منظر جهانی هورامان قطب ورزش‌های هوایی غرب کشور می‌شود


منظر جهانی هورامان قطب ورزش‌های هوایی غرب کشور می‌شود

سنندج- ایرنا- رییس کمیته ورزش های هوایی کردستان گفت: با مکان یابی ایستگاه‌های استاندارد و به منظور بهره مندی از ظرفیت های ثبت جهانی هورامان، هدفگذاری لازم برای برندسازی ورزش های هوایی در این منطقه انجام می شود.

به گزارش ایرنا، آریان علاقه بند روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: در منظر جهانی هورامان با استانداردسازی سایت‌های رسمی ورزش هوایی می‌توان محلی مناسب برای حضور گردشگران در منطقه با هدف یادگیری، آموزش و تفریح در این رشته‌ ورزشی ایجاد کرد.

وی افزود: با برنامه ریزی‌های صورت گرفته، برای اولین بار خانه ورزش‌های هوایی در شهرستان کامیاران و مریوان افتتاح می شود.

رییس کمیته ورزش های هوایی کردستان ادامه داد: ورزش‌های هوایی از جمله هیجان انگیزترین تفریحات در دنیا است و تنوع این نوع ورزش باعث علاقه مندی افراد زیادی به آن شده است و بسیاری از مردم تمایل دارند در طول زندگی خود حداقل یک بار احساس "معلق بودن در هوا" را تجربه کنند.

وی با اشاره به هدفگذاری‌های کمیته کردستان برای استعدادیابی و آموزش گفت: این استان ظرفیت‌های فراوانی برای توسعه این رشته ورزشی دارد و از این مهم بهره کافی را خواهیم برد.

علاقه بند اضافه کرد: برای استفاده بهینه از ظرفیت‌ حوزه ورزش‌های هوایی کردستان و توسعه آن نیاز است مسوولان مربوطه توجه ویژه‌ای به ایجاد زیرساخت‌های لازم از جمله زمین، امکانات رفاهی و بهسازی مسیرهای دسترسی این رشته ورزشی داشته باشند.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد با حمایت مسوولان و متولیان امر، زمینه رونق این رشته در منطقه هورامان با هدف توسعه گردشگری ورزشی فراهم شود.

«منظر فرهنگی هورامان» در چهل‌ و چهارمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو (سه‌شنبه پنجم مرداد ۱۴۰۰ برابر با ۲۷ جولای ۲۰۲۱) در شهر فوجوی چین، با تصویب اعضای کمیته، به‌ عنوان بیست و ششمین میراث ملموس کشورمان در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

منطقه هورامان با دارا بودن معماری پلکانی، آب و هوای مطبوع، آداب و رسوم سنتی، پوشش خاص، صنایع دستی و غذاهای محلی خود منحصربفرد است.

این منطقه، استان‌های کردستان، کرمانشاه و بخشی از اقلیم کردستان عراق را در برمی‌گیرد که در کردستان، بخش‌هایی از شهرستان سنندج، کامیاران و سروآباد و در کرمانشاه، شهرستان های جوانرود، پاوه، روانسر و ثلاث باباجانی را شامل می‌شود.

بر اساس بررسی‌های صورت گرفته هورامان بیش از ۷۰۰ روستا را در این ۲ استان غربی ایران شامل می‌شود شواهد باستان شناسی بدست آمده نشان می‌دهد که قدمت هورامان به دوران پارینه سنگی میانی و به حدود ۴۰ هزار سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد.

۲ هزار اثر شامل آثار تاریخی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان‌های طبیعی در استان شناسایی شده که از این تعداد ۹۳۰ اثر آن به ثبت ملی رسیده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...