غرب علاقه‌ای به توسعه روابط ایران و روسیه ندارد/بررسی سواپ گاز و نفت در مسکو


غرب علاقه‌ای به توسعه روابط ایران و روسیه ندارد/بررسی سواپ گاز و نفت در مسکو

تهران - ایرنا - عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه غرب به ویژه آمریکا علاقه‌ای به توسعه روابط ایران و روسیه ندارد، از بررسی سواپ گاز و نفت در سفر رییس جمهور به مسکو خبر داد.

«ابراهیم رضایی» روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا با اشاره سفر رییس جمهور به روسیه گفت: سفر آیت الله رییسی به روسیه جزو مهمترین اقدامات و برنامه‌های ایشان در سیاست خارجی است. روسیه کشوری بسیار موثر در نظام بین الملل است و جایگاه مهمی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران دارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: محور رایزنی‌های آیت الله رییسی در مسکو در حوزه اقتصادی است و در این سفر درباره تقویت روابط ایران و روسیه و افزایش صادرات به این کشور تبادل نظر خواهد شد.

وی ادامه داد: رقم صادرات ایران به روسیه حدود ۳ میلیارد دلار است که این رقم می‌تواند به ۲۵ میلیارد دلار هم برسد. دو کشور در بخش‌های انرژی، ارتباطات، کشاورزی، ‌ بازرگانی، حمل ونقل، دفاعی، گردشگری می‌توانند روابط خود را توسعه دهند.

رضایی اضافه کرد: روسیه این ظرفیت را دارد که به شریک مهم تجاری و راهبردی ایران تبدیل شود و انتظار می‌رود در این سفر سطح تعاملات دوجانبه در زمینه‌هایی مانند صادرات و همکاری‌های منطقه ای و بین المللی و مبارزه با تروریسم افزایش یافته یابد.

رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و روسیه با اشاره به حضور وزیرنفت در هیات همراه رییس جمهور گفت: سواپ گاز و نفت هم می‌تواند در این سفر مورد بررسی و توافق طرفین قرار بگیرد. علاوه بر این پیگیری عضویت دائم ایران در اتحادیه اورآسیا در راستای خنثی سازی تحریم‌ها از جمله اهدافی است که برای سفر رییس جمهور در نظر گرفته شده است.

وی افزود: انعقاد پیمان پولی دوجانبه بین دو کشور برای تقویت مواضع دو کشور هم از دیگر محورهای سفر آیت الله رییسی به روسیه است.

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سفر رییس جمهور مقدمه‌ای برای جهش و توسعه ارتباطات بین ایران و روسیه است، عنوان کرد: توسعه روابط بین ایران و روسیه حتما سبب ناخشنودی و عصبانیت غربی‌ها به ویژه آمریکایی‌ها خواهد شد. چرا که آنها منافع خود را در ناامن کردن منطقه می‌بینند و به خوبی می‌دانند ارتباط بین ایران و روسیه سبب تامین امنیت منطقه و ثبات در غرب آسیا خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: این کشورها و جریان غرب گرای داخل از ارتباط بین ایران و روسیه استقبال نخواهند کرد و همچنان ایران‌هراسی و روسیه‌هراسی را در دستور کار قرار خواهند داد و برای تضعیف این ارتباطات از هیچ کوششی فروگذار نخواهند کرد.

به گزارش ایرنا، آیت الله رییسی امروز چهارشنبه با دعوت رسمی رییس‌جمهوری فدراسیون روسیه با هدف گسترش تعاملات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی بین دو کشور تهران را به مقصد مسکو ترک کرد.

حضور و سخنرانی در نشست عمومی مجلس دوما، ‌ دیدار با ایرانیان مقیم روسیه و نشست هم‌اندیشی با فعالان اقتصادی روس از دیگر برنامه‌های رییس‌جمهور در این سفر دو روزه است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مجلس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس