مسوولان مرکز آموزش عالی کاشمر و اندیشکده تدبیر آب ایران قرارداد پژوهشی امضا کردند


مسوولان مرکز آموزش عالی کاشمر و اندیشکده تدبیر آب ایران قرارداد پژوهشی امضا کردند

مشهد- ایرنا- مسوولان مرکز آموزش عالی کاشمر پیرو درخواست مدیران «اندیشکده تدبیر آب ایران» برای استفاده از ظرفیت اعضای هیات علمی این مرکز به منظور کمک به حل مسایل آب کشور در زمینه محاسبات بیلان آب در حوضه‌های آبریز با آن اندیشکده قرارداد پژوهشی منعقد کردند.

مجری طرح پژوهشی «بیلان آب‌زیرزمینی در محدوده مطالعاتی قرﻳﺔ العرب استان کرمان» روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن بیان این مطلب گفت: با توجه به افت مداوم سطح آب‌زیرزمینی در بسیاری از دشتهای کشور، پایداری این مناطق به مخاطره افتاده است.

دکتر عطاءالله جودوی افزود: لازمه مدیریت و بهره‌برداری بهینه از منابع آب یک منطقه داشتن اطلاعات صحیح از مؤلفه‌های بیلان آب سطحی و آب‌زیرزمینی و برآورد آب ‌تجدیدپذیر است و انجام محاسبات بیلان آب دارای پیچیدگیهایی است که نیازمند روشهای علمی متناسب با وضعیت داده و اطلاعات منابع آب در کشور است.

وی ادامه داد: در این راستا، این طرح پژوهشی با هدف برآورد مولفه‌های بیلان آب‌زیرزمینی از جمله تغذیه از بارش، تغذیه از رواناب سطحی و آب برگشتی، برداشتها، جریانهای زیرزمینی خروجی از محدوده مطالعاتی و تغییرات ذخیره آبخوان در محدوده مطالعاتی قرﻳﺔ العرب استان کرمان تعریف شده است.

مجری این طرح پژوهشی گفت: موفقیت در اخذ قرارداد پژوهشی یاد شده نشان دهنده‌ ظرفیت و توان علمی مرکز آموزش عالی کاشمر در رقابت با سایر دانشگاه‌های بزرگ کشور در ایده‌پردازی و انجام طرح‌های تحقیقاتی نوآورانه و فناورانه در حوزه منابع آب است.

جودی افزود: دکتر میثم مجیدی، دکتر نجمه مجیدی و دکتر مجتبی شفیعی اعضای مرکز پژوهشی آب و محیط زیست شرق در این طرح ملی همکاری دارند.

مرکز آموزش عالی کاشمر در سال ۹۰ با ۲۰ دانشجو در رشته مهندسی آب شروع به فعالیت کرد و هم اکنون تعداد هزار دانشجو در 6 رشته این مرکز مشغول تحصیل هستند.

علاوه بر مرکز آموزش عالی کاشمر، پنج واحد آموزش عالی دیگر با سه هزار دانشجو در شهرستان کاشمر فعالیت دارند.

شهرستان کاشمر در فاصله ۲۲۸ کیلومتری جنوب غرب مشهد واقع است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


خودروساز معروف موبایل می‌سازد!/ عکس