حق و شکست‌ناپذیر خواندند که انشاالله به انقلاب جهانی مهدی موعود (عج) متصل خواهد شد.

در پایان، مراکز و شخصیت‌های مختلف هدایایی را به‌رسم یادبود به دکتر منوچهر محمدی اهدا کردند.


مهم‌ترین این هدایا، انگشتر اهدایی رهبر معظم انقلاب اسلامی مدظله‌العالی به استاد منوچهر محمدی به مناسبت برگزاری آیین نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد منوچهر محمدی بود که توسط حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر رضا غلامی به استاد محمدی اعطا گردید. همچنین از طرف سازمان فرهنگی و علمی آستان قدس رضوی، انگشتری از سنگ مضجع شریف حضرت ثامن‌الحجج علی ابن موسی‌الرضا(ع) و تکه‌ای از فرش حرم مطهر از باب تبرک تقدیم استاد منوچهر محمدی شد.


آئین نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد منوچهر محمدی که در روز سه‌شنبه ۲۸ دی‌ماه ۱۴۰۰ در محل مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی برپا گردید با ابتکار مرکز پژوهش‌های علوم انسانیِ اسلامی صدرا و مجموعه فرهنگی سرچشمه و همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دانشگاه معارف اسلامی، موسسه آموزشی و پژوهشی امام‌ خمینی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، مرکز فرهنگی و دانشگاهی امام خمینی و انقلاب اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی و انجمن علمی جامعه‌شناسی سیاسی ایران برگزار شد.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اندازه گیری اندام کودک در متد مولر