کاهش هوای پاک، تحفه خشکسالی در خراسان شمالی


کاهش هوای پاک، تحفه خشکسالی در خراسان شمالی

بررسی‌ها نشان می‌دهد از بین رفتن پوشش جنگلی، مرتعی، کاهش رطوبت و خشک شدن پهنه‌های آبی از مهم‌ترین دلایل وقوع پدیده ریزگردها و گرد و غبار است.

لطافت حریرگون هوا تصوری دلنشین است که با شنیدن نام خراسان شمالی به اذهان متبادر می‌شود، اما حالا چینی این خیال شیرین ترک برداشته؛ چرا که چند سالی هست پای غبار به شهرهای خراسان شمالی رسیده و مردم آن از گرد و غبار در امان نمانده اند.

واقعیت این است که هجوم گرد و غبار، معضلی است که جنوب ایران از حدود دو دهه پیش با آن دست به گریبان است، اما وقوع این پدیده نامیمون در شمال شرق کشور نشان از عمق و وسعت این خطر دارد. خطری که با روند تغییر اقلیم، افزایش خشکی‌ها و مناطق بیابانی شدت می‌یابد و در این میان از بین رفتن پوشش گیاهی بر گسترش آن می‌افزاید.

وجود بیش از ۶۸ هزار هکتار کانون گرد و غبار در خراسان شمالی

هراتی معاون پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی در گفت و گو با ایسنا، از وجود ۶۸ هزار و ۹۱۰ هکتار کانون گرد و غبار در استان خبر داد.

وی گفت: در حال حاضر در این استان ۸۸۱ هکتار کانون گرد و غبار با شدت خیلی زیاد، سه هزار و ۷۳۱ هکتار کانون گرد و غبار با شدت زیاد، ۶۴ هزار و ۲۹۸ هکتار کانون گرد و غبار با شدت متوسط، ۹۳ هزار و ۶۲۵ هکتار با شدت کم و ۱۷۴ هزار و ۲۷۷ هکتار کانون گرد و غبار با شدت کم در این استان وجود دارد.

هراتی افزود: متاسفانه عامل اصلی به وجود آورنده کانون های گرد و غبار در این استان خشکسالی و از بین رفتن مراتع و همچنین چرای بی رویه دام است.

وی ادامه داد: فرسایش خاک در زمین های کشاورزی نیز در به وجود آمدن کانون های گرد و غبار موثر است اما این امر تاکنون تاثیر خیلی زیادی نداشته است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه یکی دو سال است که شاهد وقوع طوفان شن در حدفاصل آشخانه به چمن بید و مسدود شدن جاده آسیایی هستیم، اظهارکرد: متاسفانه خشکسالی موجب شده تا بسیاری از کشاورزان از انجام کشت های پاییزه ناامید شوند.

وی افزود: حدفاصل جاده آشخانه به چمن بید و از سوی دیگر منطقه قره میدان در شهرستان مانه و سملقان زمین های کشاورزی دیم خیلی زیادی وجود دارد که هر ساله زیرکشت بهاره و پاییزه می رفت.

هراتی ادامه داد: اما خشکسالی چند سال اخیر موجب شده تا کشاورزان اقدام به کشت در این دیم زارها نکنند و در نتیجه این اراضی کشاورزی در حال حاضر به اراضی کشاورزی رها شده تبدیل شده اند.

وی اظهار کرد: وقوع جریانات بادی در این مسیر و وجود هوای سرد در این منطقه و هوای گرم در جنوب استان، سبب می شود تا هنگام وزش باد شدید، تونل بادی ایجاد شود.

این مقام مسئول افزود: تونل بادی ایجاد شده از یک سو و وجود دیم زارهای رها شده از سوی دیگر سبب می شود تا گرد و خاک خیلی زیاد و طوفان شن ایجاد شود.

وی تصریح کرد: نبود پوشش گیاهی مرتعی در این منطقه نیز از دیگر عوامل ایجاد طوفان شن است.

مطالعه بیش از ۳۰۰۰۰ هکتار پروژه بیابان زدایی در خراسان شمالی

احمد یزدانی مدیر امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی نیز در ادامه در گفت و گو با ایسنا، از مطالعه بیش از ۳۰ هزار هکتار پروژه بیابان زدایی در این استان خبر داد.

به گفته وی ۹۰ هزار هکتار کانون بحرانی فرسایش بادی در این استان وجود دارد.

یزدانی افزود: از سال های گذشته به منظور جلوگیری از افزایش کانون های بحرانی، اقداماتی همچون نهال کاری، بوته کاری و عملیات مدیریت هرز آب انجام شده است.

یزدانی اظهار کرد: طی برنامه ریزی های انجام شده قرار بر این است تا طی سال جاری در سطح ۴۰۰ هکتار عمیات نهال کاری و ۲۰۰ هکتار نیز عملیات مدیریت هرز آب انجام شود که تاکنون ۷۰ درصد از این عملیات انجام شده است.

وی ادامه داد: طی سال های گذشته نیز بیش از یک هزار هکتار عملیات کشت نهال در این منطقه صورت گرفته است.

کاهش ۴۰ درصدی روزهای هوای پاک در بجنورد

جواد عمارلو کارشناس پایش اداره اداره کل محیط زیست خراسان شمالی از کاهش حدود ۴۰ درصدی هوای پاک در بجنورد طی ۹ ماهه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

وی گفت: تعداد روزهای هوای پاک در ۹ ماه امسال ۵۳ روز بوده و این در حالی است که این تعداد در مدت مشابه سال گذشته ۹۰ روز بوده است.

عمارلو افزود: تعداد روزهای هوای سالم از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۰۰ روز، تعداد روزهای هوای ناسالم برای گروه های حساس ۲۱ روز و تعداد روزهای ناسالم نیز دو روز بوده است.

به گفته وی تعداد روزهای سالم در ۹ ماه نخست سال گذشته ۱۵۱ روز، تعداد روزهای ناسالم برای گروه های حساس چهار روز بوده و تعداد روزهای ناسالم نیز وجود نداشته است.

این مقام مسئول تصریح کرد: به طور کلی تعداد روزهای هوای پاک و سالم طی امسال نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

وی بروز خشکسالی شدید را عامل اصلی به وجود آمدن کانون های گرد و غبار و ورود آن به داخل شهرها اعلام کرد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دوبله خنده دار رضا شفیعی‌جم به زبان کُردی!/ ویدئو