بودجه 75 هزار میلیارد ریالی سال 1401 شهرداری اهواز تقدیم شورا شد


بودجه 75 هزار میلیارد ریالی سال 1401 شهرداری اهواز تقدیم شورا شد

اهواز - ایرنا - شهردار کلانشهر اهواز گفت: لایحه بودجه سال 1401 پیشنهادی این شهرداری بالغ بر 75 هزار میلیارد ریال پیش بینی شده است که این بودجه نسبت به امسال 110 درصد افزایش دارد.

به گزارش ایرنا، رضا امینی روز چهارشنبه در بیست و نهمین نشست رسمی شورا با تقدیم لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ به رییس شورای اسلامی اهواز افزود: بخش مهمی از افزایش بودجه شهرداری برای سال آینده در بخش درآمد حاصل از قانون مالیات بر ارزش افزوده، مشارکت بخش خصوصی و شهرسازی دیده شده است.

وی اظهار داشت: مدیریت شهری اهواز نیاز به جراحی دارد و این جراحی به طور طبیعی همراه با درد خواهد بود ولی باید با تحمل برخی فشارها در این مسیر، این تغییر را با نگاه منطقی برای حل مشکل مردم به کار گرفت.

امینی با بیان اینکه این بودجه در ۱۰۰ جلسه با صرف سه هزار و ۳۶ ساعت کار کارشناسی تدوین شده است گفت: مراحل تدوین لایحه بودجه که از ۲۸ مهرماه آغاز شد دارای ویژگی هایی است که برای اولین بار در تدوین بودجه شهرداری مورد توجه قرار گرفته است.

اتمام طرح های نیمه تمام اولویت بودجه است

وی گفت: تمرکز بر اتمام طرح های نیمه تمام، استفاده از ظرفیت درآمدهای سیاستی مانند مشارکت بخش خصوصِی، سرمایه گذاری وتسهیلات بانکی، راه اندازی خزانه متمرکز برای پیگیری مسایل شهری، یکپارچه سازی بودجه در تمام ساختار شهری، انجام ظرفیت سنجی منابع بودجه و همچنین افزایش سهم بخش مشارکتی در توسعه شهر از جمله ویژگی های این لایحه است.

وی با بیان اینکه در سال های گذشته به هم خوردگی هایی در بودجه سازمان ها و مناطق شهرداری وجود داشته است گفت: نسبت غیرمنطقی میان اعتبار عمرانی و جاری یکی از اتفاقات نامبارک لایحه های بودجه در سال های گذشته بوده است که چالش هایی نیز برای امسال برای این شهرداری رقم زده است که بخش مهمی از این ناترازی که مانع جدی برای آغاز طرح های عمرانی جدید در شهر شده در بودجه سال آینده برطرف شده است.

امینی ادامه داد: در سال های گذشته با وجود آگاهی از عدم امکام استفاده از اوراق مشارکت، این ردیف در بودجه دیده شده است که با این اقدام شهرداری همواره با عدم تحقق بودجه و ایجاد مشکل جدی در این زمینه مواجه بوده است.

استفاده از اوراق مشارکت برای نوسازی اتوبوسرانی و تکمیل مترو

شهردار اهواز تاکید کرد: تلاش برای بهره گیری از ظرفیت اوراق مشارکت برای اصلاح ناوگان اتوبوسرانی و تکمیل قطار شهری اهواز به عنوان یک اولویت پیگیری می شود.

امینی با بیان اینکه عدم تخصیص اعتبار پیش از آغاز طرح موجب شده تا اهواز با انبوه طرح های نیمه تمام مواجه باشد گفت: با اقدام های انجام شده امیدواریم بخشی از این گلوگاه ها تا پایان امسال باز و امکان استفاده از تسهیلات بانکی و سرمایه گذاری بخش خصوصی فراهم شود.

شهردار اهواز با اشاره به اولویت های مورد تاکید لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ این شهرداری، افزد: کاهش آلاینده ها و افزایش کیفیت زیست محیطی، توسعه حمل و نقل عمومی ، توسعه فضای سبز با رویکرد فضای سبز تفرجگاهی، توسعه زیرساخت های گردشگری و افزایش برنامه های فرهنگی ، اجتماعی و فرهنگی از جمله اولویت های این لایحه است.

راه اندازی خطوط اتوبوس تندرو در اهواز

وی با بیان اینکه وضعیت فضای سبز اهواز در شان این شهر نیست، گفت: مهمترین عنصر توسعه در شرایط اقلیمی شهر اهواز رودخانه مهم و اثرگذار کارون است که استفاده از ظرفیت بالای گردشگری این رودخانه در لایحه سال آینده مورد تاکید قرار گرفته است.

شهردار اهواز ادامه داد: تعداد فرهنگسراهای اهواز باید افزایش یابد ضمن اینکه در نگهداری از فرهنگسراهای موجود نیاز به همراهی مردم است تا از ظرفیت این امکان برای کار فرهنگی استفاده بهینه کرد.

وی با بیان اینکه اهواز دارای شبکه معابر بسیار خوبی است گفت: وجود پیاده روها و خیابان های عریض وضعیت شبکه معابر این شهر را در شرایط مناسبی قرار داده است ولی به دلیل اشغال آنها توسط دست فروشان این ظرفیت به تهدید تبدیل شده است که می توان با بهره گیری از این ظرفیت، برای راه اندازی خطوط اتوبوس تندرو (بی آر تی) استفاده کرد.

سازمان های و مناطق شهرداری از نظر درآمد و هزینه مستقل می شوند

وی با اشاره به منابع درآمدی این بودجه گفت: ۳۶ هزار میلیارد یال از محل درآمد عوراض عمومی، ۹۰۰ میلیارد ریال از محل عوارض اختصاصی، ۶ هزار و ۱۷ میلیارد ریال از محل درآمدهای وجوه و اموال و یک هزار و ۲۷۰ میلیارد ریال کمک های اعطایی دولت از جمله منابع درآمدی بودجه ۱۴۰۱ در نظر گرفته شده است ضمن اینکه کسب منابع مالی بیشتر دولتی در دستور کار است.

وی گفت: همچنین ۱۲هزار میلیارد ریال منابع سازمان های تابعه شهرداری برای سال ۱۴۰۱ در لایحه شهرداری در نظر گرفته است.

شهردار اهواز ادامه داد: در بخش مصارف سه هزار و ۷۶۰ میلیارد ریال در بخش شهر سازی، ۲۰ هزار میلیارد ریال در ردیف محیط زیست، ۲ هزار و ۲۱۳ میلیارد ریال در ردیف ایمنی و مدیریت بحران، ۲۴ هزار میلیارد ریال در بخش حمل و نقل و ۲ هزار میلیارد ریال در بخش فرهنگی و اجتماعی پیش بینی شده است.

پرداخت ۲ هزار میلیارد ریال دیون شهرداری

امینی با بیان اینکه برای اولین بار پرداخت دیون گذشته شهرداری در لایحه بودجه سال آینده شهرداری در نظر گرفته شده است گفت: پرداخت ۲ هزار میلیارد ریال از دیون شهرداری در بودجه سال آینده در نظر گرفته شده است تا با ادامه داشتن این روند در سال های آینده مشکل دیون شهرداری حل شود.

وی با بیان اینکه رویکرد درآمدها و هزینه ها مناطق و سازمان های شهرداری نسبت به سال های قبل در سال آینده تغییر کرده است، گفت: طرح نیابتی در سال آینده در سازمان های تابعه وجود نخواهد داشت و هر منطقه و سازمان باید از حیث درآمد و هزینه به صورت مستقل عمل کند.

امینی، عدالت محوری را از دیگر ویژگی های لایحه بودجه سال آینده دانست و اظهار داشت: کاهش فاصله محله های کم برخوردار، نیمه برخوردار و برخوردار در بودجه سال آینده شهرداری مورد تاکید است.

تحول در اهواز به زودی آغاز می شود

وی گفت: شهر اهواز سابقه درخشانی در عبور از گردنه های سخت در ادوار تاریخی را در کارنامه دارد و این موضوع تکلیف مدیران شهری را برای حفظ این جایگاه و ادای دین به این مردم با ارتقای سطح رفاهی شهروندان سنگین تر می کند.

شهردار کلانشهر اهواز ادامه داد: اهواز به عنوان مرکز استان راهبردی خوزستان دارای جایگاه ویژه ای در سطح ملی و بین المللی است و این موجب شده تا این شهر دوستان و دشمنان زیادی نیز داشته باشد که تمام تلاش مجموعه شهری اهواز ادای دین به مردم بزرگوار این شهر است.

امینی ، آینده اهواز را امیدوار کننده دانست و اظهار داشت: شناسایی نقاط آسیب پذیر و آسیب دیده اهواز در قالب برنامه بلند مدت، متوسط مدت و کوتاه مدت انجام شده است و نیازهای شهر با کار کارشناسی استخراج و تدوین شده است.

وی ادامه داد: با وجود انبوه مسایل در اهواز، این شهر دارای ظرفیت هایی به عنوان فرصت در اختیار مدیران شهر است و این موجب شده تا آینده روشنی برای اهواز وجود داشته باشد.

شهردار اهواز، با اشاره به همراهی و نگاه حمایتی کامل اعضای شورای اسلامی از برنامه های شهرداری گفت: خروجی برنامه های تحولی شهرداری کلانشهر اهواز در آینده نزدیک با اجرای اصلاح جدی ساختاری و ارتقای خدمت به مردم به ثمر خواهد رسید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خوزستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا