ریزگردها؛ مهمترین منابع آلاینده هوای بجستان


ریزگردها؛ مهمترین منابع آلاینده هوای بجستان

رئیس اداره حفاظت محیط زیست بجستان گفت: پدیده ریزگردها و گرد و غبار مهمترین منابع آلاینده هوا در بجستان هستند.

مجتبی رضانژاد در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: آلودگی هوا یک معضل جهانی بسیار مخرب است که تأثیرات سوئی بر آب و هوا، سلامت کره زمین، تنوع زیستی و اکوسیستم‌ها دارد.

رضانژاد اظهار کرد: آلودگی هوا در بجستان به شدت و حدت شهرهای بزرگ نیست اما این به آن معنا نیست که در بجستان آلاینده هوا نداریم بلکه منابع آلاینده هوا در بجستان هم وجود دارد، فقط میزان و تراکم آن نسبت به شهرهای بزرگ کمتر است.

وی افزود: اگر منابع آلاینده هوا را به دو گروه طبیعی و انسانی تقسیم کنیم، ریزگردها مهمترین منابع طبیعی آلاینده هوا در بجستان هستند و شهرستان بجستان به دلیل واقع شدن در منطقه‌ کویری با معضل ریزگردها دست و پنجه نرم می‌کند.

رضانژاد با بیان اینکه ریزگردهای بجستان بیشتر منشأ محلی دارند، گفت: معمولا در فصول گرم سال و با وزش بادهای ۱۲۰ روزه سیستان که ترکش‌هایی از آن در بجستان هم مشاهده می‌شود، ریزگردها تشدید شده و باعث کاهش کیفیت هوا می‌شوند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست بجستان خشکسالی‌های پی در پی، کاهش علوفه مراتع، تخریب محیط زیست، چرای بی‌رویه دام و تغییر اقلیم را از جمله مهمترین عواملی موثر در تشدید ریزگردها دانست و تأکید کرد: بحث ریزگردها معضلی است که در سطح ملی و حتی جهانی باید به آن پرداخته شود.

وی اظهار کرد: کانون‌های اصلی ریزگردها در شمال و شمال شرقی و بعضی از کانون‌ها نیز در غرب و شمال غرب شهرستان وجود دارند و اداره حفاظت محیط زیست بجستان با همکاری اداره منابع طبیعی، جهت مقابله با پدیده ریزگردها و کاهش اثرات آن، بالغ بر ۳۵۰ هکتار نهال کاری در کانون‌های فرسایش بادی در مناطق حفاظت شده انجام داده است.

رضانژاد افزود: به منظور تشخیص نوع آلاینده‌ها به خصوص در حوزه ریزگردها، میزان گرد و غبار به صورت ماهانه با کمک سازمان اکتشاف معادن اندازه‌گیری شده و برای آنالیز به مشهد ارسال می‌شود.

ریزگردها؛ مهمترین منابع آلاینده هوای بجستان

فیلتراسیون نامناسب کارخانجات از عوامل انسانی آلاینده هوا در بجستان است

وی در ادامه به منابع انسانی آلاینده هوا اشاره کرد و گفت: آلودگی‌های ناشی از منابع ثابت و غیر ثابت و مربوط به سوخت‌های فسیلی از جمله دود کارخانه‌ها، خودروها و... مهمترین منابع آلاینده انسانی هستند.

وی تصریح کرد: کارخانجات گچ و آسفالت و سنگ‌ شکن‌ها که به صورت فصلی در شهرستان کار می‌کنند به دلیل اینکه فیلتراسیون مناسبی ندارند باعث کاهش کیفیت هوای شهرستان می‌شوند.

وی یادآور شد: هوا یک عنصر مهم در زندگی موجودات است به طوری که بیش از ۳ دقیقه بیشتر نمی‌توانیم بدون هوا زنده بمانیم و همین امر اهمیت موضوع را آشکار می‌کند، بنابراین هوای پاک حق همه‌ موجودات است و داشتن این مهم اراده ملی و جمعی و همکاری تمامی ارگان‌ها و دستگاه‌ها را می‌طلبد.

وی کاشت نهال و افزایش فضای سبز، استفاده کمتر از خودروی شخصی، صرفه‌جویی در مصرف انرژی به خصوص برق و گاز، تنظیم موتور خودروها، عایق‌بندی ساختمان‌ها در تابستان و زمستان و رعایت مبحث ۱۹ در ساختمان‌ها را از جمله اقداماتی دانست که هر فرد می‌تواند با انجام آن نقشی در کاهش آلودگی هوا داشته باشد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست بجستان گفت: آگاه‌سازی مردم و فرهنگ‌سازی در زمینه مسائل محیط زیستی و به خصوص هوای پاک از اهداف اداره محیط زیست است و محیط زیست بجستان نیز به همین منظور کلاس‌های آموزشی برای دانش‌آموزان به خصوص دانش‌آموزان مقاطع ابتدایی برگزار می‌کند؛ چراکه معتقدیم اگر کودکان از سنین پایین با مباحث محیط زیستی آشنا شوند در آینده ذهنشان آماده است و با آمادگی و آگاهی بیشتری در قبال محیط زیست احساس مسئولیت خواهند کرد.

گفتنی است ۲۹ دی ماه در تقویم به عنوان روز ملی هوای پاک نام‌گذاری شده است و شعار سال جاری روز ملی هوای پاک،"هوای پاک، حقوق عامه، اراده ملی" تعیین شده است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لعیا زنگنه راه بهاره رهنما را می رود!/ عکس