اختصاص هزار میلیارد تومان برای رفع آلایندگی صنایع


اختصاص هزار میلیارد تومان برای رفع آلایندگی صنایع

تهران- ایرنا - معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: هزار میلیارد تومان از صندوق ملی محیط‌زیست در اختیار صنایع قرار گرفته تا نسبت به رفع آلایندگی اقدام کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مسعود تجریشی روز چهارشنبه در مراسم روز ملی هوای پاک افزود: سازمان حفاظت محیط‌زیست یک سامانه جامع طراحی کرده و اطلاعات ١۶٠ هزار صنعت، خدمات و معادن در آن ثبت شده و بر این وضعیت آلایندگی آنها مشخص شده است.

در تقویم رسمی کشور ۲۹ دی ماه روز ملی هوای پاک نامگذاری شده است.

وی درباره شعار سالروز هوای پاک با عنوان «هوا ی پاک، حقوق عامه، اراده ملی» گفت: این شعار نشان می دهد که هوای پاک حق عامه است و اینکه دولت قصد دارد اقدامات در این راه را به عمل تبدیل کند تا شاهد بهبود هوا باشیم.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: به رغم اینکه رییس جمهوری شعار محیط زیستی نداد اما اقداماتی که انجام می دهد نشان‌دهنده این است که محیط‌زیست دغدغه دولت است.

تجریشی در ادامه به وضعیت هوا در برخی کلانشهر ها اشاره کرد و گفت: هوای تهران در سالهای ٩٨ و ٩٩ و جاری به ترتیب ۵، ١۵ و ۶ روز ناسالم بوده که نشان می دهد تغییر چندانی نداشته، یعنی نه زیاد بود و نه زیاد خوب شده است.

وی افزود: اما هوای شهری مانند اراک بدتر شده که آمارها نشان می‌دهد نسبت به سه سال قبل چهار برابر آلوده تر شده است. اهواز هم در سه سال گذشته ٢٣، ۴٩ و ٣۵ روز هوای ناسالم داشته است. کرج و اراک شهرهایی هستند که وضعیت هوای آنها بهبود نیافته است.

تجریشی به قانون هوای پاک اشاره کرد و گفت: منابع متحرک اصلی ترین منابع آلاینده هستند که در قانون هوای پاک به اسقاط و از رده خارج کردن خودروها یک سن خاص تاکید شده بود اما بنا به دلایلی دیگر این بند وجود ندارد که اگر به همین روال ادامه یابد سال های آینده وضعیت بدتر خواهد شد.

وی اظهار داشت: سالانه یک میلیون خودرو تولید و وارد خیابان ها می شود که سال به سال فرسوده تر می شوند، بنابراین باید برای آنها برنامه داشته باشیم.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: زمانی که قانون هوای پاک تصویب شد یکی از قوانین مترقی بود و در زمان عادی نوشته شد، یعنی تا حدودی تحریم داشتیم اما فرض بر این بود که شرایط بهتر می شود، بنابراین به توان مالی، توان فنی و زمان توجه نکردیم از این رو نتوانستیم به برخی از دستاوردها برسیم.

تجریشی اظهار داشت: سازمان حفاظت محیط‌زیست برای بهبود وضعیت آلودگی هوا با کنسرسیوم دانشگاه های برتر قرارداد بست و سیاهه انتشار ٩ کلانشهر را تهیه کرد و بر اساس این سیاهه ۶٢ اقدام یا احکام را مشخص کرد که ٢٧ مورد به منابع آلاینده برمی گردد.

وی گفت: قرار است برای اجرای این احکام قرارگاهی در وزارت کشور تشکیل شود تا منابع مورد نیاز و زمان اجرا تامین و مشخص شود، یعنی قرار شد این اعتبار از محل بودجه های سنواتی و جرایم زیست محیطی در قالب یک برنامه تامین شود و از سال آینده آغاز شود.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست افزود: همچنین با کمک صندوق ملی محیط‌زیست آلایندگی های صنایع را به ٢٠ فرایند آلودگی تقسیم کردیم و تاکنون قرارداد ١٢ مورد را با کنسرسیوم دانشگاه های برتر بسته ایم و فاز اول آن به پایان رسیده که امیدواریم فاز دوم نیز به زودی آغاز شود تا شاهد رفع آلایندگی صنایع باشیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل