حضور 5 نماینده خراسان رضوی در چهلمین جشنواره تئاتر فجر


حضور 5 نماینده خراسان رضوی در چهلمین جشنواره تئاتر فجر

رئیس انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی گفت: چهار نمایش از خراسان رضوی در بخش رقابتی صحنه‌ای و یک نمایش در بخش غیر رقابتی چهلمین جشنواره تئاتر فجر حضور خواهند داشت.

کریم جشنی در گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با آثار راه یافته از خراسان رضوی به چهلمین دوره جشنواره تئاتر فجر، اظهار کرد: در بخش منتخب برگزیدگان جشنواره‌های تئاتر استان‌ها از سه نماینده‌ای که از خراسان رضوی به جشنواره فجر معرفی کرده بودیم دو نمایش موفق شدند که مجوز ورود به جشنواره تئاتر فجر را دریافت کنند که یکی از آن‌ها نمایش «درخشش صبحگاهی سیاره‌ی ناهید» به نویسندگی مسعود عقلی، مهسا غفوریان و کارگردانی مسعود عقلی و دیگری نمایش «هملتک» به نویسندگی و کارگردانی مهدی احمدی است. متاسفانه داوران اولیه جشنواره تئاتر فجر نمایش «خون‌مردگی» از شهرستان سبزوار را نپذیرفتند و این نمایش از گردونه رقابت حذف شد.

وی افزود: در بخش منتخب صحنه‌ای رقابتی جشنواره تئاتر فجر امسال دو اثر دیگر نیز از مشهد حضور دارند که به صورت مستقیم به دبیرخانه جشنواره تئاتر فجر ارسال شده بودند و در جشنواره تئاتر استانی شرکت نکرده بودند که یکی از آن‌ها نمایش «سویینی‌تاد» به نویسندگی استفان ساندهایم و ترجمه و کارگردانی محمد نیازی و دیگری نمایش «آنتیگونه آخرین سامورایی» به نویسندگی و کارگردانی امین رضایی اردانی است. در بخش مهمان و غیررقابتی جشنواره نیز نمایش «پشت دیوار قدیمی کشتارگاه» به نویسندگی و کارگردانی استاد رضا صابری در جشنواره تئاتر فجر امسال حاضر است.

دبیر انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی در رابطه با آثاری که به صورت مستقیم از خراسان رضوی به دبیرخانه جشنواره تئاتر فجر ارسال شده بودند، تصریح کرد: امسال بیش از ۱۰ گروه از خراسان رضوی به صورت مستقیم آثار خود را به دبیرخانه جشنواره تئاتر فجر ارسال کرده بودند که از این میان، تنها این دو گروه پذیرفته شدند. این گروه‌ها معمولاً اطلاع‌رسانی نمی‌کنند که به جشنواره اثر فرستاده‌اند، اما در مهلت ارسال آثاری که مشخص شده آثارشان را برای بخش رقابتی ارسال می‌کنند. این راه تمهیدی برای گروه‌هایی است که به هر دلیلی تمایل یا فرصت شرکت در جشنواره تئاتر استان را ندارند. معمولا افراد و گروه‌هایی که پس از چند دوره شرکت در جشنواره تئاتر استان دیگر نمی‌خواهند وارد رقابت شوند، آثار خود را برای اجرای عموم آماده می‌کنند و به صورت مستقیم جشنواره تئاتر فجر می‌فرستند که اگر مورد رضایت و انتخاب آن جشنواره قرار گرفت بتوانند شرکت داشته باشند. به نظر بنده این یک آسیب است چراکه شاید باعث کم‌فروغ شدن جشنواره استانی شود.

جشنی با اشاره به اینکه دو نمایش از آثار راه‌یافته به جشنواره تئاتر فجر به صورت مشروط پذیرفته شده‌اند، خاطرنشان کرد: دو نمایش «درخشش صبحگاهی سیاره‌ی ناهید» و «سویینی‌تاد» به صورت مشروط برای شرکت در جشنواره تئاتر فجر پذیرفته شده‌اند و احتمالاً گروه بازبینی‌ جشنواره در رابطه با آن‌ها نقطه نظراتی دارد و باید اصلاحاتی در این دو نمایش صورت بگیرد که با کارگردان‌های آن‌ها در میان می‌گذارند تا پس از اعمال نظرات بتوانند در جشنواره شرکت کنند. البته تاکنون مشاهده نشده که جلوی اجرای تئاترهای مشروط گرفته شده باشد، چراکه معمولا گروه‌ نمایش مربوطه و گروه بازبینی به توافق می‌رسند و اصلاحات اعلام شده صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه امیدواری بسیاری برای حضور موفق نمایش‌های خراسان رضوی در جشنواره تئاتر فجر امسال وجود دارد، اضافه کرد: چهلمین جشنواره تئاتر فجر از ۱۴ تا ۲۶ بهمن ۱۴۰۰ در تهران برگزار خواهد شد و آرزوی موفقیت برای تمام نمایندگان خراسان رضوی در این جشنواره دارم. امیدوارم برخلاف حضور ناموفق و ضعیف نمایش‌های خراسان رضوی در سال گذشته، امسال چهار نماینده‌ای که در بخش رقابتی حضور دارند بدرخشند، اتفاقات خوبی را رقم بزنند و با دست پر از جشنواره به مشهد بازگردند، چراکه اطلاع دارم این نمایش‌ها چه قدرتی دارند و می‌دانم که بهترین‌های مشهد در این نمایش‌ها حضور دارند. همچنین امیدوارم انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی نیز بتواند شرایط خوبی را برای اجرای عمومی و رفت‌وآمد این نمایش‌ها ایجاد کند و دیگر نهادها نیز پای کار بیایند و در این امر انجمن را یاری کنند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط