چرا در ثبت ملی خانه آیت‌الله نجومی تاخیر شد؟


چرا در ثبت ملی خانه آیت‌الله نجومی تاخیر شد؟

17 آذر ماه امسال در نشستی که به منظور پیگیری ثبت ملی خانه مرحوم آیت الله نجومی در استانداری کرمانشاه برگزار شد، مسئولین میراث فرهنگی وعده دادند که این خانه را در کمتر از یک ماه به ثبت ملی برسانند، اما اکنون علیرغم گذشت بیش از یک ماه، هنوز این وعده محقق نشده است.

کیومرث اعظمی معاون میراث فرهنگی استان کرمانشاه در گفت و گو با ایسنا، در خصوص علت تاخیر در ثبت ملی خانه آیت الله نجومی با اشاره به مشکلات پیش روی این کار، اظهار کرد: برای ثبت ملی این خانه موانعی پیش آمد که باعث شد، این کار به تاخیر بیفتد.

وی ادامه داد: علی رغم اینکه تدوین نهایی پرونده ثبت ملی آثار در صورت تهیه مستندات کافی بیش از چند روز طول نخواهد کشید، اما زمانی که برای تهیه مستندات پرونده از جمله پلان منزل مرحوم آیت الله نجومی اقدام کردیم، متاسفانه فاقد پلان معماری بود و از آنجایی که خانه آیت الله نجومی به سبک خانه های سنتی ساخته شده و در طی زمان دخل و تصرفات زیادی بنا به نیاز در آن صورت گرفته بود، کار تهیه نقشه و پلان آن بسیار دشوار و زمان بر بود، با این وجود به چند نفر از همکاران فنی ماموریت داده شد که در کوتاهترین زمان این کار را انجام دهند.

معاون میراث فرهنگی استان افزود: خانواده آیت الله نجومی در شروع این برنامه همکاری خوبی با ما داشتند، اما پس از چند روز همکاری خود را قطع کردند که بعدا با واسطه متوجه شدیم که آنها درخواست کرده اند اول مکانی را برای استقرار موقت تا زمان تحویل یک مسکن جدید در اختیار آنها قرار دهند، سپس ما این برنامه را اجرایی کنیم.

اعظمی ادامه داد: تا زمانی که خانه این عالم وارسته ثبت ملی نشود، نمی توانیم برای برنامه های بعدی که شامل تملک، مرمت و تبدیل آن به موزه نسخ خطی و خوشنویسی است، اقدام کنیم.

وی تاکید کرد : در حال حاضر خانواده ایشان درخواست کرده اند که مکانی را برای جابجایی در اختیار آنها قرار دهیم که میراث فرهنگی استان هم قبلا محل کنونی اداره میراث فرهنگی شهرستان کرمانشاه واقع در یکی از بهترین محلات شهر را پیشنهاد داده بود.

معاون میراث فرهنگی استان کرمانشاه اضافه کرد: از سویی خانواده ایشان درخواست کرده اند که قطعه زمین متروکه که هم اکنون در مجاورت خانه فعلی آنها قرار دارد، ساخته شود و به عنوان مسکن جدید به آنها تحویل گردد که برای این کار از طرف استانداری، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بعنوان متولی انتخاب شد.

وی خاطرنشان کرد: تازمانی که خانواده آیت الله نجومی همکاری نداشته باشند و نتوانیم نقشه خانه را تهیه کنیم، امکان ثبت ملی آن وجود نخواهد داشت.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمانشاه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ماجرای ترک یک برنامه تلویزیونی توسط زهرا شجاعی