وضعیت پرورش گل و ‌گیاه در استان زنجان مطلوب نیست


وضعیت پرورش گل و ‌گیاه در استان زنجان مطلوب نیست

واردکننده گل و گیاه زینتی گفت:‌ استان زنجان با وجود ظرفیت‌های فراوان برای فعالیت در صنعت گل، نتوانسته است از این صنعت سودآور به درستی استفاده کند.

مهدی ندرلو در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: استان زنجان دو منطقه کوهستانی و جلگه‌ای تشکیل یافته و هوای نیمه خشک فراسرد باعث شده است پروژه تولید مستمر گل و گیاه زینتی در استان نباشد، اما مسئله مهم نبود گلخانه‌های مجهز است؛ چراکه فاصله کمتر، ارتفاع از سطح دریا و نور کافی در این استان وجود دارد.

وی تصریح کرد: بیشتر گل‌های آپارتمانی و زینتی در استان زنجان از شهرستان محلات استان مرکزی، شهرستان عباس‌آباد در مازندران و پادکشت تهران خریداری شده و گل‌های رنگی در سمت تهران، آپارتمانی در شهرهای شمالی کشور و گل‌های مناسب فضای باز اعم از رز و ساناز،کاج در شهرستان محلات کشت و عرضه می‌شود.

این فعال صنعت گل و گیاه با اشاره به سرانه مصرف گل و گیاه استان زنجان و کسادی بازار، گفت: مردم دیگر نسبت به چند سال پیش علاقه‌ای به خرید گل و گیاه ندارند، واردات گل سبب شده فروش گل زینتی نسبت به شهرهای دیگر ۵۰ درصد گران‌تر باشد.

ندرلو گفت: تولید و پرورش گل‌های شاخه بریده یا چند مورد کاکتوس در شهرک گلخانه‌ای استان داریم که بازار فروش و پخش آن‌ها نیز در استان تهران بوده، با وجود امکان تولید گل و گیاه زینتی در استان زنجان متاسفانه کسی به طور تخصصی وارد حوزه نشده است چراکه نبود حمایت ارگان‌های دولتی، نبود سرمایه‌گذار و تجهیزات گلخانه‌ای برای علاقه‌مندان و تولیدکنندگان، این حوزه توجیه اقتصادی نخواهد داشت.

واردکننده گل و گیاه زینتی تشریح کرد: گل‌های رنگی به علت نیاز رطوبتی بالا در استان توصیه نمی‌شود و گل‌هایی با برگ سبز با توجه به شرایط اقیلمی استان مناسب است.

این فعال در حوزه پرورش گل و گیاه گفت: فروشندگان گل و گیاه زینتی و آپارتمانی در استان جواز خاصی برای فعالیت ندارند، هیچ‌گونه حمایتی از سوی اتحادیه گل و گیاه یا ارگان‌های دولتی جهت ساماندهی و مکان دائمی برای عرضه زیر نظر جهادکشاورزی وجود نداشته است‌.

وی خاطرنشان کرد: حرکت نکردن به سمت کشاورزی نوین، بی‌توجهی به انتقال ژنتیک در پرورش گل و گیاه، نبود کلاس‌های آموزشی برای بهره‌برداران این بخش، کمبود تسهیلات و پراکندگی واحدهای پرورش‌دهنده، از چالش‌های عرصه پرورش گل در استان زنجان به‌شمار می‌رود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استایل فوق العاده خاص پریناز ایزدیار برای عید+ عکس