پژوهشگر دیرینه‌شناسی: ارزش توریستی فسیل‌های مراغه تبیین شود


پژوهشگر دیرینه‌شناسی: ارزش توریستی فسیل‌های مراغه تبیین شود

مراغه – ایرنا – عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز و مجری طرح شناسایی فسیل با هوش مصنوعی برای نخستین‌بار در سطح جهان، گفت: علاوه بر اهمت علمی منطقه فسیلی مراغه، ارزش توریستی فسیل‌های آن نیز باید تبیین، و برای بهره‌گیری بهینه از آن به صورت کلان سرمایه‌گذاری شود.

دکتر اکبر سهرابی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: منطقه فسیلی مراغه بی‌شک بهشت فسیلی مهره‌داران دنیاست و باید موزه‌ای در حدود و اندازه ارزش آن در این شهر تاریخی ایجاد شود.

وی به نقش رسانه در تبیین ارزش توریستی فسیل‌های منطقه مراغه اشاره کرد و اظهار داشت: برنامه‌ریزی برای بهره‌گیری از ظرفیت واقعی این فسیل‌ها تنها در صورت تبیین ارزش توریستی آنها امکان‌پذیر خواهد بود و اصحاب رسانه باید در این مسیر نقش اساسی ایفا کنند.

این دیرینه‌شناس که مدرک تحصیلی دکتری خود در زمینه مطالعات تکاملی بی‌مهرگان را از کانادا اخذ کرده و چهار سال سابقه تدریس در دانشگاه «کلگری/Calgary» این کشور را داراست، ادامه داد: در کانادا هم فسیل‌های مهره‌داران به ویژه دایناسورها از فراوانی مناسب برخوردار بوده و از آنها برای ایجاد موزه‌های بسیار بزرگی که به شهر شباهت دارد، استفاده شده است.

دکتر سهرابی قیمت بلیط موزه‌های فسیل در «تورنتو» کانادا را برای توریست‌ها حدود ۴۰ دلار عنوان کرد و افزود: برای ایجاد موزه‌های فسیل در مراغه نیز نباید به فضاهای محدود و سرمایه‌های اندک بسنده شود و این ظرفیت گردشگری باید از جذابیت لازم برای توریست‌ها برخوردار باشد.

پژوهشگر دیرینه‌شناسی: ارزش توریستی فسیل‌های مراغه تبیین شود

وی که پایان‌نامه دوره کارشناسی ارشد خود در رشته دیرینه‌شناسی را با موضوع تکامل اسب‌های اولیه منطقه فسیلی مراغه و ورزقان به رشته تحریر درآورده است، بیان کرد: مطالعات دیرینه‌شناسی منطقه مراغه تنها در سطوح دانشگاهی و علمی باقی می‌ماند و برای استفاده حداکثری از این ظرفیت باید ارزش واقعی آنها برای عموم و به ویژه مسئولان مشخص شود.

وی به وجود یک منطقه فسیلی ارزشمند دیگر در جلفا نیز اشاره و بیان کرد: مناطق فسیلی مراغه، ورزقان و جلفا دارای ارزش مطالعاتی جهانی بوده و در صورت سرمایه‌گذاری می‌توان مثلث این مناطق در آذربایجان‌شرقی را به منطقه توریستی جهانی تبدیل کرد.

پژوهشگر دیرینه‌شناسی: مثلث مراغه، ورزقان و جلفا می‌تواند به یک از مناطق توریستی جهان در زمینه فسیل تبدیل شود

دکتر سهرابی آشنایی اقشار مختلف مردم استان با فسیل‌ها و معرفی بیش از پیش آنها به دانش‌آموزان و دانشجویان را پیش‌زمینه شکل‌گیری گفتمان عمومی در مورد ارزش توریستی فسیل‌های استان دانست و افزود: تبدیل این مثلث طلایی به منطقه توریستی جهانی در گرو همکارهای‌های جمعی و سرمایه‌گذاری‌های کلان است.

به گزارش ایرنا تراکم بالای فسیل مهره‌داران هفت تا ۹ میلیون ساله، منطقه فسیلی مراغه را به بهشت فسیل‌شناسان تبدیل کرده و دنیای پر رمز و راز حیواناتی چون فیل، زرافه، ببر دندان شمشیری، انواع گاوها، آهو، کرگدن و اسب را پیش‌روی دیرینه‌شناسان جهان قرار داده است.

«منطقه فسیلی مراغه» به اذعان کارشناسان جزو پنج منطقه پر اهمیت دارای فسیل مهره‌داران جهان به شمار می‌رود و از نظر ذخیرگاه دیرینه‌شناسی و مطالعه جغرافیای دیرینه صفحه «اوراسیا» دارای اهمیت ویژه‌ای است تا جایی که با کاوش و استخراج جدید نمونه‌های موجود در سایت مراغه، می‌توان به معرفی بیش از پیش ظرفیت‌های جهانی رسید.

پژوهشگر دیرینه‌شناسی: ارزش توریستی فسیل‌های مراغه تبیین شود

به گفته مسئولان امر و بر اساس پژوهش‌های زمین‌شناسی و فسیل‌شناسی، فسیل حیواناتی که از منطقه فسیلی مراغه استخراج شده است به اجداد حیوانات امروزی در آفریقا تعلق دارد و همین موضوع مطالعات دیرینه‌شناسی در این کهن‌شهر جذاب‌تر می‌کند تا جایی که مرکز تحقیقات دیرینه‌شناسی کشور نیز مراغه استقرار دارد.

امروزه محققانی چون دکتر سهرابی که ارزش توریستی منطقه فسیلی مراغه را درک کرده‌اند، در حالی شناساندن فسیل‌ها به عموم مردم را خواستار هستند که هیچ نشان و المانی از فسیل‌ها در معابر این کهن‌شهر به چشم نمی‌خورد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر