استقرار نامناسب صنایع و خشکسالی، تهدیدی برای هوای پاک نیشابور


استقرار نامناسب صنایع و خشکسالی، تهدیدی برای هوای پاک نیشابور

یک فعال محیط زیست گفت: استقرار نامناسب صنایع و خشکسالی تهدیدی برای هوای پاک و مطلوب شهرستان نیشابور به شمار می‌رود.

رشید خواسته در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: منظور از هوای پاک، هوای به دور از هر گونه آلودگی، دود، گرد و غبار است و هوایی که به سلامت گیاهان، حیوانات و انسان‌ها لطمه‌ای وارد نکند.

وی ادامه داد: نیشابور به دلیل موقعیت جغرافیایی و داشتن طبیعت بکر و بی‌نظیر دارای آب و هوای مطلوبی است اما متاسفانه در سال‌های اخیر سیاست‌گذاری غلط در استقرار نامناسب صنایع در نیشابور معضل اصلی زیست محیطی است و انواع آلودگی‌های محیط زیستی از جمله آلودگی هوا را در پی دارد.

خواسته افزود: علاوه بر این موضوع هر گونه فعالیتی که نظم طبیعت را بر هم بزند تاثیر بسزایی بر انواع آلودگی‌ها در محیط زیست دارد به طور مثال حفر چاه‌های آب غیر مجاز و مجاز بی‌شمار، باعث به وجود آمدن بحران آب شده است و همچنین سیاست‌گذاری اشتباه در کشت گیاهان، بحران آب را تشدید کرده است و همچنین پدیده خشکسالی که این خشکسالی‌ها در درجه اول بر روی درختان تاثیر می‌گذارند و باعث شیوع انواع آفت‌ها شده در نتیجه مجاری تصفیه هوا که همان درختان هستند، عملکرد ضعیف‌تری پیدا می‌کنند.

رئیس هیأت مدیره سمن حامیان طبیعت نیشابور اظهار کرد: مورد دیگری که در این زمینه می‌توان بیان کرد استفاده همشهریان ما از خودروهاست. شهروندان باید حتما استانداردهای مسائل محیط زیستی را در این زمینه جدی بگیرند. همچنین فرهنگ سازی از طریق انواع روش‌های سمعی بصری و آموزش در تمامی مقاطع می‌تواند مثمر ثمر باشد.

وی گفت: استفاده از ظرفیت‌های پژوهشی صنایع محیط زیستی و استفاده از ظرفیت علمی دانشگاه‌های سطح شهرستان و بهره گیری از مقالات علمی تحقیقاتی دانشجویان و اساتید قطعأ تأثیر بسزایی در کاهش آلودگی و پیشگیری از آلودگی‌ها دارد.

کنترل بیشتری بر روی صنایع آلاینده صورت گیرد

وی در ادامه تاکید کرد: کنترل بیشتر بر روی صنایع آلاینده مانند نیروگاه سیکل ترکیبی، مجتمع فولاد و شهرک‌های صنعتی و سایر صنایع نیز می‌تواند مثمر ثمر باشد با توجه به اینکه نیشابور سومین شهر پر جمعیت شرق کشور است، نیاز به استقرار سامانه پایش کیفیت هوا احساس می‌شود در صورتی که در شرق کشور بیش از پنج شهر این سامانه را دارند، هنوز نیشابور متأسفانه این سامانه را مستقر نکرده است.

این فعال محیط زیست عنوان کرد: افزایش سطح جنگل و جنگل کاری صنعتی و گسترش صنعت سبز با توجه به پتانسیل‌هایی که داریم و همچنین زمین‌ها و منابع طبیعی موجود که در شهرستان وجود دارد، به راحتی می‌توان در این حوزه به جایگاه مطلوبی دست پیدا کرد.

وی بیان کرد: تمامی ارگان‌های دولتی و غیردولتی، به صورت مستقیم و غیر مستقیم در پاکیزگی هوا نقش مهمی دارند. اگر در ارگان‌ها به مبحث محیط زیست و توسعه پایدار توجه شود، به جرات می‌توان گفت بیش از ۵۰ درصد معضلات پیش رو قابل حل خواهند بود.

خواسته گفت: لزوم همکاری و همدلی بین دستگاه‌های اجرایی و نظارتی در سطح شهرستان، می‌تواند به پیشرفت اهداف محیط زیستی ارگان‌های مختلف کمک کند. متاسفانه در سال‌های اخیر عدم توجه مدیریت برخی ارگان‌ها به محیط زیست و توسعه پایدار و نبود منابع انسانی و مالی کافی در برخی از ارگان‌های نظارتی و اجرایی، باعث شده که سطح کیفی آلاینده‌ها از گذشته بیشتر شود. امید است که در ادامه بتوان این مشکلات را با توجه بیشتر و همیاری جدی‌تر برطرف کرد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


35 تصویر زمینه دخترانه جدید از عکس های شیک کیوت و با کلاس 2022