سایه شوم «آنگارا» بر سر مرغداری‌های غیر بهداشتی


سایه شوم «آنگارا» بر سر مرغداری‌های غیر بهداشتی

اسفندماه سال گذشته بود که اولین مورد بیماری آنگارا یا HHS در خراسان رضوی شناسایی شد و پرورش دهندگان طیور به ویژه طیور گوشتی را با چالش جدی مواجه نمود. این بیماری از همان ابتدا تلفات بسیاری را روی دست مرغداران گذاشت و خسارت‌های بسیاری را به آن‌ها وارد کرد.

آنگارا یک بیماری مسری و عفونی بوده و درصد بالای تلفات و ابتلای طیور از علائم این بیماری به شمار می‌آید. بیماریی که گفته می‌شود هنوز هم جز معدوم‌سازی راه‌حل دیگری برای مقابله با آن نیست اما از سویی می‌توان قرنطینه را دشمن اصلی بیماری در مرغداری‌ها دانست.

در همین خصوص محمد رشتی‌باف، معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی به خبرنگار ایسنا می‌گوید: اولین مورد بیماری آنگارا در اسفندماه سال گذشته در استان شناسایی و تایید شده است.

وی ادامه می‌دهد: برای این‌گونه بیماری‌های غیربومی که در جایی هم مشاهده نشده باید سریعاً معدوم‌سازی صورت گیرد و اجازه گسترش آن داده نشود. در همین راستا به محض اینکه اولین موارد بیماری در مه‌ولات و بجستان دیده شد با همین سیاست اقدام به معدوم‌سازی واحد مرغداری گوشتی درگیر شد.

بیماری آنگارا در ابتدا به صورت عمودی منتقل می‌شود

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی با اشاره به اینکه آلودگی ابتدایی بیماری آنگارا در مرغ‌های مادر اتفاق می‌افتد، اظهار می‌کند: این بیماری به صورت عمودی منتقل می‌شود، یعنی اگر مرغ مادر آلوده باشد به جوجه منتقل شده و این ویروس بعد از ورود جوجه یک روزه به واحدهای مرغ گوشتی مشاهده می‌شود.

رشتی‌باف مطرح می‌کند: برای رصد بیماری تمامی مرغ‌های مادر ردیابی می‌شوند تا در صورت آلوده بودن اجازه ورود تخم‌های نطفه‌دار که تبدیل به جوجه گوشتی می‌شوند به بازار داده نشود.

سایه شوم «آنگارا» بر سر مرغداری‌های غیر بهداشتی عکس تزئینی است

کنترل بیماری آنگارا با قرنطینه و واکسن

وی با تأکید بر اینکه از همان ابتدای شیوع بیماری نباید اجازه می‌دادیم که بیماری در واحدهای گوشتی گسترش یابد، عنوان می‌کند: این بیماری را فقط با قرنطینه و واکسن می‌توان کنترل نمود.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی تصریح می‌کند: متأسفانه بیماری به واحدهای مرغداری گوشتی در شهرستان‌های سبزوار، ششتمد و داورزن به دلیل تعدد واحدها، در یک زمان محدود سرایت کرد.

رشتی‌باف ادامه می‌دهد: چون بیماری دیر گزارش شد، گسترش یافت و از انتقال عمودی به انتقال افقی تغییر پیدا کرد؛ یعنی بیماری از یک مرغداری به واحدهای مرغداری مجاور سرایت کرد.

۸۰ درصد کانون‌های بیماری آنگارا در سه شهرستان خراسان رضوی

وی عنوان می‌کند: هرچند ۸۰ درصد کانون‌های بیماری آنگارا در سه شهرستان مذکور هستند اما بیماری در سایر شهرها قابل کنترل است و به محض اینکه اولین مورد بیماری گزارش شود سریعاً همکاران ما نمونه‌گیری نموده و اگر مثبت باشد مرغداری قرنطینه و طیور معدوم‌سازی می‌شود.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی تصریح کرد: در حال حاضر فقط با قرنطینه می‌توان جلوی این بیماری را گرفت، البته سازمان دامپزشکی واکسن هم آورده و به مرغ‌های مادری که در سن ۱۶ هفتگی هستند و هنوز به مرحله تولید نرسیده‌اند واکسن تزریق می‌شود و در مرحله بعد ایمنی ایجاد می‌شود.

رشتی باف به وضعیت شیوع بیماری آنگارا در خراسان رضوی اشاره و تصریح کرد: این بیماری تا ۸ ماه قبل ناشناخته بوده و به عنوان یک بیماری غیربومی قلمداد می‌شد اما امروز این بیماری شناخته شده است.

شیوع انگل مرغ در خراسان رضوی صحت ندارد

رشتی‌باف همچنین در خصوص انتشار خبرهایی مبنی بر شیوع انگل مرغ بیان خاطرنشان می‌کند: آنچه گه گفته می‌شود انگل مرغ در خراسان رضوی شیوع یافته، اصلاً صحت ندارد.

وی ادامه می‌دهد: فردی در اصفهان مطالعه سرولوژیک را انجام داده که در آن تحقیق انگل هم مشاهده نشده و فقط پاسخ آنتی‌بادی مثبت بوده و شیوع این بیماری هیچ‌گونه صحتی ندارد و قابل اعتماد نیست.

مرغداران خاطی به قوه قضائیه معرفی می‌شوند

در ادامه علیرضا شهرام شرقی، رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، به خبرنگار ایسنا می‌گوید: از ابتدای سال جاری تاکنون ۸۳ واحد در استان درگیر این بیماری شدند که از این تعداد با توجه به شناخت سریع بیماری و امکاناتی که در استان بوده در ۲۰ واحد معدوم‌سازی صورت گرفته است.

وی ادامه می‌دهد: خوشبختانه پس از معدوم‌سازی در این واحدها نیز میزان وقوع بیماری مجدد به صفر رسیده است.

وی تصریح می‌کند: متاسفانه در سه شهرستان سبزوار، داورزن و ششتمد با توجه به ساختارهای نامناسب واحدهای پرورش مرغ گوشتی و عدم رعایت اصول بهداشتی و اطلاع‌رسانی به موقع مرغداران به دامپزشکی میزان وقوع بیماری بیشتر شده است.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور در همین خصوص به تمامی مرغداران تأکید می‌کند: چنانچه عدم گزارش به موقع از سوی مرغدار به شبکه‌های دامپزشکی در خصوص وقوع بیماری مشخص شود، مرغدار خاطی به دلیل مخفی نمودن وقوع بیماری و از سویی گسترش بیماری در منطقه به عنوان فردی که تهدید کننده امنیت غذایی بوده به مراجع قضایی معرفی و با او برخورد خواهد شد.

شرقی تصریح می‌کند: اگر واحدی به این بیماری درگیر شود و برنامه‌های واکسیناسیون سایر بیماری‌ها را که در ایمنی گله‌ها مؤثر است اجرا نکرده باشد در گله مبتلا بین ۳۰ تا ۴۰ درصد می‌تواند تلفات ایجاد شود.

وی بیان می‌کند: می‌طلبد با توجه به شرایط فعلی و نیاز کشور به گوشت مرغ رعایت شرایط بهداشتی، اطلاع به موقع از وقوع بیماری به دامپزشکی شهرستان و قرنطینه واحدهای مبتلا در زمانی که وقوع بیماری دارند با مدیریت شبکه دامپزشکی اقدامات بهداشتی انجام شود.

با توجه به اینکه خراسان رضوی تامین کننده بخش عظیمی از تولید گوشت و تخم‌مرغ کشور است، حفظ صنعت طیور استان از درگیری واحدها به بیماری‌های طیور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بدون شک در صورت رعایت موازین بهداشتی و اصول قرنطینه‌ای در این خصوص مانند قرنطینه کامل واحد و عدم ورود و خروج افراد، خودرو، کود و سایر موارد در واحدهای آلوده و مشکوک، مدفون کردن کلیه لاشه‌های تلف شده در عمق چهار متری و پوشاندن با آهک، خودداری از پراکندن لاشه‌های تلف شده در محیط، ضدعفونی مداوم محوطه اطراف مرغداری با ضدعفونی‌کننده‌های مناسب، گزارش وقوع تلفات در اسرع وقت به شبکه دامپزشکی‌ می‌توان به راحتی از گسترش آن در منطقه و ایجاد تلفات سنگین جلوگیری کرد.

آنگارا یک بیماری فصلی نیست و در حال حاضر بهترین اقدام برای کنترل بیماری، واکسیناسیون طیور، رعایت موازین بهداشتی و قرنطینه‌ای و حذف گله‌های آلوده خواهد بود که در حال حاضر تحت نظارت سازمان دامپزشکی در حال انجام است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان